[koeling] PC gaat vaak uit

Pagina: 1
Acties:

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 16:42
Ik heb een probleem. Ik heb vaak het geval dat mijn PC uit gaat (en dan niet via de orginele windows methode). Ik dacht eerst dat het hackers waren maar het gebeurde ook als ik helemaal geen internet opstart. Na een tijdje was het probleem weg maar nu begin ik er weer last van te krijgen dat de PC spontaan uit gaat. Ik heb dus een tijdje zitten nadenken en kwam tot de conclusie dat het door de warmte komt van mijn PC waarschijnlijk (auto shutdown bij bepaalde temperatuur is een van de instellingen in mijn bios. Wat me ook opviel is dat bij het opstarten altijd de fan een rotlawaai maakt maar als je een minuut of wat bezig bent doet hij dat niet meer. Maar de fan gaat helemaal niet meer draaien. Na een tijdje (lees enkele minuten) gaat de PC vervolgens net zo hard weer uit. Ik dacht eerst dat het een kapotte voeding was maar nu ik de kast open heb staan gaat hij niet meer uit. De fan is dus kapot. Wat is de beste oplossing voor een nieuwe fan of zijn er nog andere beter oplossingen. Heb overigens niet zoveel warmte producerende onderdelen. De warmste twee staan hieronder.

specs:
Pentium Celeron 400 Mhz
Voodoo 3 3000 PCI

Bij voorbaat dank!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Nja > als je fan kapot is, kan je die heel makkelijk vervangen natuurlijk :)

Maar hij maakt eerst veel herrie en daarna werkt hij niet?
Ik heb wel eens gehad dat een fan bij een koude start een tijdje herrie maakte en daarna stil werd, maar die bleef draaien, hoor :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Tja, je keoler is dus dood zoals je zegt. Dan is het ook geen wonder dat je proc oververhit raakt. Je zult dus gewoon een nieuw fannetje moeten kopen of een nieuw koelblok.

• Robkazoe
@Okyah> Je hoort hem iig niet meer. Of hij wel of niet draait weet ik niet aangezien alle PCI kaarten ervoor hangen voor de proccesor.

En welke fan kan ik het beste kopen? Heb het liefst eentje die zo min mogelijk (liefst geen maar das natuurlijk onmogelijk) geluid maakt. Ben namelijk niet zo'n PC Hardware expert.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 11:54
celeron 400, zou ook zonder fan wel moeten draaien, als er maar een beetje airflow is (van bijvoorbeeld een voeding die er naatsstaat.

Hier een pentium II (dus geen celeron) 233 zonder actieve koeling, gaat nog steeds perfect onder hoge load.

Waarschijnlijk past er gewoon een standaart 40mm fannetje op :)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Je neemt een goedkope fan en je laat hem op 7/5V draaien, of je neemt een duurdere (Papst, Enermax, Panaflo, Vantec) fan die op zich al erg stil zijn.

Wat zijn eigenlijk de afmetingen van de huidige fan?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Jupiler schreef op 09 maart 2003 @ 16:07:
Je neemt een goedkope fan en je laat hem op 7/5V draaien, of je neemt een duurdere (Papst, Enermax, Panaflo, Vantec) fan die op zich al erg stil zijn.

Wat zijn eigenlijk de afmetingen van de huidige fan?
panflo duur ?

edit:

@rekenmachine hieronder, het is Intel, niet pentium. Intel pentium celeron :p

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 09-03-2003 16:32 ]

Gabriël AM5

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je nog geluk dat het een Pentium is, als de pc zichzelf uitzet omdat de temp te heet wordt is dat omdat de pentium voor oververhitting beveiligd is, een AMD zou zo doorgebrand zijn omdat dit wel ingebouwd is bij een AMD, maar tot voor kort nooit gewerkt heeft en de AMD dus vrolijk doorfikte! Zet er een nieuwe koeler op en probeer het nog eens (misschien heb je nog een oude voeding ofzo waar je een fan kan 'lenen'...

