Ik ben van plan om een externe harddisk aan te schaffen. Deze wil ik vooral gaan gebruiken om games op te spelen. Is er dan een verschil merkbaar tussen het gebruik van een firewire-aansluiting of een usb-aansluiting? Of maakt dat voor deze toepassing niet veel uit, in tegen stelling tot videobewerking?
firewire is een stuk sneller dan usb2.0 en dus al helemaal dan 1.1 of 1.0
En het maakt dus een heleboel uit, of je moet het niet erg vinden dat je er een uurtje over doet om UT2k3 ofzo te laden
En het maakt dus een heleboel uit, of je moet het niet erg vinden dat je er een uurtje over doet om UT2k3 ofzo te laden
[ Voor 47% gewijzigd door Miglow op 09-03-2003 14:50 ]
Firewire = 400mbit/s en usb2.0 = 480mbit/sMiglow schreef op 09 March 2003 @ 14:49:
firewire is een stuk sneller dan usb2.0 en dus al helemaal dan 1.1 of 1.0
maar over het algemeen zijn de prestaties van externe firewire harde schijven beter
Maak ik meteen gebruik van dit topic met mijn vragen.
Ik wil de Maxtor 5000DV (120Gb of 80Gb, daar ben ik nog niet helemaal over uit) aanschaffen. Deze beschikt zowel over firewire als USB 2.0. Wellicht ook een idee voor de topicstarter, maar ik begrijp dat er geen power-off knop op zit? Dit is verder ook niet schadelijk?
En zijn er nog meer merken die ook deze 2 aansluitingen hebben? Ik zag in de pricewatch dat Iomega en Western Digital ook concurrerend zijn met prijzen, maar deze of geen USB 2.0 of geen firewire aansluiting hebben.
Iemand ervaringen en/of advies ?!
Ik wil de Maxtor 5000DV (120Gb of 80Gb, daar ben ik nog niet helemaal over uit) aanschaffen. Deze beschikt zowel over firewire als USB 2.0. Wellicht ook een idee voor de topicstarter, maar ik begrijp dat er geen power-off knop op zit? Dit is verder ook niet schadelijk?
En zijn er nog meer merken die ook deze 2 aansluitingen hebben? Ik zag in de pricewatch dat Iomega en Western Digital ook concurrerend zijn met prijzen, maar deze of geen USB 2.0 of geen firewire aansluiting hebben.
Iemand ervaringen en/of advies ?!
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Zijn de prestaties van firewire harde schijven dan merkbaar veel beter of valt het enigzins mee? En harde schijven met beide aansluitingen zijn iid wel handig. Dus wie heeft ervaring met die producten? Hdd case is ook een optie voor mij.
Ik zou even op zoek gaan naar benchmarks, deze zijn er volgens mij wel. ik dacht dat firewire minder CPU power vreet, maar daar kan ik me in vergissen.
Hier wil ik nog wel iets bij toevoegen: Bij firewire heeft ELKE poort 400mbit/s, bij usb2.0 delen alle usb2.0-poorten de 480mbit/s. Dus als je er daar 24 van hebt en je gebruikt ze allemaal heeft iedere poort 20mbit --> firewire. Verder heb ik geen ervaring met externe-hdd-tjes. Misschien kun je nog ergens reviews lezen
Voor wat ik begrijp scoort Firewire beter doordat Firewire een vaste bandbreedte heeft en USB (1 of 2 maakt niet uit) een gedeelde. Dus uiteindelijk klopt het wel wat je zei.
(Sorry, if I'm wrong)
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Als een HDD case een optie (in mijn ogen zelfs een zeer goede) dan zou je eens kunnen kijken naar een case van Qtec of een IceCube (www.macpower.com.tw). Die Qtec kastjes zijn niet zo duur en worden hier in Nederland verkocht door Informatique. Die IceCube is in Nederland niet goed leverbaar. Ik deze besteld in Duitsland (www.cyberport.de). Dit soort kastjes hebben als voordeel dat er een powerknop op zit dit itt die oplossing van Maxtor. Verder kan je dan ook zelf beslissen welke HD je neemt.
Verwijderd
Ik heb hier een maxtor 5000 le 80 gb staan (usb2.0) en het spelen van geinstalleerde games gaat perfect.Ik merk er zelfs nix van dat het via de externe hd gaat, het laden gaat even snel als een interne.
