Toon posts:

Geluid doet raar na overclock processor...

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik beb dus mijn celly 333mhz overgeclockt.

Ik heb laatst met veel moeite dus een golden orb op mijn processor gezet:
Pennetje van socket! Wat te doen?

Toen ging ik de fbus verhogen en toen deed het geheugen vreemd. Lag aan een stuk geheugen...die vervangen en nu is het oke.

Ik doe fbus op 75 mhz = celly 333 @ 375. < draaid goed, geen problemen.

Ik doe fbus op 83 mhz (is hoogste) = 333 @ 416. <booten gaat goed, alleen muziek stottert om de zoveel seconden :?

Ik dacht het zal wel aan Windows liggen. Dus ik clean install doen.

Bij setup zegt windows dat mijn HDD beschadigd is :?

Ik fbus weer op 75mhz > 375mhz. Geen problemen.

Dus nu staat ie weer op 75 mhz. Kan hij niet op 83 mhz? omdat de geluidskaart en de harde schijf het niet aan kan ofzo?

Of is het toch nog mogelijk deze op 83 mhz te krijgen?

(100 mhz fbus is ook leuk -> Welke So370 pin is dezelfde als pin B21 op Slot1? < wil/kan niet?)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
83/2=41,5.
Bij een PCI bus van >40 beginnen HDD soms al lastig te doen (schrijffouten etc). Ook (goedkope) geluidskaarten hebben snel last van een te hoge PCI bus.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

niet aleen goedkopen, maar ook oude kaarten gaan raar doen, zoals mijn SB 128 pci

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Mijn harde schijf is een Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM. Die is nog niet zo oud, dus die moet dat wel aan kunnen toch?

Mijn geluidskaart is een Creative Sound Blaster 64 PCI. Ik heb nog een ISA kaart liggen...kan het dan?

Mijn 3Com netwerkkaart (Chello ding) kan er blijkbaar wel over.

En een 100mhz fbus met het pin-truucje: Welke So370 pin is dezelfde als pin B21 op Slot1?
Moet dat wel lukken dan?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
De meeste pci kaarten gaan bij 40mhz al over hun nek en AGP kan max. tot 90 mhz voordat ie kuren begint te tonen. En ik zou het helemaal niet proberen met een ISA kaart... :/

dikzak

Verwijderd

Hebbie onboard sound?
offtopic:
Ik moet leren lezen |:(

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 21:55 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je je pci bus tever overgeklokt!

Verwijderd

De kans dat je pci bus onwel word van je fsb verhoging schat ik in op 90% gezien het feit dat je pci bus op zo'n 39 loopt(ff uit het hoofd) , en bij die snelheid kan er toch wel redelijk wat hardware beginnen te flippen , in jouw geval dus niet alleen je sound kaart maar ook je hdd :)

Verwijderd

Eerlijk gezegd heb ik voor de P3//K7 tijd maar weinig moederborden gezien die een overklok FSB van 83 uberhaupt lekker kunnen draaien, dus jouw systeem kan best wel wat moeilijk gaan doen op die 83 Mhz. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 03:21 ]

Verwijderd

Ik ben het met Hooi eens. Ik vind dat je al een beste oc hebt nu :D Overigens is het eerder de IDE controller dan de HD zelf die moeilijk gaat doen. De controller stuurt corrupte data naar je HD en die slaat het vrolijk op :)
Het probleem van je geluid is duidelijk de pci bus. Geen twijfel mogelijk. Het is dus je plankje dat niet verder wil..kan gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 21:54:
Hebbie onboard sound?
offtopic:
Ik moet leren lezen |:(
Ja sorry ik was wat vaag maar je hebt wel gelijk. Ik heb onboard sound.

Dus nu is het helemaal vreemd dat hij dat doet. Trouwens nadat de muziek oversloeg kreeg ik ook even de melding van: "de netwerkkaart is niet aangesloten".

Dus hoger dan 375mhz zal ik niet halen?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met me MSI KT4V, heb onboard sound aan en stottert ook maar ik weet niet hoe ik de dividers moet gebruiken (als die er zijn) en/of hoe ik de bus snelheid vast moet zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dividers heb ik nog nooit van gehoord zelf!

Kan iemand hier wat uitleg over geven?/hoe te gebruiken? of heeft dat geen zin meer met mijn systeem?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 21:44:
Dividers heb ik nog nooit van gehoord zelf!

Kan iemand hier wat uitleg over geven?/hoe te gebruiken? of heeft dat geen zin meer met mijn systeem?
Iemand?

Verwijderd

SH007 schreef op 08 March 2003 @ 18:26:
83/2=41,5.
Bij een PCI bus van >40 beginnen HDD soms al lastig te doen (schrijffouten etc). Ook (goedkope) geluidskaarten hebben snel last van een te hoge PCI bus.
Dit is dus exact de reden waarom het gebeurt.
Een aantal devices kunnen niet tegen een fsb van boven de 40, zeker de oudere ide-controllers niet. Ook geluidskaarten en nic's geven vaak problemen.

Fsb van 75 is voor jou vermoedelijk het hoogst haalbare, omdat je al oudere hardware hebt en dus geen vaste pci-devider ter beschikking hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke....dan stop ik nu met overclocken ;)

Verwijderd

Zit er geen jumper op je moederbord waarmee de PCI-divider kunt instellen? Bij mij wel (heb een Slot 1 mobo)...
Je hebt een instelling voor 66Mhz FSB en een instelling voor 100/133Mhz FSB, als je hem op die laatste instelling zet gaan je PCI-sloten op een lagere frequentie werken waardoor het zou moeten werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan alleen in mijn bios tot 83 mhz fbus doen. Wel kan ik eventueel een 100 mhz fbus truck doen maar dan moet ik een pinnetje op mijn mobo weghalen wat me niet zo leuk lijkt als het toch niet blijkt te werken....

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 14:54:
Oke....dan stop ik nu met overclocken ;)
Ik zou eerst nog even 100 mhz fsb proberen, ik denk namelijk dat de PCI te hoog wordt en bij een fsb van 100 loopt je pci door alle dividers weer normaal. En de celeron 333A stond bekend als een zeer goede oc-er. Mijn oude celly 366 deed makkelijk 550. Zitten er geen jumpers op je mobo waarmee je een fsb van 100 kunt selecteren of in de bios misschien?

oh en trouwens je kunt die mod ook doen door een pin af te breken of te isoleren met lak.

[ Voor 21% gewijzigd door Memendo op 27-04-2003 13:31 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 13:15:
Ik kan alleen in mijn bios tot 83 mhz fbus doen. Wel kan ik eventueel een 100 mhz fbus truck doen maar dan moet ik een pinnetje op mijn mobo weghalen wat me niet zo leuk lijkt als het toch niet blijkt te werken....
jumper op 100 zz...gewoon doen.
hij zal hooguit niet opstarten :P

edit/ ik d8 een jumpertje eraf halen/sorry ,niet goed gelezen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door erikdeperik op 27-04-2003 13:49 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Dit is wel heel erg basic hoor ;) Staat zo in de FAQ.

Als je zo overclockt en het geluid werkt niet goed meer..dan ligt het toch niet aan windows! :D
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.