https://www.enwatbenjedan.nl/

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Rekenmachine schreef op 09 maart 2003 @ 16:27:
Heb je nog geluk dat het een Pentium is, als de pc zichzelf uitzet omdat de temp te heet wordt is dat omdat de pentium voor oververhitting beveiligd is, een AMD zou zo doorgebrand zijn omdat dit wel ingebouwd is bij een AMD, maar tot voor kort nooit gewerkt heeft en de AMD dus vrolijk doorfikte! Zet er een nieuwe koeler op en probeer het nog eens (misschien heb je nog een oude voeding ofzo waar je een fan kan 'lenen'...
...ik kan niet anders beconcluderen dan dat je _totaal_ 0,0, maar dan ook helemaal geen ervaring met AMD's hebt.

Overigens gaat t nog op een celly ook |:(

Wat je lult is complete bullshit, de palomino en tbred bv hebben een temp sensor in de package, waar ndere AMD procs dat niet hadden, daar las een sensor op het mobo de temp af tegen de onderkant van de processor. In beide gevallen zijn er sinds mensenheugenis oververhittingsbeveiligingen voor zowel iNtels als AMD's. Dwz, als die beveiliging niet werkt is het een probleem van dat mobo, en moet je maar een fatsoenlijke halen. Verder hebben we het hier over 3/400 MHz, dat waren K6-2's en eerder, die dus draaiden op iNtel moederborden.

Doe anders zelf eens wat huiswerk :/

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11
Caesartje schreef op 09 March 2003 @ 16:35:
[...]...ik kan niet anders beconcluderen dan dat je _totaal_ 0,0, maar dan ook helemaal geen ervaring met AMD's hebt.
Wat je lult is complete bullshit, .... In beide gevallen zijn er sinds mensenheugenis oververhittingsbeveiligingen voor zowel iNtels als AMD's. ...
Doe anders zelf eens wat huiswerk :/
Had je dat nou niet vriendelijker kunnen zeggen? ;)

Bovendien klopt het niet eens: AMD's K6 1 en 2 gaan gewoon kapot zonder koeler, net zoals een thunderbird. Vanaf de P3 (en een celly is per slot van rekening een afgeslankte P3) heeft intel een warmtebeveiliging ingebouwd, zodat de processor zichzelf uitschakeld wanneer'ie te warm is. Heeft geen ene *** met je mamaplank te maken :)

Topicstarter: kijk eens goed naar het koelblok + fan. In oudere pc's wil die combinatie nog wel eens slecht passend gemaakt zijn. Had laatst nog bij een P1-166 dat de fan tegen het koelblok aan zat te ratelen, kwestie van slechte montage. Is dit bij jou ook het geval volstaat het om je fan eens schoon te maken, als het een ball-bearing exemplaar is nog even wat teflon ertussen spuiten, en goed te monteren (waarbij je er dus op moet letten dat'ie niet je koelblok raakt :Y))

[ Voor 25% gewijzigd door FragFrog op 09-03-2003 17:38 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 10:21

Remko_

[IRF]

Ik had altijd last van stof ophoping onder de fan
daardoor dat tering geluid met booten wat daarna weg gaat
en idd dan loopt fan trager en kan die te warm worden
:)

Verwijderd

FragFrog schreef op 09 March 2003 @ 17:35:
[...]

Bovendien klopt het niet eens: AMD's K6 1 en 2 gaan gewoon kapot zonder koeler, net zoals een thunderbird. Vanaf de P3 (en een celly is per slot van rekening een afgeslankte P3) heeft intel een warmtebeveiliging ingebouwd, zodat de processor zichzelf uitschakeld wanneer'ie te warm is. Heeft geen ene *** met je mamaplank te maken :)