Prijskaartje moet je even over heenstappen, maar als dat eenmaal gelukt is
, heb je er veel plezier van
.
Prijskaartje moet je even over heenstappen, maar als dat eenmaal gelukt is
er zijn redelijk wat externe boxjes te vinden (bv bij alternate) om zelf eender welk diskje in te bouwen, zo ben je veel goedkoper af dan met een "pre-fab" ding. en de prestaties zijn vaak nog beter omdat je een 7200 rpm disk kan inbouwen, terwijl de "pre-fab" dingen vaak 5400 rpm zijn. ok, je moet dan wel het design achterwege laten.
Ik zou voor usb gaan, omdat je dan zowat overal terecht kan (bijna elke pc heeft een usb 1.0/1.1 poort, dan kan je waarschijnlijk niet gamen, maar toch alvast je game kopiëren (geduld vereist), en later van de interne disk spelen...), firewire is een stuk minder verspreid
Ik zou voor usb gaan, omdat je dan zowat overal terecht kan (bijna elke pc heeft een usb 1.0/1.1 poort, dan kan je waarschijnlijk niet gamen, maar toch alvast je game kopiëren (geduld vereist), en later van de interne disk spelen...), firewire is een stuk minder verspreid
Dat zelf bouwen is wel goedkoper inderdaad. Is het niet zo dat de gewone IDE-harddisks sneller kapot gaan dan die kant en klare? Vooral met veel vervoeren bedoel ik dan. En hebben die behuizingen aansluitingen voor zowel firewire als USB 2.0, want ik moet gebruik maken van beiden.The_Stickie schreef op 09 March 2003 @ 17:39:
er zijn redelijk wat externe boxjes te vinden (bv bij alternate) om zelf eender welk diskje in te bouwen, zo ben je veel goedkoper af dan met een "pre-fab" ding. en de prestaties zijn vaak nog beter omdat je een 7200 rpm disk kan inbouwen, terwijl de "pre-fab" dingen vaak 5400 rpm zijn. ok, je moet dan wel het design achterwege laten.
[ Voor 4% gewijzigd door Smarron op 09-03-2003 17:59 ]
Ze gebruiken allemaal dezelfde schijven. In bijvoorbeeld notebooks zitten hooguit wat kleinere en tragere schijven maar ze zijn echt niet schokbestendiger of zo. Da's een verhaal van 10 jaar geleden.Is het niet zo dat de gewone IDE-harddisks sneller kapot gaan dan die kant en klare?
Senile! Senile Oekaki
Ik heb toch maar besloten om voor een kant en klare te gaan, hoogstwaarschijnlijk wordt het de Maxtor 5000DV.
Nu zag ik dat er 2 firewire-poorten opzitten (vermeld op de MyCom site). Betekent dit dat deze ook tegelijk op 2 PC's aangesloten kan worden
Ik lees dit op de site:
Expandable Storage:
-Connect up to 62 FireWire devices
-Connect up to 127 USB 2.0 devices with USB hubs
Zal dus wel he ?!
Nu zag ik dat er 2 firewire-poorten opzitten (vermeld op de MyCom site). Betekent dit dat deze ook tegelijk op 2 PC's aangesloten kan worden
Ik lees dit op de site:
Expandable Storage:
-Connect up to 62 FireWire devices
-Connect up to 127 USB 2.0 devices with USB hubs
Zal dus wel he ?!
Verwijderd
Nope, voor zover ik weet werkt dat niet ... je kunt de schijf dan iig niet vanaf twee computers tegelijkertijd benaderen ... de tweede aansluiting moet je eigenlijk zien als een enkele hub waarop je bijv. een DV-cam oid kunt aansluiten
De IceCube combo van macpower.tw.com spreekt mij wel aan. Nu heb ik dus in nederland tot zover niets over dit product gevonden en waarschijnlijk ben ik dan op cyberport.de aangewezen. Hoeveel komt er dan bovenop de prijs als ik hem vanuit duitsland bij mij thuis wil laten bezorgen? Is dus een vraag voor degene die 'em hebben.
