Toon posts:

Lettertypeschema's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor kleuren zijn er speciale schema's van welke kleuren bij elkaar passen (de kleuren moeten bij elkaar een neutraal grijs opleveren, dat werkt via een kleurencirkel en bijvoorbeeld via een vierkant, een rechthoek of een driehoek eroverheen te leggen en de hoekpunten zijn dan kleuren die bij elkaar passen)
Een makkelijke tool voor dit is http://www.colormatch.dk

Maar nu mijn vraag, zijn er ook soort Lettertypeschema's voor lettertypes die bij elkaar passen, bijvoorbeeld met schreef of zonder schreef enz.
Of is dit gewoon een kwestie van routine en smaak?!
Of bestaan hier wel degelijk regels voor?

Verwijderd

Lijkt me sterk. Dat van die kleuren is al discutabel, maar voor typefaces is het al helemaal vergezocht... Als het gaat om leesbaarheid zijn er wel onderzoeken naar combinaties van lettergroottes, lettertypen, regel- en letterafstand en regellengtes gedaan maar dat is niet wat jij bedoelt.

Het hangt ook teveel af van de uitstraling. Een kookboek gebruikt andere combinaties dan een reclame-pagina van de lokale videotheek.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk dat er niet echt regels voor zijn. Je zou wel een keer de Adobe pdf kunnen doorlezen over goede lettertypekeuze, hoe heet dat ding nou? Het is een guide, in pdf formaat, waarin dus in een aantal pagina's staat uitgelegd hoe en waar je het beste welk lettertype kan gebruiken voor optimale leesbaarheid.
Edit: Adobe Type Primer thnx to Hunterpro
Zit bij Adobe Fontfolio.

Natuurlijk eist elke lettertype ontwerper van zn eigen type dat je niet aan de af- en aanspatiëring moet gaan rommelen, de 'standaard' is nog altijd het beste te lezen en wil je zo nodig alleen kapitalen of iets dergelijks, dan is er wel een subtype voor bij geleverd.

Ik zie het een beetje zo: als jij op een dag een roze shirt en een oranje broek aan doet, kun je daarvan zeggen dat je geen verstand hebt van kleur en dat het vloekt.
Als jij in die kleren op een blaadje een aankondiging/notitie whatsoever moet schrijven, en doordat jij in een paar regels zoveel verschillende stijlen weet te gebruiken dat het niet in één oogopslag leesbaar is, dan kan je zeggen dat je geen kaas gegeten hebt van layout opmaak. Toch?

Dus bedenk hoe je je tekst gelezen wilt hebben, vanaf welke afstand, en baseer daarop de grootte, letterafstand, en de rest van de stijl.

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 09-03-2003 14:26 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Adobe Type Primer heerst. Klik op de image om 'm te lezen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.service2bier.nl/hunter/typeprimer.gif

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

HunterPro schreef op 09 March 2003 @ 14:38:
Adobe Type Primer heerst. Klik op de image om 'm te lezen :)

[afbeelding]
Dit ding is zowieso een aanrader maar nou heb ik voor jullie de vraag, zijn er meer van dit soort documenten met betrekking tot kleur, vormen, do's and don'ts omtrent design, kortom niet tutorials, maar theorie en achtergrond.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• Dark Blue
  • Laatst online: 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

E-Mile schreef op 11 March 2003 @ 22:55:
[...]
met betrekking tot kleur, vormen, do's and don'ts omtrent design...
Hier wel een tutorial in 1 stap die je al een heel eind op weg helpt:
1) Verwijder Comic Sans MS uit je font map
Tip: Verban Comic Sans MS van je harde schijf.

Waarom? Dit verhoogt in de meeste gevallen de originaliteit van je werk.

