[XP] allerlei vreemd gedrag, verklaring gezocht

Pagina: 1
Acties:

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Systeem: msi kt4-ultra xp 2000+, 256 mb DDR333, MSI Geforce4 4600, realtek nic, 2*20GB maxtor, pioneer dvd 105s

problemen:
*op fsb 133 Mhz (normaal dus), loopt de pc niet stabiel (random crashes, verschillende bluescreens. op 100 mhz fsb loopt ie stabiel.
* in de logs krijg ik te maken met disk errors (hdd2 not ready for acces).
*als ik m'n andere pc opstart start hij ook mee op (??????)

meer info:
*beide pc's hangen aan elkaar via een crossover utp kabel, en zijn voor de rest niet geconnecteerd.
*Vermoedelijk zijn ze niet geaard, vanwege heel oud huis.
*bios en drivers zijn geupdate, windows al eens geherinstalleerd.
*temps: case 35°-38° max, cpu: 55° max
*in de readme bij de laatse bios versie staat iets in de trant van: harddisk crc errors may occur with fixed systems... (misschien oorzaak van disk not ready gedoe)
*draai op dynamische disks om een partitie te stripen

heeft er iemand een ideetje van wat ik nog kan proberen om het boeltje terug op snelheid te krijgen???? alvast bedankt voor alle sugesties.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
*op fsb 133 Mhz (normaal dus), loopt de pc niet stabiel (random crashes, verschillende bluescreens. op 100 mhz fsb loopt ie stabiel.
Zijn die temps van 100fsb of 133fsb :?
WOL, oftewel Wake-on Lan aanstaan :?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Windows XP en 2000 BSOD guide
Hier zou je kunnen kijken wat het probleem zou kunnen zijn met betrekking tot de BSOD. Heb je je geheugen al getest op fouten? Dit is namelijk redelijk vaak het probleem als je spontane BlueScreens krijgt. Je kunt het testen met behulp van Memtest, of indien je meerdere bankjes hebt, testen met 1 van de twee of hij dan wel werkt (indien niet, met andere bankje testen natuurlijk ;)).

En dat je computer spontaan aangaat zou kunnen doordat WOL aanstaat (wake on lan). Spit je Bios eens door of dit er ergens tussen staat, of haal je computer open en haal het WOL-kabeltje tussen je netwerkkaart en MOBO vandaan :).

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Begin eens in je bios wake up lan uit te zetten. Lijkt me een mogelijke oorzaak.

Hoe zijn de HD's op je mobo aangesloten? en de DVD?
Heb je de disks zelf al eens getest met het testtooltje van Maxtor?

Damn, ik tik te langzaam

[ Voor 9% gewijzigd door SmartDoDo op 09-03-2003 16:48 ]

• the_stickie
Wake on lan staat vanzelfsprekend al lang uit... dan nog, ik heb zo geen kabeltje, dus dat kan onmogelijk de oorzaak zijn...

de temps zijn op 133 Mhz fsb, anders zouden ze niet echt waardevol zijn...

de disks lijken zelf volkomen in orde, zijn beiden aangesloten op primeray IDE channel, onboard. (weet het is niet ideaal, ma fysiek anders niet echt haalbaar), de dvd hangt samen met een (leeg) rackje aan het secondary channel

het geheugen heb ik zelf nog niet echt getest, maar ik heb al wel geexperimenteerd (zonder veel resultaat) met de settings (bv lange CAS, RAS etc, op 266 Mhz, enz...)

ik dacht zelf vooral aan evt oververhitting van die Geforce, maar heb geen idee hoe ik dat kan nagaan, of aan een probleem door het feit dat ze niet geaard zijn, maar ik weet niet of deze problemen daaruit kunnen voortkomen

edit: ttvi wat bluescreens die ik al gehad heb (zie er zelf niet echt structuur in):
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
STATUS_SYSTEM_PROCESS_TERMINATED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
en andere

btw dit systeem heeft perfect gewerkt, tot ik verhuisd ben, daarna begonnen de problemen

[ Voor 15% gewijzigd door the_stickie op 09-03-2003 16:59 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Even wat gevonden over PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, http://msdn.microsoft.com.../ddtools/bccodes_4qsn.asp

Er staan trouwens nog ook omschrijvingen van andere foutmeldingen bij.

• the_stickie
ik gaan dus zeer zeker m'n geheugen eens moeten doortesten..., maar dan is dat booten nog niet verklaard, noch disk not ready for acces terwijl hij ok lijkt,...
oh wat voel ik me miserabel.:(

edit: typo

[ Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 09-03-2003 17:20 ]

• the_stickie
ok m'n geheugen was blijkbara toch niet te fris (nooit geweten dat dat zomaar kapot kon gaan 8)7

en hdd2 not ready for acces blijkt te liggen aan die software raid (ze hangen master/slave op de zelfde kabel en dat geeft naar't schijnt soms dat probleem...)

MAAR.. dan is m'n vreemd opstartgedrag nog niet opgelost... voor alle duidelijkheid: WOL (Wake on LAN) kàn het niet zijn, aangezien ik
a) dat niet heb geactiveerd in de bios
b) zo geen dom kabeltje heb zitten dat WOL mogelijk maakt...

en toch start die pc op als ik de ander aanzet... misschien dat een van de tweakers hier toch een oplossing weet?

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 14-04-2003 22:27 ]

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

kijk eens in je bios, of je iets vind van: Power-on at power-fail.

misschien dat door het aanzetten van de andere PC, de 2e een dip in de spanning ziet, en daardoor denkt dat de spanning eraf is geweest. (en dus zichzelf op gaat starten door die bios optie)

• the_stickie
nope... dat is het ook niet :(
toch bedankt...

• the_stickie
ttvi: ik ben inmiddels verhuisd, pc's zijn momenteel wél geaard, en ik heb geen enkel van bovenstaande problemen!

Al kan ik natuurlijk niet alle mogelijkheden voor 100% uitsluiten, ik vermoed dat het dus toch aan deaarding gelegen moet hebben ????

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dat zou heel goed kunnen; dat veroorzaakt vaak vage problemen zoals ongetwijfeld ook ergens in de OH FAQ zal staan :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1