Die bezorgkosten bedragen 19 euro. Je kan hem ook bij Graficall bestellen, maar dan ben je 215 euro kwijt. Zelfs met bezorgkosten is cyberport een stuk goedkoper, zeker als je een USB of Firewire neemt. Die USB2/Firewire combo is wat duurder.
edit:
Misschien ook nog wel handig om te vragen of het een versie met rood PCB is,
die kan namelijk schijven groter dan 128 GB aan
edit:
Misschien ook nog wel handig om te vragen of het een versie met rood PCB is,
die kan namelijk schijven groter dan 128 GB aan
[ Voor 23% gewijzigd door arjan.w op 10-03-2003 17:55 ]
Ik zou persoonlijk ook kiezen voor de Maxtor 5000DV. Ik heb de 200gig versie in bestelling staan bij Centralpoint (325 euro incl.btw) en deze versie heeft 8 mb cache. Bovendien heeft ie USB 2.0 en Firewire, dus je zit eigenlijk altijd wel goed.
Moet dat niet exclusief zijn ? Ik kan het niet controleren omdat de site het hier maar half / slecht doet maar 325 lijkt mij wel heel goedkoop voor een 200gig._Richie_ schreef op 10 maart 2003 @ 19:25:
Ik zou persoonlijk ook kiezen voor de Maxtor 5000DV. Ik heb de 200gig versie in bestelling staan bij Centralpoint (325 euro incl.btw)
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Externe harddisk voor games? Ik hoop voor je dat het een beetje gaat draaien, als ik al zie hoeveel sommige games van mijn Cheetah's vragen..... Ik zou zelf in deze situatie toch een beetje aan het prutselen/modden gaan om een extra disk+controller in je pc kwijt te kunnen, kan je veel meer plezier aan hebben.
Verwijderd
ikheb een usb 2.0 behuizing gekocht voor een laptop HD.
voordeel:
usb 2.0 is snel en ja meerdere apparaten op 1 usb root hub is delen maar meeste pc's hebben daar 2 of 3 van dus 1 dedicated voor je hd is geen probleem (firewire heb je meestal ook maar 1,2 of 3 van)
En heb ik met deze setup geen externe voeding nodig voor de HD!!
dus hd usb kabel zo aan de pc geen adapter niks!
heb ik toch te weinig power zit er nog een ps/2 connector bij voor extra voeding!
bij www.progames.nl
dus verschil met firewire is er voor mij niet.
ik heb een moederbord met standaard usb 2.0, 3 root hubs= 6 aansluitingen.
en 2 firewire aansluitingen.
ik merk geen verschil in het werkend met de usb2.0 en ide schijven in normaal gebruik.
voordeel:
usb 2.0 is snel en ja meerdere apparaten op 1 usb root hub is delen maar meeste pc's hebben daar 2 of 3 van dus 1 dedicated voor je hd is geen probleem (firewire heb je meestal ook maar 1,2 of 3 van)
En heb ik met deze setup geen externe voeding nodig voor de HD!!
dus hd usb kabel zo aan de pc geen adapter niks!
heb ik toch te weinig power zit er nog een ps/2 connector bij voor extra voeding!
bij www.progames.nl
dus verschil met firewire is er voor mij niet.
ik heb een moederbord met standaard usb 2.0, 3 root hubs= 6 aansluitingen.
en 2 firewire aansluitingen.
ik merk geen verschil in het werkend met de usb2.0 en ide schijven in normaal gebruik.
je kunt kijken bij zoeken: zoek op maxtor 5000dvMagma schreef op 11 March 2003 @ 11:27:
[...]
Moet dat niet exclusief zijn ? Ik kan het niet controleren omdat de site het hier maar half / slecht doet maar 325 lijkt mij wel heel goedkoop voor een 200gig.
Is er voor firewire behuizingen dan altijd wel externe voeding nodig itt USB2.0 producten? Of hoe zit dat precies dan?
Ehm.....bij USB producten zoals een extrene HD is ook meestal EXTERNE voeding nodig....een hd kan niet ** volt trekken uit zo`n poort....een webcam trekt al bijna het max!
het is sowieso altijd aan te raden een externe voeding bij een dergelijk USB apparaat te gebruiken....als er te weinig power door het snoer komt, treed dataverlies op...iets waar jij niet op aaant w88 bent.
het is sowieso altijd aan te raden een externe voeding bij een dergelijk USB apparaat te gebruiken....als er te weinig power door het snoer komt, treed dataverlies op...iets waar jij niet op aaant w88 bent.
