Plaatje opslaan als *.eps

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 06:19

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb een plaatje in Paint gemaakt dat ik wil gebruiken in Latex. Dit plaatje moet ik dus opslaan als een *.eps (of *.ps). Dit kan niet met Paint, die mogelijkheid krijg ik niet. Weet er iemand hoe ik dit plaatje dan op een andere manier als *.eps kan opslaan? Dus misschien via een andere extensie?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Een .eps is een zg. vector-based format. Dit in tegenstelling tot het pixel-based format dat Paint aankan (en waar bmp, jpg, gif etc. voorbeelden van zijn).

De lol van een eps is dat 'ie traploos vergroot of verkleind kan worden. Aangezien LateX daar graag gebruik van maakt, moet je je op vertekeningen rekenen. Is dat geen probleem, dan kan je 'm omzetten met Photoshop (ik hoop dat Paint Shop Pro het ook kan, dat is *wel* gratis). Eventueel kan je ook naar een freeware-variant van Illustrator zoeken, en het plaatje met de hand gaan tracen - maar dat zal de bedoeling wel niet zijn.

edit:
nanananana @ Yohan :P ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 08-03-2003 19:14 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:40
Je kan in Adobe Illustrator opslaan als .eps. Tekent ook nog 'es een heel stuk fijner :)

Paint is een pixelgeoriënteerd tekenprogramma. EPS-formaat is alleen geschikt voor VECTOR-tekeningen, en die kun je in Paint niet maken.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 06:19

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Oke jongens, bedankt. Ik ga even Illustrator downloaden!

Het gaat trouwens niet om een tekening dat ik gemaakt heb, maar een grafiek waarvan ik een screenshotje gemaakt heb, en deze dus wil opslaan als eps.

[ Voor 58% gewijzigd door Galois op 08-03-2003 19:24 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Het .eps formaat kan ook gebruikt worden om dingen pixel-based op te slaan. Als je in Paint Shop Pro iets wegschrijft als .eps, doet hij dat pixel-based. Dat is niet meteen ideaal voor LaTeX maar het werkt wel. Ik kan je alleen maar aanraden om software te zoeken die wel vector-based .eps kan uitspuwen. Voor schema's en dergelijke is Dia een mooie en gratis tekentooltje.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

eps en ps zijn de historisch gezien de standaard formaten voor LaTeX, maar met het graphics package + correcte driver kun je ook formaten als tiff en bmp gebruiken. Als je in de toekomst nog meer grafieken wil invoeren in LaTeX loont het misschien de moeite om eens te kijken naar de mogelijkheden van het metapost package. Hierin kun je met een set eenvoudige voorbeelden prachtige graphics genereren zonder dat er ook maar een tekenprogramma aan te pas komt.

PS. Ipv illustrater kun je ook gebruik maken van freeware tooltjes om bmt om te zetten naar eps/ps. Waarschijnlijk zijn deze al met je LaTeX distributie meegeleverd (bv. bm2font)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Screenshotjes kun je ook eerst wegsaven in JPG formaat en daarna omzetten naar PostScript met jpeg2ps. Alleen heb je dan natuurlijk wel te maken met de compressie van het JPG formaat zèlf, dus dit is minder geschikt voor erg strakke grafiekjes. Voor foto's is het echter ideaal!

Het grote voordeel van deze tool is dat de files hiermee nauwelijks groter worden dan het oorspronkelijke JPG formaat. Normaal gesproken worden bitmaps in PostScript formaat al snel gigantisch groot, maar deze tool tast de oorspronkelijke compressie niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Als je veel bitmap plaatjes wilt verwerken in LaTeX, zou je ook ervoor kunnen kiezen om 't met pdflatex te TeX-en.
Deze maakt er een pdf-je van. Als plaatjes accepteert pdflatex .png files.
Dat formaat wordt al veel meer ondersteund in tekenprogrammas dan .eps
Heb je het screenshot genomen vanuit een windows programma?
dan zou je ook een postscript-printer-driver kunnen installeren (Apple Laserwriter 1200 color) en die uitvoer naar een file kunnen sturen. Heel veel windows programma's sturen het namelijk als vector naar de printer en dat kun je dan weer bewerken op die manier.
't is wat werk maar het is best te doen.
Bijvoorbeeld de in dit verslag gebruikte plaatjes zijn op die manier verkregen en heb ik met CorelDraw van .ps naar .eps omgezet en de nodige dingen uit verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 09-03-2003 17:11 . Reden: verkeerde verslag gepost ;) ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:40
TaXaN schreef op 09 March 2003 @ 16:14:
Het .eps formaat kan ook gebruikt worden om dingen pixel-based op te slaan. Als je in Paint Shop Pro iets wegschrijft als .eps, doet hij dat pixel-based.
Aha dat wist ik niet. Op die manier hou je programma's dus eigenlijk voor de gek. Ik vraag me wel af hoe programma's als Illustrator dergelijke EPS-jes dan gaan interpreteren. Kan je dan nog steeds wijzigingen aanbrengen op vectorbasis? Lijkt me niet want Illustrator weet in dit geval niet waar de ankerpunten e.d. zitten. Of bepaalt het programma dit dan zelf?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Yohan schreef op 09 March 2003 @ 17:47:
[...]

Aha dat wist ik niet. Op die manier hou je programma's dus eigenlijk voor de gek. Ik vraag me wel af hoe programma's als Illustrator dergelijke EPS-jes dan gaan interpreteren. Kan je dan nog steeds wijzigingen aanbrengen op vectorbasis? Lijkt me niet want Illustrator weet in dit geval niet waar de ankerpunten e.d. zitten. Of bepaalt het programma dit dan zelf?
Alle vector-informatie gaat verloren ja. Ik weet dat er software bestaat die van een pixel-based image een vector-based image opbouwen maar ik weet niet of Illustrator dat aan boord heeft en hoe goed het werkt.

Je moet trouwens eens een kleine tekening maken, exporteren naar .eps en openen in een teksteditor. Word wrap afzetten en je ziet mooi hoe de pixel-informatie opgeslagen wordt. Het lijkt sterk op ASCII-art :)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78092

TaXaN schreef op 10 maart 2003 @ 01:16:
[...]

Alle vector-informatie gaat verloren ja. Ik weet dat er software bestaat die van een pixel-based image een vector-based image opbouwen maar ik weet niet of Illustrator dat aan boord heeft en hoe goed het werkt.

Je moet trouwens eens een kleine tekening maken, exporteren naar .eps en openen in een teksteditor. Word wrap afzetten en je ziet mooi hoe de pixel-informatie opgeslagen wordt. Het lijkt sterk op ASCII-art :)
Ik vindt het toch meer op Russisch lijken, hoor.
Pagina: 1