Meerdere webservers

Pagina: 1
Acties:

• Ding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 17:14
Ik heb een netwerk draaien met private range ip adressen (192.168.1.x) achter een Linux firewall met een ADSL aansluiting.
Binnen het netwerk draait een windows 2000 server met daarop een webserver (IIS).
De firewall stuurt alle verzoeken op poort 80 door naar deze doos.

Nu heb ik een tweede webserver (ook windows 2000 server met IIS) in het netwerk gehangen, die het binnen het netwerk prima doet, maar vanaf het internet niet te bereiken is..... =(

Wie o wie kan mij helpen???

Alles is bespreekbaar. Dat betekent NIET dat je alles mag zeggen!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

Je ISP blockt alle poorten < 1024. Laat je webserver bv. op 8080 draaien.

• Ding
Bedankt voor je reactie, maar ik ben bang dat dat het niet is.
De site op webserver-1 doen het namelijk wel.......

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

2 dingen op poort 80 gaat ook niet werken he, hoe kan je router nou ruiken voor welke server het dan bedoelt is? Neem aan dat je geen high end profi ding hebt liggen.

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:01
Das nogal logisch, als je router een connectie binnenkrijgt op poort 80 stuur ie dat door naar de ene webserver en niet naar allebei tegelijk, wat volgens mij ook helemaal niet kan....

vb: --->router:80--->iis1:80 en niet iis2:80

• Ding
Kun je die reut niet schijden op naam dan?

• Ding
Ik heb het idee dat ik iets zou moeten kunnen "routeren" vanaf webserver 1 op basis van de naam.
Maarja, klok en klepel verhaal.....

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

als jij 2 dns adressen hebt wel maar dan moet je een redelijk slimme router hebben, als iemand naar dns1 gaat dat het naar server1 gaat en dns2 naar server2.
Geef je weinig kans, draai die andere maar gewoon op een andere poort, veel makkelijker.

• Ding
Op beide windows 2000 servers draait DNS, dat dan wel.
Maar hoe zou ik het dan aan moeten pakken om alles op andere poorten te draaien.
De webservers op een ander -poortje laten draaien lukt me wel, maar ieder webverzoek wat binnenkomt via de ISP gaat toch over poort 80?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

als jij http://ip voor de eerste en http://ip:81 ofzo doet voor je 2e en poort 81 naar pc 2 route dan gaat ie prima.

• Ding
Dat kan ik nog volgen.
Maar ik wil graag dat www.xyz.nl naar server1 blijft gaan, en www.zyx.net naar server2.
Beide domeinen moeten beriekbaar zijn zonder dat allerlei oma's poortnummers op moeten geveb in de URL.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

dan zouden beide domeinen naar hetzelfde ip moeten gaan en dan zou je in je router moeten kunnen instellen dat request voor xyz.nl naar je 1e serve ren xyz.net naar je 2e. Ik heb geen idee hoe je dat in jouw router zou moeten doen.

Verwijderd

Je kunt heel goed meerdere websites hebben die ook van buitenaf te bereiken zijn, alleen moet je firewall (router) Host Header Names ondersteunen; de firewall kijkt in de http-requests wat het exacte request is en aan de hand daarvan wordt de beslissing gemaakt naar welke webserver het paketje gestuurd word.
Dus: ondersteund jouw linux bakkie dat?

• Ding
Oeioeioei, goeie vraag.
Het is een FloppyT, ik ga meteen efkes zoek.....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:04
Ding schreef op 09 March 2003 @ 00:07:
Dat kan ik nog volgen.
Maar ik wil graag dat www.xyz.nl naar server1 blijft gaan, en www.zyx.net naar server2.
Beide domeinen moeten beriekbaar zijn zonder dat allerlei oma's poortnummers op moeten geveb in de URL.
Zelfde situatie als hier ongeveer.... Alleen heb ik dan subdomeinen die naar een andere pc gaan. Oplossing (voor mij dan):

Apache installeren, op poort 80. Daar je router naartoe wijzen.

IIS op die PC op een andere poort zetten

Alle domeinen in Apache configgen, vhosts opzetten dus.
mod_proxy aanzetten in Apache, en elke vhost proxy-en naar ip:poort...

