[LINUX] Gateway op niet standaard manier

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 09:49
Howdi,

Mijn netwerk loopt momenteel op de volgende manier.

zoals het nu is : mijn pc : van (1) naar hub naar modem

Afbeeldingslocatie: http://www.anewlife.nl/pictures/kunst.jpg

Wat wil ik:

mijn pc: van (1) naar [hub] naar (2) naar [hub] naar modem. Waarom wil ik dit. Ik wil mijn laptop laten fungeren als bandbreedte controller. Deze moet de bandbreedte gaan reguleren voor pc (1).

Kan dit? In alle pc's zit maar 1 netwerkkaart.

(1) heeft IP adres : 10.0.0.150 en draait WinXP
(2) heeft IP adres : 10.0.0.139 en draait Linux Mandrake
(3) heeft IP adres : 10.0.0.151 (maar die blijft buiten beschouwing) en draait WinXP
mijn modem heeft IP adres 10.0.0.138 (getweaked alcatel geval)

Kan iemand mij hier mee helpen? Ik weet niet of het mogelijk is, en hoe ik de routering op mijn linux bak moet gaan regelen

[ Voor 9% gewijzigd door -W0kk3L- op 09-03-2003 15:33 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als je de bandbreedte wilt reguleren, moet die pc wel 2 fysieke nic's hebben, anders is het gemakkelijk te omzeilen door de routetabellen aan te passen ;)

maargoed, het kan wel, moet je je default gateway op dat ip zetten ipv je modem/router ;)

• -W0kk3L-
Het omzeilen maakt niet uit. Het is geen beveiliging, maar meer om mijn laptop (3) een beetje ruimte te geven als ik zit te uploaden/downloaden op pc (1). Het is allemaal binnen mijn eigen netwerk.

Ik heb (1) al eens als gateway 10.0.0.139 gegeven. Ik kon dan wel de pc's pingen, alleen ik kwam niet naar het internet toe vanaf pc (1). Dus iets met de routering op mijn laptop (2) is nog niet ok.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-W0kk3L- schreef op 09 March 2003 @ 15:39:
Het omzeilen maakt niet uit. Het is geen beveiliging, maar meer om mijn laptop (3) een beetje ruimte te geven als ik zit te uploaden/downloaden op pc (1). Het is allemaal binnen mijn eigen netwerk.

Ik heb (1) al eens als gateway 10.0.0.139 gegeven. Ik kon dan wel de pc's pingen, alleen ik kwam niet naar het internet toe vanaf pc (1). Dus iets met de routering op mijn laptop (2) is nog niet ok.
mja, routering met 1 nic is ook niet echt handig :P
maar daar zit het dan dus wel ;)

Dus check je routering's instellingen op je laptop

• -W0kk3L-
hoe zou de routering moeten staan om het werkend te krijgen? Dat het de routering was, had ik al wel door.

• -W0kk3L-
Inmiddels heb ik het een en ander veranderd. Zie de onderstaande foto. Mijn laptop1 heeft nu 2 nics :)

Afbeeldingslocatie: http://www.anewlife.nl/pictures/kunst3.jpg

Zo zou ik het graag willen hebben. Alleen ik zit met 2 dingen:

- Welke IP-range en subnetmask moet ik voor mijn desktop en de 2e nic in mijn laptop gebruiken?
- Kan ik met deze opzet nog communiceren tussen laptop2 en mijn desktop?

[ Voor 5% gewijzigd door -W0kk3L- op 09-03-2003 18:26 ]

• -W0kk3L-
Probleem gevonden:
echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Dan kan alles zijn eigen IP houden en loopt mijn desktop via mijn laptop1. Hoe krijg ik die regel in de init's? Want daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten. Zodra ik nu reboot, dan staat die ip_forward weer op 0. Waar moet ik die regel bijzetten om em op 1 te zetten?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-W0kk3L- schreef op 09 March 2003 @ 18:53:
Probleem gevonden:
echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Dan kan alles zijn eigen IP houden en loopt mijn desktop via mijn laptop1. Hoe krijg ik die regel in de init's? Want daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten. Zodra ik nu reboot, dan staat die ip_forward weer op 0. Waar moet ik die regel bijzetten om em op 1 te zetten?
editen van een rc file?
Pagina: 1