Verwijderd

Topicstarter
Bestaat toeval? Heeft iemand wel eens iets meegemaakt waarvan hij dacht : "Dit is eigenlijk té toevallig om toeval te zijn."
Dat vraag ik me af. Ik heb zelf ook wel eens... nou ja, eigenlijk regelmatig dingen waarvan ik denk : "Hmm, wel 'weer' heel toevallig". Ik denk dat ik maar eens een lijstje ga maken met 'toevallige' gebeurtenissen. Wie weet brengt dat duidelijkheid...

Verwijderd

toeval = een gebeurtenis die niet te voorspellen is. Dit natuurlijk door gebrek aan informatie.
Theortisch toevalbestaat naar mijn mening niet. alles heetf een reden. (de enige uitzondering hier op is naar mijn idee het begin van heelal)

practisch toeval zal altijd bestaan want om al het toeval uit te sluiten moet alle informatie overal beschikbaar zijn. Al neemt het in hoeveelheid af aangezien er steeds meer informatie beschikbaar wordt.

Verwijderd

Ja toeval bestaat.

In het heelal onstaan continue at random virtuele deeltjes. Deze onstaan altijd in paren. Na een hele korte tijd klappen ze op elkaar en verdwijnen weer. Als ze echter bij een zwart gat onstaan, kan het gebeuren dat er een van het zwart gat invalt. Het andere deeltje kan dus niet geanhileerd worden, en blijft bestaan in het heelal. Er is dus een deeltje bijgekomen, dat interacties kan aangaan en de voorspelbaarheid verpest.

-Desecrator

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Je kunt nooit voorspellen welk foton bijvoobeeld gereflecteerd wordt vanaf een oppervlak en welk foton gebroken wordt.

"uitzondering hier op is naar mijn idee het begin van heelal" Heb je hier ook een argument bij of is het net als het meeste hier gewoon een hoop geblaat?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeldje:

Gister bijvoorbeeld, viel me op dat de laatste 4 cijfers van m’n studentennummer op de HHS gelijk zijn (ook de volgorde) aan de eerste drie cijfers van m’n studentenrekening bij de Fortis bank. Toeval?

Verwijderd

ara-4
nee, heel knap:
hoe kan 3 nou ineens gelijk zijn aan 4?

Verwijderd

Topicstarter
lalalalala |:(

hier een verbetering:

Gister bijvoorbeeld, viel me op dat de laatste 4 cijfers van m’n studentennummer op de HHS gelijk zijn (ook de volgorde) aan de eerste vier cijfers van m’n studentenrekening bij de Fortis bank. Toeval?

;)

Verwijderd

De kans dat dit gebeurt is 1/10000. maar aangezien je ook de laatste met de eerste, of de eerste met de eerste, of de laatste met de laatste had kunnen hebben en aangezien je die ook toevallig had gevonden, is de kans eigenlijk maar 1/2500

denk dan eens aan een loterij. er zijn 2500 loten en er is 1 prijs.

Als jij die prijs wint, denk je misschien: dit is bijna onmogelijk, dit moet meer dan toeval zijn. Maar van tevoren stond al vast dat de kans dat de prijs uitgereikt zou worden, gelijk aan 1 is. Dus de kans dat er iemand is die dit overkomt, is 1. Je weet alleen niet wie. Maar voor een buitenstaander, die de loterij observeert, is het volkomen logisch dat jij die prijs krijgt. Iemand moest hem ten slotte krijgen en jij bent voor die buitenstaander niet anders dan de anderen.
Dus te toevallig? nee...

je had trouwens meer geluk gehad als je die loterij gewonnen had :)

Verwijderd

Als iets te toevallig is, heeft het een betekenis die je bezig houdt.

Toeval heeeft dus in die zin een speciale boodschap dat je goed op moet letten wat het voor jou kan betekenen. En meestal, als je je daarvan bewust bent, gaat dat ook vanzelf, gevoelsmatig.

Verwijderd

Michelos:

Haal jij toeval en geluk niet door elkaar?

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe meer cijfers gelijk zijn, hoe toevalliger (als toeval bestaat) het is. 4 cijfers vind ik wel erg toevallig. Die kans is 1/10000. Als maar 1 cijfer hetzelfde zou zijn, zou het eigenlijk geen toeval meer zijn, omdat de kans VEEL groter is dat het zo is.

