[Oud] Moederbord kapoet?

Pagina: 1
Acties:

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 16:34
Ik heb hier van iemand een oude pI 166 staan, het gaat er nu even niet om van dit is oud (is het natuurlijk wel) en gooi het weg. Maar ik zit met het volgende probleempje:

Als ik de pc aan doe, gaan de lichtjes van power en turbo (ik denk turbo, als ik op de turbo knop druk gaatie niet uit, maar het zou kunnen dat die knop kapot is... Kan verder niet veranderen, zit in 1 groot ding gesoldeerd)

Vervolgens doet het helemaal niks, ja alles gaat aan, maar geen beeld, een boot van diskette niks.
Ik weet dat meestal het probleem dan bij de IDE kabels ligt (op school ook meegemaakt met die oude dingen) Nouja ik dus alleen de IDE van de floppy eraan gehangen (Kabel = Goed en zit goed! [rood naar de voeding, of hoe wil je het noemen] heb het namelijk getest met een nieuwer kabel die al van die blokjes erin heeft)
maar ook dat helpt niet :(

Nog mensen die weten wat er nog gedaan kan worden? Ik denk eigenlijk dat de mobo kapot is, maar kan het niet controleren...
Voeding werkt goed, koeling van de processor ook, maar het zou heel goed kunnen dat of processor of mobo kapot is, maar hoe controleer ik dat precies?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin maar eens met de specs van mobo te posten :z

Simpelste manier van testen is onderdelen is in ander systeem stoppen. Maar volgens mij zit iets meer verkeerd- je hebt het over de 'IDE van de floppy'- de enige floppy drives die met IDE (40p) werken zijn LS-120 schijven. En die zijn vrij zeldzaam- veel waarschijnlijker is dat je de verkeerde kabel gebruikt, een standaard floppy kabel is 34p :o

Maar dat is eigenlijk niet nodig op te testen- het minimum is mobo+CPU+RAM+PSU. Begin daar eens mee, als dat niet werkt weet je zeker dat het niets met de FDD/IDE te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 16:34
dion_b schreef op 08 maart 2003 @ 22:57:
Begin maar eens met de specs van mobo te posten :z

Simpelste manier van testen is onderdelen is in ander systeem stoppen. Maar volgens mij zit iets meer verkeerd- je hebt het over de 'IDE van de floppy'- de enige floppy drives die met IDE (40p) werken zijn LS-120 schijven. En die zijn vrij zeldzaam- veel waarschijnlijker is dat je de verkeerde kabel gebruikt, een standaard floppy kabel is 34p :o

Maar dat is eigenlijk niet nodig op te testen- het minimum is mobo+CPU+RAM+PSU. Begin daar eens mee, als dat niet werkt weet je zeker dat het niets met de FDD/IDE te maken heeft.
Argh ik bedoel natuurljk geen IDE.. gewoon een floppydrive kabel idd, maar je hebt gelijk :) Ik heb het natuurlijk ook geprobeerd zonder floppy eraan, zelfde resultaat. Maar wat ik bedacht is dat wij op school systemen hebben (pI) die niks doen als er geen floppydrive aanhangt (als b.v. kabel verkeerd om zit doetie al helemaal niets)
Vandaar...
Specs zal ik zo es bekijken, processor zit op een voet die er niet zo makkelijk uitgaat, maar ik dacht een pI 133 of 166 mhz

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

geertb schreef op 08 March 2003 @ 23:00:
[...]

Argh ik bedoel natuurljk geen IDE.. gewoon een floppydrive kabel idd, maar je hebt gelijk :) Ik heb het natuurlijk ook geprobeerd zonder floppy eraan, zelfde resultaat. Maar wat ik bedacht is dat wij op school systemen hebben (pI) die niks doen als er geen floppydrive aanhangt (als b.v. kabel verkeerd om zit doetie al helemaal niets)
Vandaar...
Geen FDD aangesloten en kabel verkeerd om zijn twee erg verschillende situaties :o
Specs zal ik zo es bekijken, processor zit op een voet die er niet zo makkelijk uitgaat, maar ik dacht een pI 133 of 166 mhz
Ach, processor is relatief minder relevant (vrijwel alle opstartproblemen hebben per slot van rekening met de mobo te maken)

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Heb je de heilige link al wel gelezen?

_/-\o_ Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen _/-\o_

:+

Verder, haal het mobo uit de case en leg dat op een stuk karton. Zorg dat cpu, koeling, vidkaart, geheugen en voeding zijn aangesloten. Check alle jumper settings 3x en clear je cmos. Sluit de pc-speaker aan. Probeer nu op te starten.

Gepiep? Zoek in Hangen & Opstartproblemen de oorzaak. Niks? Hoogstwaarschijnlijk mobo dood.

Bij niks : verwijder cpu of geheugen en zet de machine weer aan. Gepiep? Probeer andere cpu/geheugen. Weer niks? Mobo dood.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Wat voor geheugen zit erop? Houd er rekening mee dat je bij een P1 altijd twee dezelfde reepjes noig hebt. Ik had een keer een 4mb en een 16mb en dat ging dus niet werken, en dat gaf dezelfde symptomen als bij jou

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Captain Pervert schreef op 09 maart 2003 @ 00:02:
Wat voor geheugen zit erop? Houd er rekening mee dat je bij een P1 altijd twee dezelfde reepjes noig hebt. Ik had een keer een 4mb en een 16mb en dat ging dus niet werken, en dat gaf dezelfde symptomen als bij jou
En dat hangt weer totaal af van de gebruikte chipset/mem combo.

Bij 72p SIMMs (32b) is doorgaans aan te raden identieke paren te gebruiken, maar dat hoeft niet op alle chipsets. Alle fabrikanten muv Intel hebben meerdere So5/7 chipsets die met enkele 32b SIMMs overweg kunnen (met brakke performance) of verschillende groottes kunnen mixen.

Daarnaast kom je ook vaak genoeg 168p DIMM sloten tegen op die mobo's, en of daar EDO of SDRAM in gaat, het blijft per enkele module gaan (want 64b breed)

Alleen als we zeker weten over de chipsets is dit een mogelijkheid (en jullie hebben geen van beiden die info gepost :z )

Oslik blyat! Oslik!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Jaja dat vergat ik. (EDO) RAM had ik het over. Met SDRAM kun je er idd gewoon eentje in kwakken (net als 1 gewoon simmetje genoeg is voor een 486).

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Captain Pervert schreef op 09 March 2003 @ 00:14:
Jaja dat vergat ik. (EDO) RAM had ik het over. Met SDRAM kun je er idd gewoon eentje in kwakken (net als 1 gewoon simmetje genoeg is voor een 486).
Nee, je snapt hem nog steeds niet...

1) je haalt geheugentype en form factor door elkaar (FP, EDO en SDRAM zijn geheugentypes, 30p (8b), 72p (32b) SIMM en 168p (64b) DIMM zijn form factors- waarbij je zeker FP en EDO in alle drie de form factors kunt aantreffen)
2) lees m'n post hierboven nog eens- of je een enkele (32b) SIMM kunt gebruiken hangt af van de chipset, evenals de mogelijkheid tot gebruik van niet-identieke SIMM paren

Zie ook:
[NOHTML]Technische PMG FAQ: Geheugen[/NOHTML]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1