Toon posts:

Mirror in Win 2000 srv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een softwarematige mirror maken van een bestaande schijf (vol data).
Als ik er nou een HD bij in zet en dan een mirror establish.
Ben ik dan m'n data kwijt of ....

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 20:21:
Ik wil graag een softwarematige mirror maken van een bestaande schijf (vol data).
Als ik er nou een HD bij in zet en dan een mirror establish.
Ben ik dan m'n data kwijt of ....
LOL, nee, waarom zou het ?

Verwijderd

Topicstarter
geen idee, daarom check ik eerst even :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30
Installeer je 2e harde schijf, ga naar computerbeheer en upgrade beide disks naar dynamic disks. Daarna kun je opties aangeven zoals RAID.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Let wel een dynamische disk kun je niet terug zetten naar BASIC. DIt kan alleen na een format.

Een mirror doet precies wat het woord zegt het maar een identieke kopie van je eerste harde schijf. Let wel op dat je bootfloppen maakt met de benodigde gegevens want als je software matige mirror kapot is moet je booten vanaf floppydisk met gewijzigde boot.ini om de goede schijf weer in de lucht te krijgen.

Je kunt ook na een crash een boot flop maken maar zal vanaf een ander systeem moeten gebeuren. geeft hoop stress en kopzorgen...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
mutsje schreef op 09 March 2003 @ 11:07:
Let wel een dynamische disk kun je niet terug zetten naar BASIC. DIt kan alleen na een format.

Een mirror doet precies wat het woord zegt het maar een identieke kopie van je eerste harde schijf. Let wel op dat je bootfloppen maakt met de benodigde gegevens want als je software matige mirror kapot is moet je booten vanaf floppydisk met gewijzigde boot.ini om de goede schijf weer in de lucht te krijgen.

Je kunt ook na een crash een boot flop maken maar zal vanaf een ander systeem moeten gebeuren. geeft hoop stress en kopzorgen...
of je maakt een 2e entry in je boot.ini ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Dennis
Daarom kun je volgens mij beter windows 2000 niet op een softwarematige RAID array installeren maar de data alleen mirroren.

offtopic:
enne mutsje, ik had nu al in twee topics een vraag gesteld aan je, maar je kijkt daar telkens niet meer :+

• Zwelgje
ddc schreef op 09 March 2003 @ 11:46:
Daarom kun je volgens mij beter windows 2000 niet op een softwarematige RAID array installeren maar de data alleen mirroren.

offtopic:
enne mutsje, ik had nu al in twee topics een vraag gesteld aan je, maar je kijkt daar telkens niet meer :+
je kan alleen disk2disk mirroren geen partitie's..

topicstarter zal dan 3 hdd's moeten kopen, 1 voor het OS, en de overige in een raid0 array

softwarematig raid1 is niks mis mee hoor, mits je cpu snel genoeg is, en je hdd's ook merk je geen verschil, jawel wel verschil, je read akties gaan sneller (2 hdd's tergelijkertijd)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:51

FastBunny

Give it the Works !

zwelgje schreef op 09 March 2003 @ 11:55:
[...]

je kan alleen disk2disk mirroren geen partitie's..

topicstarter zal dan 3 hdd's moeten kopen, 1 voor het OS, en de overige in een raid0 array

softwarematig raid1 is niks mis mee hoor, mits je cpu snel genoeg is, en je hdd's ook merk je geen verschil, jawel wel verschil, je read akties gaan sneller (2 hdd's tergelijkertijd)
Kan wel met partities :P Vorige week nog gedaan op mijn werk. Op pri. master heb ik Windows 2k Server geinstalleerd. Schijf ingedeeld als 10GB C en 30GB D. De sec. master niets ingedeeld. In Windows vervolgens beide schijven naar dynamic veranderen. En dan kan je klikken op de partitie C dus en zeggen Mirror maken. Dan kan je kiezen waar je de mirror op wil maken, op de 2e schijf dus, en dan begint hij deze aan te maken. Dan doe je dat ook met de D partitie en je hebt een werkende mirror waar je ook nog gewoon van kan opstarten :*)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Dennis
FastBunny schreef op 09 March 2003 @ 12:10:
Dan doe je dat ook met de D partitie en je hebt een werkende mirror waar je ook nog gewoon van kan opstarten :*)
En waarbij je problemen hebt zodra je windows 2000 niet meer boot....

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

ddc schreef op 09 March 2003 @ 12:14:
[...]

En waarbij je problemen hebt zodra je windows 2000 niet meer boot....
Niet geprobeert. Hij herstarten gewoon netjes, en als harddisk 1 de geest geeft, haal je hem eruit, zet em op master en klaar volgens mij :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Zwelgje
FastBunny schreef op 09 March 2003 @ 12:10:
[...]

Kan wel met partities :P Vorige week nog gedaan op mijn werk. Op pri. master heb ik Windows 2k Server geinstalleerd. Schijf ingedeeld als 10GB C en 30GB D. De sec. master niets ingedeeld. In Windows vervolgens beide schijven naar dynamic veranderen. En dan kan je klikken op de partitie C dus en zeggen Mirror maken. Dan kan je kiezen waar je de mirror op wil maken, op de 2e schijf dus, en dan begint hij deze aan te maken. Dan doe je dat ook met de D partitie en je hebt een werkende mirror waar je ook nog gewoon van kan opstarten :*)
je hebt gelijk, stom van me...

tja ik gebruik in het dagelijkse leven eigenlijk alleen maar hardwarematig raid1... tja dan kan je dit soort 'denkfoutjes' krijgen ;)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

zwelgje schreef op 09 March 2003 @ 12:35:
[...]

je hebt gelijk, stom van me...

tja ik gebruik in het dagelijkse leven eigenlijk alleen maar hardwarematig raid1... tja dan kan je dit soort 'denkfoutjes' krijgen ;)
Kan gebeuren ;) Op mijn werk doen we vaak in servers een software mirroring. Al maken we sinds heel kort gebruik van echte Intel Server borden voor de P4 met een Raid controller erop dus zal het nu wel verleden tijd zijn, maar dat terzijde :P

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het morgen eens proberen, thanx for the advice

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

FastBunny schreef op 09 maart 2003 @ 12:16:
[...]

Niet geprobeert. Hij herstarten gewoon netjes, en als harddisk 1 de geest geeft, haal je hem eruit, zet em op master en klaar volgens mij :)
Als je je boot.ini aangepast hebt wel ja.. anders krijg je non system disk error....

Ik blijf persoonlijk tegenstander van software matige mirrors.
Pagina: 1