(dit was trouwens maar een voorbeeld. Ik heb VEEL vaker van dat soort toevalligheden, ondanks dat de kans op dit soort dingetjes zo klein is. Maar omdat ik het zovaak heb, zal misschien de kans dat zoiets bij mij gebeurt wat groter zijn dan bij anderen, zodat het misschien minder toevallig is? :?)

Zo is het denk ik ook zo dat sommige mensen meer geluk hebben dan anderen. Een tante van me bijvoorbeeld wint regelmatig met het spelen van loterijen, terwijl andere mensen nooit iets winnen. ;(

Verwijderd

Ik haal niks doorelkaar nee.

Precies zo als het er staat bedoel ik het.

Of jij moet het fout interpreteren.

Zoals al eerder gezegd: alles heeft een reden. Als men zijn eigen gevoel voldoende heeft ontwikkeld ,zodat je erop durft te vertrouwen , weet je ook als iets je wordt aangereikt (een boodschap).

Zo'n toeval bij ARA , en alleen het feit al dat ie erover begint zegt al iets, zou iets kunnen betekenen voor hem. Je zou dat zelf moeten onderzoeken. Je a.h.w. de vraag stellen, wat moet ik hiermee? Wat heeft dit te betekenen.

Haal het nou niet uit de proporties om dat met elke gebeurtenis te doen. Dan wordt het allemaal te vaag en moeilijk. Alleen die paar dingen die je aangrijpen en die je bezig houden zijn echt van belang.

Denk ik dan.

Verwijderd

Op zaterdag 18 november 2000 12:03 schreef Mr_Atheist het volgende:
Je kunt nooit voorspellen welk foton bijvoobeeld gereflecteerd wordt vanaf een oppervlak en welk foton gebroken wordt.

"uitzondering hier op is naar mijn idee het begin van heelal" Heb je hier ook een argument bij of is het net als het meeste hier gewoon een hoop geblaat?
zal ik de bal maar even terug kaatsen over jouw reply? (ik zie ook niet echt een argument van WAAROM dat niet voorspeld kan worden? is dat gebrek aan informatie of wat?)

hier mijn argument: ik denk dat alles een reden/oorzaak heeft. alleen is een groot deel van de oorzaken nog niet bekend bij ons. als iets een oorzaak heeft is het dus te voorspellen en bestaat toeval niet.
En aangezien ik geen reden kan voorstellen waarom alles is ontstaan, denk ik dat het iets met toeval heeft te maken.

Verwijderd

Toeval?

Toeval=soort van regelmaat...

Als mensen ergens regelmaat in zien en de kans op die regelmaat is heel klein dan noemt men dit toeval.

Verwijderd

Vanuit onz "macro" gezichtspunt bestaat er toeval.
Bijvoorbeeld 10x achterelkaar een 6 met een dobbelsteen gooien. Niemand gelooft het als je het zegt, maar de kans is als je er over nadenkt vrijgroot.
een kans van 1 op 6^10.
Nu is 6^10 vrij groot, maar hoeveel mensen gooien met een dobbelsteen.
Komt er op neer dat voor ons toeval bestaat, maar voor de natuur niet

Verwijderd

Toeval bestaat niet. Ik denk dat alles al is vastgelegd over hoe ons leven gaan verlopen, niet door een bepaald persoon ofzo of door iets buitenaards maar gewoon door het heden.

Ook wel eens in stripverhalen.. bv Suske en Wiske.. Ze mogen nix veranderen in het verleden omdat ze dan het heden zouden veranderen alleen als het al door het heden is vastgelegd dat het verleden veranderd gaat worden is het heden toch al zo veranderd dat er al nix meer te veranderen is zoals hun het willen??

Wel grappig... of toeval in de zin van Ik wist het niet van te voren dat dit ging gebeuren.
Al mijn ICQ nummer mijn Paswoorden en bankrekeningnummer beginnen met een 7. Raar maar waar. En ik heb het echt niet zo uitgezocht.