Zo kun je alles over 1 http server gooien, dus op 1 poort.
Via de proxy van Apache haalt ie t dan vanaf server1:poort1, of server 2, of whatever-waarvandaan.

btw: met mod_rewrite kan het geloof ik ook, maar die wou niet werken hier, dus toen maar proxy gepakt ;)
Hoe het load-technisch is, geen idee, ik heb maar 512kbit upload dus dan merk je dat niet ;)

Op die manier draai ik ASP pages op een subdomein, gewoon op IIS. Webmail wordt geproxy-ed, vanaf MDaemon direct door apache. Alles gewoon op poort 80.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2003 00:14 ]

• Ding
DJSmiley schreef op 09 maart 2003 @ 00:13:
[...]

Zelfde situatie als hier ongeveer.... Alleen heb ik dan subdomeinen die naar een andere pc gaan. Oplossing (voor mij dan):

Apache installeren, op poort 80. Daar je router naartoe wijzen.

IIS op die PC op een andere poort zetten

Alle domeinen in Apache configgen, vhosts opzetten dus.
mod_proxy aanzetten in Apache, en elke vhost proxy-en naar ip:poort...

Zo kun je alles over 1 http server gooien, dus op 1 poort.
Via de proxy van Apache haalt ie t dan vanaf server1:poort1, of server 2, of whatever-waarvandaan.

btw: met mod_rewrite kan het geloof ik ook, maar die wou niet werken hier, dus toen maar proxy gepakt ;)
Hoe het load-technisch is, geen idee, ik heb maar 512kbit upload dus dan merk je dat niet ;)

Op die manier draai ik ASP pages op een subdomein, gewoon op IIS. Webmail wordt geproxy-ed, vanaf MDaemon direct door apache. Alles gewoon op poort 80.
Begrijp ik nu goed dat jij op een windows machine Apache en IIS naast elkaar hebt draaien onder windows (NT/2000)?

• DJSmiley
Ding schreef op 09 March 2003 @ 00:16:
[...]

Begrijp ik nu goed dat jij op een windows machine Apache en IIS naast elkaar hebt draaien onder windows (NT/2000)?
Yeps..... Kan prima. IIS op prt 8080, apache op poort 80.

1 subdomein wordt via mod_proxy geredirect naar localhost:8080, naar IIS dus... en zo komt mn ASP file netjes vanuit IIS, dwars door apache (proxy) naar buiten... et voila: ASP op subdomeintjes die ik wil, en PHP op de andere die ik wil ;)

Ik werkt nooit met ASP, maar de CDFoon Intranetgids wel... dus dan maar zo

• Ding
DJSmiley schreef op 09 March 2003 @ 00:19:
[...]

1 subdomein wordt via mod_proxy geredirect naar localhost:8080, naar IIS dus... en zo komt mn ASP file netjes vanuit IIS, dwars door apache (proxy) naar buiten... et voila: ASP op subdomeintjes die ik wil, en PHP op de andere die ik wil ;)

Super!
Als ik het zo hoor gaat dit mijn probleem ook oplossen.

Hartelijk dank voor je reactie!

Gr Zndr->

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

je kan toch ook gewoon alles op een bak draaien? met virtual hosting kun je zoveel domeinen hosten als jezelf wilt. Heb ik zelf ook, iets van vijf unieke domeinen op het moment en sommige domeinen met een boel aliasen erbij. Werkt perfect.

En daarnaast kun je inderdaad met Apache mooi voor interne-proxy spelen, dan kun je meerdere webservers draaien, maar waarom zou je :).

rm -r *

Verwijderd

Hey ding,

2 Windows 2000 servers kunnen dit wel maar dat is een kwestie van bijhouden. Kijk maar in je IIS Admin en dan bij "Home Directory" Je kan zelf kiezen waar de content voor de website[s] vandaan moet komen --> lokaal, externe url of share...dus een verzoek voor www.xyz.nl wordt op server 1 uitgevoerd. Hostheader goed invullen en gaan met die banaan. Een verzoek voor www.xyz.net komt op hetzelfde ip binnen en op server 1 maar de hostheader en home directory zeggen dus share/ip nummer op server 2. Dan vul je de hostheader ook in op server 2 lokaal...de firewall doet zijn werk al als websites op server 1 draaien. Moet ook lukken op server maar dat jij het beste testen...

suc7 :9

Verwijderd

Ding schreef op 09 maart 2003 @ 00:07:
Dat kan ik nog volgen.
Kan je niet een redirect doen als je bvb www.zyx.net aanvraagt dat je in het echt bij www.xyz.nl:81 terecht komt.
Dat kan dan wel weer met je router.
Het is natuurlijk geen prachtoplossing maar het is er een.