[ Voor 41% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2003 11:55 ]
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Voor een PC zelf lijkt het me ook een beetje onzin, behalve als je de data veel moet vervoeren.MissingDog schreef op 11 maart 2003 @ 11:32:
Externe harddisk voor games? Ik hoop voor je dat het een beetje gaat draaien, als ik al zie hoeveel sommige games van mijn Cheetah's vragen..... Ik zou zelf in deze situatie toch een beetje aan het prutselen/modden gaan om een extra disk+controller in je pc kwijt te kunnen, kan je veel meer plezier aan hebben.
Ik ga hem aanschaffen voor mijn laptop. Dat moet wel een dikke boost geven, aangezien in mijn laptop een 4200rpm schijffie zit. Keb geen USB 2.0, maar wel firewire.
Bij mij is het ook voor de laptop bedoeld. Een 20 gig schijfje is simpelweg niet genoeg hier.
In de praktijk merk je weinig verschil tussen firewire en usb 2.0. Ik heb twee externe firewire-cases (gekocht bij Alternate) en haal ruim 11mb/sec tussen mijn laptop en externe schijf. Bedenk alleen dat je voor usb drivers nodig hebt en dus minder makkelijk uitwisselbaar is !
If you don't succeed at first, redefine succes.
Combo is makkelijker voor mijn gevoel vanwege het feit dat niet iedere pc een firewire poort heeft. Daarin zou de usb2.0 toevoeging makkelijk zijn. Daarom heb ik het liefst een combo kastje.
Kep nu een USB powered HD encolsure van Blaze, werkt als een zonnetje. 3Gb erin, maar da's omdat ik ff niks meer kon missen. 2 collega's hebben hem samen met mij besteld en 1 heeft er nu 20 GB en de ander 40 GB inzitten. Werkt perfect. USB 2.0 is snel genoeg.
Makkie
[EDIT]
Ennuh, drivers, schmivers. Alleen WinME of lager/ouder. W2K en XP herkennen hem direct.
Makkie
[EDIT]
Ennuh, drivers, schmivers. Alleen WinME of lager/ouder. W2K en XP herkennen hem direct.
[ Voor 18% gewijzigd door makkie ;) op 11-03-2003 14:47 ]
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)
Verwijderd
€ 350.34 incl staat er op de site zelf ... heb um voor 355 gekocht bij VR studio Amsterdam (s'ochtends besteld, s'avonds geleverdMagma schreef op 11 March 2003 @ 11:27:
[...]
Moet dat niet exclusief zijn ? Ik kan het niet controleren omdat de site het hier maar half / slecht doet maar 325 lijkt mij wel heel goedkoop voor een 200gig.
Je hebt gelijk, hij is alweer in prijs verhoogd....Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 15:23:
[...]
€ 350.34 incl staat er op de site zelf ... heb um voor 355 gekocht bij VR studio Amsterdam (s'ochtends besteld, s'avonds geleverd)
Is Maxtor eigenlijk het enige merk dat zowel firewire als USB-aansluitingen heeft ?
Maar niemand weet nu waar in nederland wel combo-cases te vinden zijn, afgezien van die dure bij graficall. Dan is duitsland toch een betere optie...
Ja, ben ook wel geinteresseerd in die externe USB/Firewire (ev beide) hd-cases, waarbij je zelf nog de hd moet plaatsen. Wat zijn de prijzen ongeveer?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb één (binnenkort hopelijk twee) vrij kleine harddisk over, die ik toch wel graag wil gebruiken en zoiets biedt toch wat meer ruimte dan een 64 Mb stick.ShadowrunR schreef op 13 March 2003 @ 16:45:
Ja, ben ook wel geinteresseerd in die externe USB/Firewire (ev beide) hd-cases, waarbij je zelf nog de hd moet plaatsen. Wat zijn de prijzen ongeveer?
Nog een vraagje: Zijn die cases al inclusief voeding of moet je die ook nog apart inbouwen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik gebruik zelf de Maxtor 5000DV (120gb) met firewire op mijn Medion laptop en ben daar zeer tevreden over. Voordeel blijft toch de twee aansluitmogelijkheden: USB2 & firewire en de snelle 7200rpm disk. Daar kun je het zelf bijna niet voor bouwen.
Nadeel vind ik wel dat het een behoorlijk gesjouw is: Laptop + externe drive en twee flinke transformatoren + voedingskabels.
's Avonds trek ik gewoon de stekker eruit.
