CD Tattoo

Pagina: 1
Acties:

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik wil een 'Tattoo' op een cd burnen.
Dit is een stukje tekst of plaatje maar wordt niet door nero met mijn burner ondersteund (lite-on 48x24x48).
Daarom heb ik op een cdrw een grote file geburned met eerst bytes met 0, daarna 1, 2 enz tot de cd vol was.
Hier zag ik niets van, maar toen ik deze file als raw audio geburned had zag ik wel enigzinds kringen.
Hierna heb ik gevonden dat het met Eight to Fourteen Modulation wordt geburned.
Dat houd in dat er van 8 bits 12 worden gemaakt.
De waarde 168 heeft 5 van de 12 bits op 1 en de waarde 48 maar 1 bit.
Met afwisselend 10MB aan 48 en 10MB aan 168 kreeg ik redelijk duidelijk kringen.
Nu wil ik dus ipv die kringen ook lijnen naar buiten toe kunnen krijgen.
Maar daarvoor wil ik dus weten hoe groot een rondje op de cd is, weet iemand dit?

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik denk niet dat dat makkelijk zal zijn, die rondes worden namelijk steeds groter he ... moet je precies weten in welke track je begint met branden (afhankelijk dus van de hoeveelheid data die al op de cd staat) ...

Mother, will they like this song?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:10

tweakerbee

dus..?

Je wilt dus eigenlijk kunnen wat je met de Yamaha F1 kunt, plaatjes op je CD fikken in de ongebruikte ruimte?

You can't have everything. Where would you put it?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is geen sprake van 'een rondje' op een cd. De data wordt in een spiraal geschreven die van binnenuit begint naar buiten toe. De datadichtheid is constant (omdat het lineair wordt geschreven bij constante snelheid). Dat betekent dus dat een "ring" (ring is technisch fout omdat hij niet gesloten is, maar je snapt het idee wel) aan de binnenzijde van een cd veel minder data bevat dan aan de buitenzijde omdat de omtrek korter is. Het gaat dus lekker wat wiskunde vergen om de exacte locaties te bepalen voor je lijntje.

Daarnaast is de afstand tussen de wikkelingen van de spiraal verschillend van cd tot cd. Dit is slechts een zeer miniem verschil, maar gezien het gigantisch aantal wikkelingen van de spiraal kan dit zelfs bij het kleinste verschil al erg grote locatieverschillen opleveren aan de buitenzijde.

De Yamaha branders gebruiken een andere aanpak. Hier weet de brander de rotatiehoek van het cd-schijfje. Dus zonder rekening te houden met de absolute positie op de spiraal weet de recorder waar hij moet branden. Als je brander dat niet ondersteunt, wat hij niet doet, dan is het nagenoeg onmogelijk (zeg maar gerust onmogelijk) om een soortgelijk resultaat te bekomen.

Verwijderd

edit:
ff linkje gezocht...

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,105329,00.asp

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 20:28 ]

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Dat DiscT@2 was ik al tegen gekomen ja, en dat ondersteunt de mijne idd niet.
Nagenoeg onmogelijk is een leuke uitdaging trouwens :)
Maare, als ik het goed begrijp is dus elk bitje ongeveer even lang, dus elk volgend 'rondje' is dus opzich ietsje langer en bevat dus elke keer iets meer data.
Want ik geloof dat bij HDD's het nogal eens kan schelen, eerst een zooi rondjes van een bepaalt aantal bits per rondje en daarna een zooi rondjes met wat meer bits.

Edit
Hmz, ik bedenk me opeens dat een hdd wel erg goed echte rondjes kan hebben en ik denk dat het dan makkelijker is om eerst een zooi dezelfde aantal bits te geven in een veelvoud van hele sectoren.
En daarna pas dus rondjes met in aantal meer sectoren per rondje.
Dat is bij een cd dus anders.

[ Voor 27% gewijzigd door PiepPiep op 09-03-2003 22:34 ]

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Pagina: 1