Topicstarter: kijk eens goed naar het koelblok + fan. In oudere pc's wil die combinatie nog wel eens slecht passend gemaakt zijn. Had laatst nog bij een P1-166 dat de fan tegen het koelblok aan zat te ratelen, kwestie van slechte montage. Is dit bij jou ook het geval volstaat het om je fan eens schoon te maken, als het een ball-bearing exemplaar is nog even wat teflon ertussen spuiten, en goed te monteren (waarbij je er dus op moet letten dat'ie niet je koelblok raakt :Y))
agreed. AMD gaat kapot zonder koeler, beveiliging of niet. Haal je de koeler eraf als ie aanstaat, hij brand spontaan door. Een P4 daar kun je de koeler gewoon vanaf halen. Hij blijft aan. De kloksnelheid wordt alleen automatisch wat teruggeschroefd door de proc.
Ze hadden het bovenstaande experiment namelijk gedaan bij...? Wat was het ook al weer...

Maar goed, TS, gewoon bij de elektroboer dus een nieuwe fan halen en die erop zetten. Als het dan nog niet opgelost is, gewoon nog een outtake fan erbij zetten.

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

waarschuwing: no flame intended

die test waarover je spreekt, was bij THG
maar
1) deze is alweer een hele tijd geleden
2) was een mobo dat geen enkele beveiliging had
3) wie haalt er nu bij 100% cpu belasting de heatsink en fan van zijn processor! Als je fan uitvalt, is je proc niet binnen de x seconden dood, maar heeft je mobo (of zelfs software) nog tijd genoeg om uit te schakelen

edit:
Een P4 daar kun je de koeler gewoon vanaf halen. Hij blijft aan. De kloksnelheid wordt alleen automatisch wat teruggeschroefd door de proc.
juist ja, veiligheid is het pluspunt, MAAR het minpunt. Stel je hebt een van de nieuwste proc. Je koeling is niet echt optimaal, je proc gaat boven de x °C, dus je proc wordt teruggeschroefd, de temperatuur blijft hierdoor op de 'normale temperatuur', MAAR je processor werkt misschien maar tegen de helft van zijn snelheid, zonder dat je er weet van hebt. Nergens kan je terug vinden tegen welke effectieve snelheid je proc werkt, of nergens zie je een bericht of whatever dat je proc zichzelf terug geschakeld heeft. En daar zit je met de snelste processor die op de markt te krijgen is.....

[ Voor 53% gewijzigd door Kristof op 09-03-2003 17:57 . Reden: toevoeging ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
FragFrog schreef op 09 maart 2003 @ 17:35:
[...]

Mja t kwam dr even niet veel vriendelijker uit, mensen doen te snel verkeerde aannames, met bosjes tegelijk :/

Overigens weet ik dat er pas vanaf de P3 een sensor IN de package zat, daarvoor lag alle verantwoordelijkheid wat dat betreft dus bij het moederbord, iets wat ik hier boven vermeld. Ik zeg dus puur dat dat voor die generatie processoren geld, waar haal jij de P3 uit mijn verhaal vandaan? Overigens waren de K6'en niet kapot te krijgen hoor, dan moet je wel _heel_ fout bezig zijn, en dan heb ik het niet over een fannetje stoppen, daar kunnen ik en vele andere users hier je van overtuigen ;). Wat betreft de celly, tis maar hoe je het noemt, afgeslankt of afvalproduct, vergeet niet hoe de celly is ontstaan -> het opvullen van de vraag naar budget processoren door het gebruik van gedeeltelijk kapotte P2's/P3's.

Wat betreft de thunderbird, en dat geld nogsteeds, 1 setting in je bios, en er brand helemaal niks door als je fannetje dood gaat hoor ;) (anders heb je gewoon geen AMD certified mobo, punt.)

In de tijd van de K6 waren de AMD's dus kwam hittebeveiliging even betrouwbaar als de P2 aangezien deze verantwoordelijkheid puur bij het moederbord lag, en laten de iNtels destijds nou op exact dezelfde borden gebruikt worden.

Excuses aan TS voor offtopic verhaal.