Dit is voor een groot deel mijn mening natuurlijk, maar wel een mening die door velen gedeeld wordt. ;)

Ik denk dat je toch gauw bij do's en don'ts op vaste regels uitkomt, die voortkomen uit de voorkeur van 1 persoon of de aanhanger van 1 stijl.
Het is natuurlijk het origineelste om je eigen stijl te ontwikkelen... :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wel zou ik ook heel graag wat PDF'jes zien van dit soort werken in deze stijl, met kleurtheorieën en dergelijken. Liever niet met ISBN nummers gaan smijten, real-life browsen in de bieb kan ik ook nog wel, het zijn juist die wat minder bekende PDF'jes die nogal eens wat interessante informatie en ideeën kunnen bevatten :)

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Dark Blue schreef op 11 maart 2003 @ 23:10:
[...]

Hier wel een tutorial in 1 stap die je al een heel eind op weg helpt:
1) Verwijder Comic Sans MS uit je font map
Tip: Verban Comic Sans MS van je harde schijf.
Elke zichzelf respecterende designer verafschuwt Comic Sans :/ Wie dat ooit bedacht heeft oeioeioei

• Willem
  • Laatst online: 02:05
Dark Blue:
Waarom? Dit verhoogt in de meeste gevallen de originaliteit van je werk.

Vind ik erg knap, zodra je Comic Sans verwijderd, je opeens origineler werk krijgt ;)

Bij mij werkt het in ieder geval niet zo, en heb zo langzamerhand wel geleerd me er niet meer aan te ergeren... Desalniettemin ben ik met je eens dat het geen mooi font is, en dat het te vaak door teveel mensen op de meest foute manier gebruikt wordt.

Verder is het denk ik gewoon een kwestie van je eigen smaak ontwikkelen. Daar is een grote investering van tijd voor nodig, die ik zou benutten door het lezen van ontwerp technische en typografische boeken en vooral het veel kijken naar dingen op 't web die je mooi vind.

Afgezien daarvan moet je 't wel een klein beetje in je hebben ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

comic sans is the font choice of killer clowns

Verwijderd

Ervaring zorgt ervoor dat je weet welke lettertypes bij elkaar passen...

belangrijke punten waarop je zou kunnen letten:

- Corps grote
- Interlinie
- Spatiering

veel designen helpt :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

HunterPro schreef op 11 maart 2003 @ 23:39:
Wel zou ik ook heel graag wat PDF'jes zien van dit soort werken in deze stijl, met kleurtheorieën en dergelijken. Liever niet met ISBN nummers gaan smijten, real-life browsen in de bieb kan ik ook nog wel, het zijn juist die wat minder bekende PDF'jes die nogal eens wat interessante informatie en ideeën kunnen bevatten :)
[spam]

kijk zo af en toe eens op digital culture, daar post ik onregelmatig linkjes daar dat soort theorieën en onderzoeken

[/spam]

Flickr

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Alles over lettertpes/fonts (lettertypes = print media, fonts = digitale media) in duidelijke en begrijpelijke taal: mensdata.nl

Ik geloof er trouwens niet in dat er matchmakers oid zijn voor fonts.
Tis zowiezo niet aan te raden om veel lettertypes te mengen in 1 document, met als maximum 3, om de rust te bewaren in de vormgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Hangloozz op 12-03-2003 10:06 ]

www.jurgroessen.nl

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Ja maar 't ging hier dus over documenten mbt vormen, design, kleuren, etc. zoiets als DeFeCt zegt :P

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

E-Mile schreef op 12 March 2003 @ 13:52:
Ja maar 't ging hier dus over documenten mbt vormen, design, kleuren, etc. zoiets als DeFeCt zegt :P
ah, maar de topicstart niet toch :? daar reageerde ik op...nou ja neem het dan maar voor kennis aan ;)

www.jurgroessen.nl

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Hangloozz schreef op 12 March 2003 @ 15:11:
[...]

ah, maar de topicstart niet toch :? daar reageerde ik op...nou ja neem het dan maar voor kennis aan ;)
hmmz ok :) ik request immers ook kennis in dit topic ;)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

suf...

* Hangloozz wrijft slaap uit z'n ogen en gooit post weg |:(

[ Voor 83% gewijzigd door Hangloozz op 13-03-2003 11:56 ]

www.jurgroessen.nl

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
* KnoppenSpook kijkt naar vorige post en starters post, ziet zelfde link :)

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Pagina: 1