Verwijderd

Op zondag 19 november 2000 16:56 schreef Pacific_Ocean het volgende:
Al mijn ICQ nummer mijn Paswoorden en bankrekeningnummer beginnen met een 7. Raar maar waar. En ik heb het echt niet zo uitgezocht.
en het tweede cijfer dan? >:)

Verwijderd

Op zondag 19 november 2000 17:26 schreef dwarf_ het volgende:

[..]
en het tweede cijfer dan? >:)
Bij ICQ een 2
Bij mn paswoorden een 3
en Bij m'n Bankrekeningnummer een 4

:? naar dat 2e cijfer had ik nog nie eens gekeken nu loopt het weer omhoog

Verwijderd

Het gaat om de betekenis van toeval. Wat doe je ermee.

Wat je er ook voor etiket op plakt (bestaat wel of niet), als het je bezighoudt heeft het zijn doel bereikt.

Ik denk trouwens niet dat alles vastligt. Men komt hier naar Planet Earth om bepaalde redenen die men a.h.w. vantevoren uitstippelt. Een soort ideaal MAP van things-to-do.

Wat je er uiteindelijk van bakt is een ander verhaal.Dat is je eigen vrijheid, KEUZE. Er gaan meer wegen naar Rome, korte en lange.De meeste mensen volgen dat (korte) pad duidelijk niet, anders zag de wereld er beter uit. Men kiest vaak voor geld, ego of materie. Al sinds Adam die ene fout maakte...

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:39

Elvhenk

Madam Mikmak

Eenieder komt hier voor zijn eigen les. Er ligt een plan aan ten grondslag, maar je mag zelf kiezen.
In dat opzicht: er doet zich een kans voor (dus geen toeval volgens mij) en die kan je nemen. Of niet.

Verwijderd

Wat is dan de kans die je kan nemen of niet in het voorbeeld van de 4 nummers die hetzelfde zijn?

Verwijderd

Somige dingen zijn echt te toevallig, dan snap ik er soms echt helemaal niets meer van. Vooral de laatste tijd gebeuren er in mn omgeving dingen, waarvan ik echt denk, dat kan geen toeval meer zijn, vooral niet als die dingen een paar keer gebeuren zeg maar...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 19 november 2000 16:56 schreef Pacific_Ocean het volgende:
Die kans is vrij groot hoor. Het is hetzelfde als in uitrekenen in een klas van bv 30 leerlingen wat de kans is dat er twee op dezelfde dag jarig zijn. Eerst denk je waaauw dat zal best een kleine kans zijn. Met al die dagen in een jaar. Maar daar gaat het niet om. De kans dat er twee op 17 augustus jarig zijn is heel klein. Immers slechts 1 op de 365 mensen is geboren op 17 augustus. In een groep van 30 hoeft die persoon niet eens voor te komen. Dat er 2 op die dag jarig zijn is natuurlijk nog veel zeldzamer. Maar het wordt al een stuk gunstiger omdat de exacte dag niet genoemd wordt. Het gaat om een willekeurige dag. En dan vliegen de kansen omhoog. Iedereen is nl wel op een dag jarig, een tikje krom gezegd :)

Dat al die nummers van jouw met een 7 beginnen is leuk, maar de kans is dus ook veel groter dan je denkt. Niet specifiek de 7, maar je had het ook bijzonder gevonden als ze met een 1, 2 ,3 etc waren begonnen.

Er zit trouwens heel veel regelmaat in getallen. De kans dat jouw huisnummer een 1 bevat is veel groter dan dat jouw huisnummer een 9 bevat. Iedere straat heeft immers nummer 1. Waarschijnlijk ook 2,3 etc. Maar op een gegeven moment is de straat 'op'. De kans betstaat dat er maar 5 huizen in een straat staan. Dus 6...7.. komen niet voor. Maar zodra je boven de 9 komt, krijg je de 10 tallen. Die hebben allemaal een 1 er in. Dus zijn er op de 20 huizen, 11 met een 1 er in en slechts 2 met een 9. Dat is pas bijna recht getrokken bij precies 99 huizen. Maar dan krijg je de honderdtallen.

De belastingdienst maakt er onder andere gebruik van. Als jij een bedrijf hebt en je dient rekeningen in als aftrekpost, dan kunnen ze statistiek doen aan de getallen en zien of het reele bedragen zijn. De 0 en de 5 komen bv vaker voor in prijzen en de 1 en de 9 ook. De verdeling is bekend en als jij rekeningen verzint, dan zal je dat niet goed kunnen inschatten.

