Op zondag 19 november 2000 16:56 schreef Pacific_Ocean het volgende:
Al mijn ICQ nummer mijn Paswoorden en bankrekeningnummer beginnen met een 7. Raar maar waar. En ik heb het echt niet zo uitgezocht.
Die kans is vrij groot hoor. Het is hetzelfde als in uitrekenen in een klas van bv 30 leerlingen wat de kans is dat er twee op dezelfde dag jarig zijn. Eerst denk je waaauw dat zal best een kleine kans zijn. Met al die dagen in een jaar. Maar daar gaat het niet om. De kans dat er twee op 17 augustus jarig zijn is heel klein. Immers slechts 1 op de 365 mensen is geboren op 17 augustus. In een groep van 30 hoeft die persoon niet eens voor te komen. Dat er 2 op die dag jarig zijn is natuurlijk nog veel zeldzamer. Maar het wordt al een stuk gunstiger omdat de exacte dag niet genoemd wordt. Het gaat om een willekeurige dag. En dan vliegen de kansen omhoog. Iedereen is nl wel op een dag jarig, een tikje krom gezegd
Dat al die nummers van jouw met een 7 beginnen is leuk, maar de kans is dus ook veel groter dan je denkt. Niet specifiek de 7, maar je had het ook bijzonder gevonden als ze met een 1, 2 ,3 etc waren begonnen.
Er zit trouwens heel veel regelmaat in getallen. De kans dat jouw huisnummer een 1 bevat is veel groter dan dat jouw huisnummer een 9 bevat. Iedere straat heeft immers nummer 1. Waarschijnlijk ook 2,3 etc. Maar op een gegeven moment is de straat 'op'. De kans betstaat dat er maar 5 huizen in een straat staan. Dus 6...7.. komen niet voor. Maar zodra je boven de 9 komt, krijg je de 10 tallen. Die hebben allemaal een 1 er in. Dus zijn er op de 20 huizen, 11 met een 1 er in en slechts 2 met een 9. Dat is pas bijna recht getrokken bij precies 99 huizen. Maar dan krijg je de honderdtallen.
De belastingdienst maakt er onder andere gebruik van. Als jij een bedrijf hebt en je dient rekeningen in als aftrekpost, dan kunnen ze statistiek doen aan de getallen en zien of het reele bedragen zijn. De 0 en de 5 komen bv vaker voor in prijzen en de 1 en de 9 ook. De verdeling is bekend en als jij rekeningen verzint, dan zal je dat niet goed kunnen inschatten.
Mensen zijn niet in staat om zonder wiskundige hulp toeval en regelmaat te herkennen.