//Edit: Kristof was me voor, maar inderdaad, 100% completely true. Je kan t dr ook om doen natuurlijk |:(

[ Voor 5% gewijzigd door rvanlooijen op 09-03-2003 17:57 ]

• Robkazoe
@ Mensen die gereageerd hebben:
Bedankt voor jullie hulp: zal als ik klaar ben met dossiers voor school ff de PC weer eens uit elkaar halen en eventueel een nieuwe FAN erop zetten.

@Caesartje:
Is niet erg dat je offtopic gaat: als je maar fun hebt ;)

Verwijderd

Kristof schreef op 09 maart 2003 @ 17:50:
waarschuwing: no flame intended

die test waarover je spreekt, was bij THG
maar
1) deze is alweer een hele tijd geleden
2) was een mobo dat geen enkele beveiliging had
3) wie haalt er nu bij 100% cpu belasting de heatsink en fan van zijn processor! Als je fan uitvalt, is je proc niet binnen de x seconden dood, maar heeft je mobo (of zelfs software) nog tijd genoeg om uit te schakelen

edit:

[...]

juist ja, veiligheid is het pluspunt, MAAR het minpunt. Stel je hebt een van de nieuwste proc. Je koeling is niet echt optimaal, je proc gaat boven de x °C, dus je proc wordt teruggeschroefd, de temperatuur blijft hierdoor op de 'normale temperatuur', MAAR je processor werkt misschien maar tegen de helft van zijn snelheid, zonder dat je er weet van hebt. Nergens kan je terug vinden tegen welke effectieve snelheid je proc werkt, of nergens zie je een bericht of whatever dat je proc zichzelf terug geschakeld heeft. En daar zit je met de snelste processor die op de markt te krijgen is.....
Het is waar, de test is geen situatie die je irl zal tegenkomen, omdat je altijd nog de heatsink hebt die nog een tijdje voldoende koeling bied. En idd, daar zit je dan met de snelste proc. Een kant van het verhaal die ik nog niet zo had bekeken :) Daar valt idd niks tegen in te brengen. Alhoewel ik wel veronderstel dat het pas bij een voor een P4 abnormaal hoge temp gebeurd, als 80 graden.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11
Caesartje schreef op 09 maart 2003 @ 17:55:
Mja t kwam dr even niet veel vriendelijker uit, mensen doen te snel verkeerde aannames, met bosjes tegelijk :/
Kan je geen ongelijk geven, had zelf ook zoiets van 'wtf, waar heb je het over!'... Oach, als je overal druk om gaat maken word je leven snel saai ;)
Overigens weet ik dat er pas vanaf de P3 een sensor IN de package zat, daarvoor lag alle verantwoordelijkheid wat dat betreft dus bij het moederbord, iets wat ik hier boven vermeld. Ik zeg dus puur dat dat voor die generatie processoren geld, waar haal jij de P3 uit mijn verhaal vandaan?
Ik haal die P3 uit het feit dat het hier om een celly gaat, wat in feite een P3 is met slechts 128k L2 chache en nog wat sooi minder. Weet de specs niet uit m'n hoofd, maar meen dat de hittebeveiliging ook hier in zat gebouwd. En dan kun je nog zo'n leuk verhaal vertellen over "die generatie mobo's lost het wel op', feit is dat die celly het zelf wel oplost. Je hebt in 2e instantie gelijk met je verhaal, maar het is niet relevant voor deze vraag :)
Wat betreft de thunderbird, en dat geld nogsteeds, 1 setting in je bios, en er brand helemaal niks door als je fannetje dood gaat hoor ;) (anders heb je gewoon geen AMD certified mobo, punt.)
Alweer: je blijft doorgaan op een dood spoor. We hebben het hier niet over het mobo dat uitschakelt, maar de proc zelf
In de tijd van de K6 waren de AMD's dus kwam hittebeveiliging even betrouwbaar als de P2 aangezien deze verantwoordelijkheid puur bij het moederbord lag, en laten de iNtels destijds nou op exact dezelfde borden gebruikt worden.
Same track ;)
Excuses aan TS voor offtopic verhaal.
Hier sluit ik me maar bij aan, 't moest even gezegd worden :Y)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1