Mensen zijn niet in staat om zonder wiskundige hulp toeval en regelmaat te herkennen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

ik denk dat toeval niet bestaat

Verwijderd

Toeval? Ja...het woord zegt zelf al eigenlijk wat het nu precies is. Het valt je toe! Als iets valt dan is dat van boven! flauw of niet? :7

Verwijderd

Zei Herman Finkers niet:

Wanneer een epilepticus elke dag om drie uur een toeval krijg noem ik het geen toeval meer. :D

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toeval is de verloop van het ruimte-tijd continuum, de verloop van de ruimte tijd kun je voorspellen door voldoende informatie te verzamelen en deze te richten op de waarschijnlijkheid van de actie die je gaat uitvoeren.
(alles heeft een waarschijnlijkheid. Stel jij fietst op je fiets en ziet een vrachtwagen voor je, dan bestaat er een kans van 1-100 dat jij aangereden wordt door die vrachtwagen en dood achterblijft.)

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er bestaat ook nog een andere vorm van toeval, namelijk bij het verval van radioactieve deeltjes.
Stel dat een bepaalde stof een halfwaardetijd heeft van een jaar dan kan je er bij een zeer groot aantal deeltjes vanuit gaan dat na een jaar de helft vervallen is. Maar wanneer een individueel deeltje vervalt is met geen mogelijkheid te voorspellen. Het kan al na een seconde zijn, of pas na duizend jaar. Het moment van het verval is niet voorspelbaar, kortom: het feit van het verval is volkomen toevallig.

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hmm.. radioactief verval is niet helemaal toevallig... inderdaad het is goed te voorspellen als je de halveringstijd kent, maar ook dat is niet volledig precies omdat dit functioneerd als een chaotisch systeem is het niet volledig te voorspellen (ook een chaos systeem kun je toeval noemen)

de halveringstijd van een element is afhankelijk van het massagetal van het atoom, nb. een uranium 235 kern vervalt eerder dan een uranium 238 kern, en de kinetische energie en electromagnetische energie die de atoomkern bezit.
maar vooralsnog die energien worden op hun beurt weer beinvloed door de quantiteit van alle atomen in hun geheel.
heb je dus maar 1 atoom dan heb je relatief een zeer kleine kinetische energie en een zeer kleine electromagnetische energie, waardoor de 'levensduur' van dat atoom vele male groter is omdat massa omgezet wordt in energie, en dus langer blijft bestaan.

(amen)

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

Van Dale: "Toeval - ...gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => samenloop van omstandigheden..."

Volgens mij geeft dit goed weer hoe het in elkaar steekt. "stel" je voor dat je alles weet, dan is niets toevallig. Als je daarentegen "bijna alles" weet, bestaat er dus een kans dat je iets niet had kunnen voorzien en dus "toevallig" is.

Ik ga hierbij van het "actie geeft reactie" principe uit. Er kan dan er geen reactie ontstaan zonder een voorafgaande actie.

Je kunt natuurlijk altijd wel met allerlei praktijk voorbeelden komen zoals hierboven, waarin je het tegendeel bewijst, maar je gaat er in die argumentatie vanuit dat wij mensen momenteel alwetend zijn en er dus geen geheimen/raadsels voor ons zijn...

(ok, weer genoeg geblaat... tied voor 'n biertje :9)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zoals hierboven ook al gezegd is:

Als ik 3x met een dobbelsteen gooi en ik gooi 666 en ik ben bijgelovig dan zeg ik: help! De Duivel! het getal van het beest, da's geen toeval!
Maar als ik 253 gooi, zeg ik niets want dat getal heeft (voor mij althans) geen enkele betekenis,
Dus hoewel de kans op beide getallen even grooot is, noem ik de ene uitkomst toeval, de andere niet.
conclusie: toeval bestaat niet.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 20:15 schreef bade het volgende:

Ik ga hierbij van het "actie geeft reactie" principe uit. Er kan dan er geen reactie ontstaan zonder een voorafgaande actie.
maar als je nou eens actie doet die een onvoorspelbare reaktie heeft :)

Verwijderd

Toeval = geen toeval

De dingen die we "toevallig" noemen hadden gewoon een grotere kans om te gebeuren, dan de kans dat het niet zou gebeuren. "Toeval" heeft dan ook alles te maken met wat we weten, zoals gezegd, omdat wij het zijn die een gebeurtenis als "toevallig" bestempelen, omdat we er vanuit gingen dat er helemaal niet zo'n grote kans was dat het gebeurde.
Pagina: 1