Nadeel vind ik wel dat het een behoorlijk gesjouw is: Laptop + externe drive en twee flinke transformatoren + voedingskabels.
's Avonds trek ik gewoon de stekker eruit.
- Is zo'n 7200rpm HD niet te WARM wanneer ingebouwd in zo'n Externe behuizing???
- heeft die 5000DV een externe voeding of krijgt die genoeg power via USB? Kan me best inbeelden dat power via USB problemen kan veroorzaken wanneer er reeds veel randapparatuur is aangesloten.
- heeft die 5000DV een externe voeding of krijgt die genoeg power via USB? Kan me best inbeelden dat power via USB problemen kan veroorzaken wanneer er reeds veel randapparatuur is aangesloten.
[ Voor 59% gewijzigd door Genius2000 op 13-03-2003 19:16 ]
1) Ze worden zo gebouwd, het zal dus 1000x getest zijn en dus niet te warm worden (de kant en klare dan).Genius2000 schreef op 13 maart 2003 @ 19:09:
- Is zo'n 7200rpm HD niet te WARM wanneer ingebouwd in zo'n Externe behuizing???
2) -RenE- zei dat er gewoon voedingskabels bijzitten. Een HD krijgt never nooit stroom genoeg van een USB of firewire poort. Ik weet bijna wel zeker dat het bij die losse externe behuizingen ook zit.
Ik heb alvast een zeer interessante Externe behuizing gevonden:
External Hard Drive on USB 2.0 (http://www.adstech.com/)
De review is te vinden op:
http://www.tomshardware.com/storage/20030116/index.html
External Hard Drive on USB 2.0 (http://www.adstech.com/)
De review is te vinden op:
http://www.tomshardware.com/storage/20030116/index.html
Ik maak maar even van dit oude topic gebruik om wat vragen te stellen.
Ik ben dus ook van plan om binnen nu en een paar maanden een externe FireWire schijf aan te schaffen. Ik heb 2 computers, allebei met firewire, dus zo kan ik em ook nog eens verplaatsen. De ene computer heeft USB 1.1 en mijn comp heeft USB 2.0, maar ik denk dat FireWire de juiste keuze is! Waarschijnlijk koop ik een combinatie-drive zodat ik em zowel op USB als op FireWire kan aansluiten.
Nu mijn vraag:
Ik wil meteen een GROTE drive kopen (ga em voornamelijk voor opslag gebruiken) dus ik praat over 180 Gbyte of meer. Heeft een FireWire drive ook problemen met de eventuele 133 Gbyte limiet van PC's? Onze PC's zijn redelijk nieuw (allebei van 2002) maar ik denk dat ik de drive ook wel eens wil meenemen naar hier en daar en dan wil ik niet in de problemen komen dat de drive het niet doet omdat hij groter is dan 133 Gbyte. Maakt dit uit bij FireWire?
Een tweede vraag:
Het liefst formateer ik de HDD natuurlijk in NTFS. Voor een schijf groter dan 33 Gbyte is het natuurlijk zowiezo niet slim om FAT32 te gebruiken. Maar nu zit ik met een dilemma: De schijf zou ook wel eens aangesloten kunnen worden op de Power G4 van vrienden van me, en die werken met MacOS X 10.2
Ik weet dat MacOS X 10.2 een FAT32 filesysteem kan mounten (tis BSD in de core) maar kan dat ook met NTFS? In principe wil ik ook naar die schijf kunnen schrijven natuurlijl.
Ik ben dus ook van plan om binnen nu en een paar maanden een externe FireWire schijf aan te schaffen. Ik heb 2 computers, allebei met firewire, dus zo kan ik em ook nog eens verplaatsen. De ene computer heeft USB 1.1 en mijn comp heeft USB 2.0, maar ik denk dat FireWire de juiste keuze is! Waarschijnlijk koop ik een combinatie-drive zodat ik em zowel op USB als op FireWire kan aansluiten.
Nu mijn vraag:
Ik wil meteen een GROTE drive kopen (ga em voornamelijk voor opslag gebruiken) dus ik praat over 180 Gbyte of meer. Heeft een FireWire drive ook problemen met de eventuele 133 Gbyte limiet van PC's? Onze PC's zijn redelijk nieuw (allebei van 2002) maar ik denk dat ik de drive ook wel eens wil meenemen naar hier en daar en dan wil ik niet in de problemen komen dat de drive het niet doet omdat hij groter is dan 133 Gbyte. Maakt dit uit bij FireWire?
