blackd schreef op 09 maart 2003 @ 01:52:
[...]
Mijn reply is dan misschien niet constructief, het is echter wel de waarheid. Een server based OS is niet bedoeld voor multimedia en spelletjes. Daardoor kun je sowieso lagere prestaties verwachten, en 't zal me niet verbazen als e.e.a. niet optimaal werkt, het is er immers niet voor bedoeld.
Misschien niet constructief, echter niet nutteloos, IMHO.
En voor op- en aanmerkingen, zie mijn sig.
Niet constructief, niet nutteloos maar ook niet helemaal waar. Een serverOS is er niet voor bedoeld maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan. Net zoals windows 2k server is afgeleid van 2k pro is windows 2003 afgeleid van XP.
MSN, multimedia zooi is allemaal uit de server editie gesloopt. Als gewone gebruiker kan je zo het kale serverOS perfect naar eigen wens uitbreiden. Ook is een serverOS daardoor veel stabieler.
En in tegenstelling tot wat jij zegt is een serverOS zelfs sneller dan de gewone versies.
Het grote verschil zit voornamelijk in de netwerk utils die een normale gebruiker absoluut niet nodig heeft en de meeste zijn standaard ook uitgeschakeld wat weer de snelheid positief beïnvloed.
Met windows XP kan iedereen omgaan door de vele integraties van versch. programma's en wizards. Dit is ook de veroorzaker van de grootste instabiliteit en de hoge systeemeisen.
Bij de serverversie doelt men op bedrijven. En die weten meer van het OS dan jan met de pet en zijn dan ook in staat om het systeem zelf te configgen.
Net zoals een tweaker.
Ook zal er voor de serverversie meer (en sneller) updates komen. Een bedrijf laat je nl niet in de steek.
En dat verklaart ook voor een deel de hoge prijs van zo'n OS.