Toon posts:

[xp-dos] hoe start ik op in dos...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu xp op mn pc staan en wil de harddisk formattere... ik heb 3 harddisks waarop ik op de overige 2 al mijn muziek en belangrijke bestanden heb staan... ik wil nu c: (waarop XP) staat formatteren en een nieuw besturingssysteem installeren. saillant detail: ik heb geen diskettestation (weet nie waarom, zat er gewoon niet in toen k dit ding kocht...)
nu is mn probleem: ik kan niet fatsoenlijk in dos opstarten om de harddisk te formatteren.. ik heb het al met een win98 cd geprobeert om daarmee "computer opstarten met cd ondersteuning" maar dan gaatie daarna wel naar dos mar daar is mn harde schijf die ik wil formattere niet beschikbaar... als ik daar naar de c: ga en daar 'dir' intyp, zie ik de inhoud van mn e:.... :?
heeft er iemand een idee hoe ik opstart naar dos en vanuit hier mn c: kan formattere????

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wat voor formaat is je HD in geformatteerd? NTFS wordt namelijk niet onder DOS herkend ;).
[search=ntfs dos] :).

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

Gewoon booten van een installatie-cd van Windows, Linux oid (wat je wilt installeren) en daarmee je partitie op de eerste harddisk formatteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Skinny op 08-03-2003 18:40 ]

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat je je C: niet ziet is omdat dat waarschijnlijk een NTFS partitie is. Tijdens de Windows XP installatie kun je die gewoon formatteren volgens mij (of verwijderen en opnieuw aanmaken)

Verwijderd

gewoon met windowsxp cd-rom booten...

je krijgt tijdens install al je partities te zien... de 2 met muziek en bestanden laat je lekker met rust... waar windows xp op staat verwijder je, maak je opnieuw aan en formateer je en installeren die zooi...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Heb je niet gewoon een Bootable XP CD? Dat werkt veel makkelijker... DOs ondersteunt nl. geen ntfs en ik neem dus aan dat je c schijf ntfs is...? Enfin, win xp boot cd'tje. Da's de makkelijkste oplossing :)

ecit: spuit 11 :+

[ Voor 8% gewijzigd door WhizzCat op 08-03-2003 18:41 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• ziggyzaggy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08-2022
Als je XP of 2k wilt installeren kan je toch gewoon van de cd booten en dan C: formatteren.

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05
Wat dacht je ervan om via de cd van windows op te starten om je c te formatteren?
Ws heb je c als ntfs ingesteld, vandaar dat dos 'm niet ziet

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 10,5 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

Verwijderd

Topicstarter
neej ik kan niet opstarten vanaf de windows xp cd... als ik die erin doe tijdes t opstarte (hetzelfde principe als ik deed met de win98 cd) dan gaat hij daar niet naartoe om een of andere reden...

en jah het is ntfs...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 18:42 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lijkt me ook een aardig gegeven te weten welk besturingssysteem je erop gaat zetten. Mogelijk ondersteunt dit niet je D en E schijf als die tenminste elk 1 NTFS partitie hebben.

ARME AOW’er

• ziggyzaggy
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 18:42:
neej ik kan niet opstarten vanaf de windows xp cd... als ik die erin doe tijdes t opstarte (hetzelfde principe als ik deed met de win98 cd) dan gaat hij daar niet naartoe om een of andere reden...

en jah het is ntfs...
ff de bios aanpassen dat ie van cd boot
Of is die cd niet bootable :?

[ Voor 5% gewijzigd door ziggyzaggy op 08-03-2003 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil xp er weer opnieuw opzetten (neej niet zeggen dat je dan t beste overheen kan zetten enzovoorts, ik ga n geheel nieuwe install make) :)

Verwijderd

Topicstarter
heb zojuist bios aangepast :
first boot: cd-rom
second boot: card-reader
third boot: HDD

nu doetie t nog steeeeeds niet....

• ziggyzaggy
Dan is die cd waarschijnlijk niet bootable

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 18:45:
heb zojuist bios aangepast :
first boot: cd-rom
second boot: card-reader
third boot: HDD

nu doetie t nog steeeeeds niet....
Als je wel kan booten van de Win98 CD maar niet van de WinXP CD is deze of kapot of heb je een niet legale versie. Want alle XP cd's zijn toch bootable?

[ Voor 6% gewijzigd door Joni op 08-03-2003 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
honderd procent legaal... "alleen bij levering van nieuwe cd's" staat erop... is dat n probleem???

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nee, dat moet gewoon werken die heb ik ook. Misschien kan je hem zelf branden met Nero en hem dan bootable maken?

[ Voor 45% gewijzigd door Joni op 08-03-2003 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
joehoe

heb net bij alledrie "CD-ROM" ingevuld en nu doetie t, sankjoe....

• ziggyzaggy
Disable je harddisk eens in de bios en probeer dan nog eens te booten van cd.
Wel weer terug zetten na installatie.

Grmbl, had ik de oplossing, ben ik weer te laat :'(

[ Voor 20% gewijzigd door ziggyzaggy op 08-03-2003 18:53 ]

Pagina: 1