Een tweede vraag:
Het liefst formateer ik de HDD natuurlijk in NTFS. Voor een schijf groter dan 33 Gbyte is het natuurlijk zowiezo niet slim om FAT32 te gebruiken. Maar nu zit ik met een dilemma: De schijf zou ook wel eens aangesloten kunnen worden op de Power G4 van vrienden van me, en die werken met MacOS X 10.2
Ik weet dat MacOS X 10.2 een FAT32 filesysteem kan mounten (tis BSD in de core) maar kan dat ook met NTFS? In principe wil ik ook naar die schijf kunnen schrijven natuurlijl.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
Effe kicken, ben namelijk ook op zoek naar een externe (mobiele) opslagschijf
Zit zelf ook nog met wat vraagjes: bijvoorbeeld: een externe schijf op USB2 of Firewire dienen die constant gevoed te worden door een stroomadapter of is de connectie voldoende (USB/firewire)
Geeft het problemen als je een externe schijf gaat opdelen in meerdere partities ?
Het probleem van de vorige post heb ik ook een beetje ...
Als iemand wat gebruikerservaring heeft ...
Was zelf aan het denken aan een Maxtor 5000dv van 200GB
Zit zelf ook nog met wat vraagjes: bijvoorbeeld: een externe schijf op USB2 of Firewire dienen die constant gevoed te worden door een stroomadapter of is de connectie voldoende (USB/firewire)
Geeft het problemen als je een externe schijf gaat opdelen in meerdere partities ?
Het probleem van de vorige post heb ik ook een beetje ...
Als iemand wat gebruikerservaring heeft ...
Was zelf aan het denken aan een Maxtor 5000dv van 200GB
Ik zelf gebruik nu een USB 2.0 externe case met daarin een 80 Gig HD en die heeft een constante voeding nodig van een adapter. Volgens mij is dat voor alle 3,5" HD's nodig. Bij 2.5" weet ik het niet zeker.
Daarnaast heb ik ook m'n schijf opgedeeld in 2 verschillende partities, waarbij ik geen enkel probleem ben tegengekomen. Eerlijk gezegd zou dat ook niet mogen, aangezien het gewoon als een HD gezien wordt en niet als een speciaal extern apparaat.
Daarnaast heb ik ook m'n schijf opgedeeld in 2 verschillende partities, waarbij ik geen enkel probleem ben tegengekomen. Eerlijk gezegd zou dat ook niet mogen, aangezien het gewoon als een HD gezien wordt en niet als een speciaal extern apparaat.
Eindelijk met aan/uit schakelaar verkrijgbaar,
de nieuwe Maxtor One Touch Drive
Inhakend op bovenstaande situatie.Smarron schreef op 11 March 2003 @ 11:55:
Ik ga hem aanschaffen voor mijn laptop. Dat moet wel een dikke boost geven, aangezien in mijn laptop een 4200rpm schijffie zit. Keb geen USB 2.0, maar wel firewire.
Graag zou ik wat bevindingen van laptop gebruikers zien?
Ik wil op mijn laptop gaan video bewerken. Laptop is ok, op snelheid hd na (4500rpms). Ik heb een persoonlijke voorkeur voor een externe 7200rpms based hd.
1) Merkt je werkelijk dat er een snellere hd aanhangt?
2) Is er een merkbaarverschil tussen een externe 5400 rpms en een 7200rpms?
3) Aangezien firewire +-33 Mb/s trekt op een 5400, vraag ik me af wat het voordeel van een 7200 scijf is.
4) Hoe zit het met de achtergrond ruis/geluid van 5400 en 7200 rpms schijven?
5) Zijn de pre-fabbed schijven van bijvoorbeeld maxtor/wd enz.. geluid geisoleerd?
My 2 cents:
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je altijd een combo schijf (usb2 + firewire) moet nemen. Aangezien de 'economische' levensduur van een pc deze tijd relatief kort, is de kans groot dat je in de toekomst wel usb2 of firewire standaart op je pc maar vooral laptop heb. Kan je dus weer een externe hd aanschaffen als je alleen een van beide aansluitingen heb. Daarnaast kan je hem nog eens mee nemen naar derden die wel usb2 hebben maar weer geen firewire, of anders om
Thnkz!
Pagina: 1