• Ding
DJSmiley schreef op 09 maart 2003 @ 00:19:
[...]

No ff om te zeuren dan:
Zou je dat ook met dat "routing and remote acces" wat in 2000 server zit kunnen oplossen?

• DJSmiley
Ding schreef op 09 March 2003 @ 00:23:
[...]

No ff om te zeuren dan:
Zou je dat ook met dat "routing and remote acces" wat in 2000 server zit kunnen oplossen?
Geen idee.. 't werkt op deze manier voor mij hier, dus dan ga ik echt niet verder zoeken ;)

• Ding
ralfbosz schreef op 09 maart 2003 @ 00:23:
je kan toch ook gewoon alles op een bak draaien? met virtual hosting kun je zoveel domeinen hosten als jezelf wilt. Heb ik zelf ook, iets van vijf unieke domeinen op het moment en sommige domeinen met een boel aliasen erbij. Werkt perfect.

En daarnaast kun je inderdaad met Apache mooi voor interne-proxy spelen, dan kun je meerdere webservers draaien, maar waarom zou je :).
Mijn buurjongetje (13) leert scripts schrijven, en verziekt daar regelmatig m de performance van mijn websites mee.
Daarom wil ik graag dat zijn spullen op aparte doos draaien.
Verder is het erg leerzaam voor hem

• Ding
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 00:23:
Hey ding,

2 Windows 2000 servers kunnen dit wel maar dat is een kwestie van bijhouden. Kijk maar in je IIS Admin en dan bij "Home Directory" Je kan zelf kiezen waar de content voor de website[s] vandaan moet komen --> lokaal, externe url of share...dus een verzoek voor www.xyz.nl wordt op server 1 uitgevoerd. Hostheader goed invullen en gaan met die banaan. Een verzoek voor www.xyz.net komt op hetzelfde ip binnen en op server 1 maar de hostheader en home directory zeggen dus share/ip nummer op server 2. Dan vul je de hostheader ook in op server 2 lokaal...de firewall doet zijn werk al als websites op server 1 draaien. Moet ook lukken op server maar dat jij het beste testen...

suc7 :9
Dat had ik uiteraard ook gezien, maar als ik de redirect kies, probeert de buitenwereld een intern ip van mij te vinden op het internet (wat daar uiteraard niet bestaat)
Als ik het via de share oplossing doe, interpreteert nog steeds mijn server de ellende van mijn buurjongetje.....

• Ding
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 00:23:
[...]

Kan je niet een redirect doen als je bvb www.zyx.net aanvraagt dat je in het echt bij www.xyz.nl:81 terecht komt.
Dat kan dan wel weer met je router.
Het is natuurlijk geen prachtoplossing maar het is er een.
Ik heb GEEN idee, dat zou dan in de DNS'en van de ISP moeten denk ik???

Verwijderd

Ding schreef op 09 maart 2003 @ 00:29:
Ik heb GEEN idee, dat zou dan in de DNS'en van de ISP moeten denk ik???
Ik weet dat het kan met no-ip.com daar kun je gratis een client downen en een subdomain verkrijgen (bvb mijn site ;)) en daar dan een redirect van maken naar bvb www.xyz.nl:81

• Ding
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 00:39:
[...]

Ik weet dat het kan met no-ip.com daar kun je gratis een client downen en een subdomain verkrijgen (bvb mijn site ;)) en daar dan een redirect van maken naar bvb www.xyz.nl:81
ook dit is erg handig ToffenBoy!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:42

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
je zou eventueel 'Windows 2000 Advanced server' kunnen kopen, deze ondersteund ook 'load balancing' je kan dan 2 tot 32 machines kwijt op 1 ipadres (de software stuurt je gebruiker wel door naar de minst drukke server)

zo kan je met 1 extern ip adres toch meerdere servers hosten,

alleen je wilt denk ik 2 verschillende servers draaien? met verschillende content?

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1