Toon posts:

[3d] [blender] radiosity

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al meerdere Tuturials op dit gebied geprobeert maar het eindresultaat ziet er bij mij gewoon nooit echt mooi uit.

hier een voorbeeld van wat ik doe/bedoel
blender
render

ik heb het al met verschillende waardes geprobeert qua mult en gamma en de Emit van het licht object maar niks schijnt te helpen het blijft gewoon een dood saai enorm namaak 3d plaatje.

tips zeer welcom want ik heb geen flauw idee meer.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Kan Blender radiosity aan, dan? woei, leuk.. wist ik niet :P.

Wat je ook kan proberen is om een hele zooi Omni Lights door de scene te zetten met allemaal vrij zwakke helderheidswaarders. Deze techniek heet "Fakeosity". Als 't puur om het effect te doen is hebben een stuk of 40 van die lichtjes wel effect.

Heeft 't glas caustics aangeschakeld en dergelijke aardigheid?

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
mmm helaas, zover ik begrepen heb werkt blender zo niet.
hij kijkt enkel naar de kleuren van objecten en de emit waarden van objecten.

Verwijderd

De standaard renderer en de radiosity oplossing van Blender zuigen hard.
[/flame]

Wat jij wilt is Yafray :) (met Yable, zie frontpage van die site)

Verwijderd

Topicstarter

ik had er al wat eerder over gehoord maar wist niet dat het al echt de blender standaard was.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:05
ff duidelijk gemaakt dat 't hier over 3d gaat ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

radiosity raakt inderdaad flink uit de mode met Yable en Yafray.

maar als ik zo brutaal mag zijn. aan je scene te zien ben je nog niet een doorgewinterde blenderaar. ik zou je aanraden om voorlopig de normale renderer te gebruiken, daar kan je genoeg mee. een goeie scene in een scanline renderer ziet er beter uit dan een reflecterende bol in een raytracer.

die aanwijzing van omni lights gaat niet helemaal op. blender heeft geen omni lights. je kan wel pointlights gebruiken maar die zorgen niet voor schaduw (alleen spots doen dat).

je kan wel een zogenaamde FakeGI opstelling gebruiken. Tutorial: http://www.selleri.org/Blender/tuts/SoftLight.pdf

Op de kritiek van blender's ingebouwde renderer: het is wel een van de snelste scanline enderers van dit moment. op de planning (nou ja, VERRE planning) staat echter een opengl 2.0 renderer. die heeft dan iet mindere kwaliteit dan de huidige renderer maar is wel EXTREEM snel. bovendien wordt de integratie van externe renderers toch steeds makkelijker (zie Yable)

als je trouwens nog vragen over blender hebt. blender's userforum: http://www.elysiun.com
(Q&A forum)

Roel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 01:41:
Op de kritiek van blender's ingebouwde renderer: het is wel een van de snelste scanline enderers van dit moment. op de planning (nou ja, VERRE planning) staat echter een opengl 2.0 renderer. die heeft dan iet mindere kwaliteit dan de huidige renderer maar is wel EXTREEM snel. bovendien wordt de integratie van externe renderers toch steeds makkelijker (zie Yable)
..mits je een 3d kaart + drivers hebt welke OpenGL 2.0 ondersteund.
dat zijn op dit moment alleen de kaarten van 3D Labs en ik geloof de nieuwste van ATi

De software emulatie van de drivers is juist extreem langzaam..

Maar goed, dat moet tegen die tijd ook geen probleem meer zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 00:07:

ik had er al wat eerder over gehoord maar wist niet dat het al echt de blender standaard was.
Is ook niet de standaard Blenderrenderer (leuk woord 8))

Wat ik ervan begrepen heb is dat dit gewoon een renderer wordt die voor en door iedereen te gebruiken is (net zoiets als de Blue Moon Rendering Tools (rip)).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 01:41:
radiosity raakt inderdaad flink uit de mode met Yable en Yafray.

maar als ik zo brutaal mag zijn. aan je scene te zien ben je nog niet een doorgewinterde blenderaar. ik zou je aanraden om voorlopig de normale renderer te gebruiken, daar kan je genoeg mee. een goeie scene in een scanline renderer ziet er beter uit dan een reflecterende bol in een raytracer.

die aanwijzing van omni lights gaat niet helemaal op. blender heeft geen omni lights. je kan wel pointlights gebruiken maar die zorgen niet voor schaduw (alleen spots doen dat).

je kan wel een zogenaamde FakeGI opstelling gebruiken. Tutorial: http://www.selleri.org/Blender/tuts/SoftLight.pdf

als je trouwens nog vragen over blender hebt. blender's userforum: http://www.elysiun.com
(Q&A forum)

Roel
Ik weet het :)
maar eens moet je het leren, en vroeger heb ik al redelijk wat gedaan met povray.
het ging mij er alleen om om te kijken wat het verschil er tussen was. (gezien er op het elysiun forum redelijk wat over te vinden is)

de reden dat ik dit trouwen niet op het elysuin forum vroeg was omdat ik daar echt nergenst de register button kan vinden.
(ja serious ik heb er ook echt naar gezocht maar nergenst te vinden)
Pagina: 1