[Backup] Retrospect & MS SQL database

Pagina: 1
Acties:

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Specs: Win2K, Retrospect Desktop 5.6, SQL Server 2000

Situatie: Dagelijks moet er een backup gemaakt worden van bepaalde bestanden op een CD-RW, waaronder een MS SQL database.

Probleem: Retrospect kan de database niet backuppen zolang de SQL Server service draait, want deze heeft een lock op de database.

Oplossing 1:
Ik heb een script gemaakt in VB die de service 'MSSQLServer' stopt voordat een backup script wordt uitgevoerd. Na het uitvoeren wordt de 'MSSQLServer' service weer opgestart.
Helaas, dit werkt niet. De service wordt wel netjes afgesloten, maar Retrospect is niet in staat om de database te backuppen.

Oplossing 2:
Een SQL script draaien voordat een backup script wordt uitgevoerd, die de database 'detached'. Na het uitvoeren van het backup script zal het SQL script de database weer 'attachen'.
Ik heb deze oplossing nog niet geprobeerd, ik ga dit weekend het scriptje in elkaar draaien. Zal dit wel gaan werken?

Ik heb op de Dantz site gekeken, maar daar zijn ze nog aan het werk voor een script dat het mogelijk maakt een SQL database te backuppen; het is dus een bekend probleem en ze hebben er nog geen oplossing voor.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met het backuppen van een MS SQL database met Retrospect (of een ander backup programma)? Zo ja, hoe heb je dit gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Croccifixio op 08-03-2003 21:58 ]

Verwijderd

Maak op de SQL server onder Management een backup taak die je scheduled. Deze schrijf je naar een share die je meeneemt in je backup.

• Croccifixio
Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 21:39:
Maak op de SQL server onder Management een backup taak die je scheduled. Deze schrijf je naar een share die je meeneemt in je backup.
Dat is idd nog een mogelijkheid, dank je, die zal ik ook meenemen. Heb je toevallig ook enig idee waarom de eerste oplossing niet lukt?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
optie 1: Gebruik een backupprogramma welke Agents heeft voor SQL server (backupexec/arcserve) deze kunnen dan online een backup maken van de database
optie 2: Maak gebruik van de mogelijkheden van SQL Server zelf om een backup te maken (zie reply liekens)

de laatste optie werkt prima, als je een writer tool iets als 'direct CD' gebruikt dan ziet het OS je brander als een soort van HDD, en kan je SQL server vrij eenvoudig dirigeren om een dump te maken op die cd-rw..

A wise man's life is based around fuck you

• Croccifixio
zwelgje schreef op 08 March 2003 @ 21:42:
optie 1: Gebruik een backupprogramma welke Agents heeft voor SQL server (backupexec/arcserve) deze kunnen dan online een backup maken van de database
Retrospect heeft die agents niet, dat is het probleem.
optie 2: Maak gebruik van de mogelijkheden van SQL Server zelf om een backup te maken (zie reply liekens)
Jep, hier zal ik idd eens naar kijken. Helemaal over het hoofd gezien om een backup in MS SQL Server te doen.
de laatste optie werkt prima, als je een writer tool iets als 'direct CD' gebruikt dan ziet het OS je brander als een soort van HDD, en kan je SQL server vrij eenvoudig dirigeren om een dump te maken op die cd-rw..
Mja, er wordt nou eenmaal Retrospect gebruikt, dus dit is geen optie in dit geval. Ik zal een backup in SQL Server maken en die op een schijf zetten die gebackupped wordt.

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-01 12:56
Ja kan SQL Server zelf eerst een backup bestand van een (of meerdere) database ('s)maken. Hoef je de db niet offline te halen. Dit bv. door met een SQL cursor door de master.dbo.sysdatabase te loopen en voor elk record het SQL backup commando te laten uitvoeren. Daarna kan het schijf gebrand worden. Als je hier een dos-based command voor hept kan je die met een DosCommandShell SQL command (een stored procedure in de master database 'k kan me nu niet precies de naam herinneren) te vinden. Als je al deze sql command's in een script zet kan je met DTS een packadge maken dat je scedullen om elke nacht te draaien.

• Zwelgje
overigens is er voor Retrospect een addon te krijg welke ook SQL server kan backuppen.. tenminste dat lees ik even op de site van de fabrikant.

http://www.dantz.com/products/win_multiserver/add_ons.html

mischien is dat een oplossing? alhoewel ik zelf (als ik in jouw stoel zat) zou kiezen om het via sql te doen

• Croccifixio
Is het niet zo dat je met de backup functie van SQL Server een soort 'flat file' backup krijgt? Ik zou het liefst zien dat het complete database bestand gebackupped wordt; het .mdf en .ldf bestand dus.
zwelgje schreef op 08 March 2003 @ 21:56:
overigens is er voor Retrospect een addon te krijg welke ook SQL server kan backuppen.. tenminste dat lees ik even op de site van de fabrikant.

http://www.dantz.com/products/win_multiserver/add_ons.html

mischien is dat een oplossing? alhoewel ik zelf (als ik in jouw stoel zat) zou kiezen om het via sql te doen
Dat is een add-on voor Multi-Server, terwijl hier de Desktop versie van Retrospect draait. Ik zal het meteen in de openingspost veranderen.

[ Voor 60% gewijzigd door Croccifixio op 08-03-2003 21:59 ]

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-01 12:56
vanuit de plate SQL backup file kan SQL met een restore weer de originele .mdf en .ldf maken. Het is de door ms aanbevolen manier om databases te backupen .mdf en .ldf bestanden copieren betekend dat voor een restore je een attack database naar deze bestanden moet maken wat een grotere kans op problemen kan opleveren dan een restore uit een SQL backup bestand.

• Zwelgje
-TheGrimReaper- schreef op 08 March 2003 @ 21:57:
Is het niet zo dat je met de backup functie van SQL Server een soort 'flat file' backup krijgt? Ik zou het liefst zien dat het complete database bestand gebackupped wordt; het .mdf en .ldf bestand dus.

[...]

Dat is een add-on voor Multi-Server, terwijl hier de Desktop versie van Retrospect draait. Ik zal het meteen in de openingspost veranderen.
database word in een .BAK file gedumpt (elke database zijn eigen file) en de Logfiles worden in een .TRN file gedumpt (ook elke database zijn eigen file)

• Croccifixio
zwelgje schreef op 08 March 2003 @ 22:05:
[...]

database word in een .BAK file gedumpt (elke database zijn eigen file) en de Logfiles worden in een .TRN file gedumpt (ook elke database zijn eigen file)
OK.

Ik zal eerst nog eens kijken of een detach/attach script wel werkt. Dit vind ik wat mooier: het backup programma is verantwoordelijk voor de backup, dus dan moet dat programma ook zorgen dat de database gebackupped kan worden, zonder dat SQL Server daarbij betrokken is in de vorm van bijvoorbeeld een scheduled backup script.

edit:

Ik heb nog eens even nagedacht en weer wat nieuwe sites gezien. De beste manier is om idd een backup te maken met SQL Server en die te backuppen. Dus dit zal ik dan ook gaan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Croccifixio op 09-03-2003 18:34 ]

Pagina: 1