Toon posts:

Newbie vraag, fan vervangen van standaard cooler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zie net dat ik een beetje rare topic heb gemaakt, moet zijn fan vervangen van standaard cooler :o

Sorry als deze vraag al beantwoord is, ik ben een complete newbie of het gebied van cooling en kon het antwoord zo snel niet vinden!

Ik heb een AMD Athlon 2100+ systeem (wel zelf gebouwd, alleen cooling heb ik laten doen, was ik nog een beetje huiverig voor). Op de CPU zit nu zo'n standaard boxed cooler. De laatste tijd begint deze echter veel lawaai te maken en dan vooral wanneer ik m'n computer aanzet. Zou ik de fan op deze standaard cooler kunnen vervangen door een nieuwe? Ik wil dus het oude koelblok laten zitten en alleen de fan vervangen (dit omdat ik drie jaar garantie op de CPU heb op dit moment). Ik denk dat de fan wel verwijderd kan worden zonder de garantie te verbreken aangezien de fan gewoon met vier schroeven op het koelblok zit (of heb ik dit mis?).

Moederbord is overigens een GigaByte 7VAXP, mocht dat uitmaken. Stof is er haast niet in de kast en op de fan van de CPU cooler (dus daar kan het denk ik niet aan liggen). Iemand advies voor me? Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 18:06 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Toch maar even proberen de fan schoon te maken met een wattenstaafje. Lukt dat niet dan kun je de fan alsnog vervangen. Mag geen probleem geven.

Probeer sowieso eens of je een Papstfan erop kunt krijgen. Zijn in het algemeen wat stiller dan andere merken.

ARME AOW’er

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:02

sapphire

Die-hard pruts0r

en hebben ondanks de stilte een goede airflow !

Volgens mij is het ook niet zo dat als je je koeler van je proc vervangt dat de garantie dan verlopen is.
Maar zoals gardienAngel al zij, eerst ff de ouwe proberen schoon te maken, en als die dan nog steeds geluid maakt, gewoon de ouwe eraf schroeven en een nieuwe erop.

(trouwens, hoe dik is die fan ? ongeveer 1cm of 2,5? )

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden! De standaard fan is trouwens ong. 1cm dik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 18:04:
Hmm zie net dat ik een beetje rare topic heb gemaakt, moet zijn fan vervangen van standaard cooler :o

Sorry als deze vraag al beantwoord is, ik ben een complete newbie of het gebied van cooling en kon het antwoord zo snel niet vinden!

Ik heb een AMD Athlon 2100+ systeem (wel zelf gebouwd, alleen cooling heb ik laten doen, was ik nog een beetje huiverig voor). Op de CPU zit nu zo'n standaard boxed cooler. De laatste tijd begint deze echter veel lawaai te maken en dan vooral wanneer ik m'n computer aanzet. Zou ik de fan op deze standaard cooler kunnen vervangen door een nieuwe? Ik wil dus het oude koelblok laten zitten en alleen de fan vervangen (dit omdat ik drie jaar garantie op de CPU heb op dit moment). Ik denk dat de fan wel verwijderd kan worden zonder de garantie te verbreken aangezien de fan gewoon met vier schroeven op het koelblok zit (of heb ik dit mis?).

Moederbord is overigens een GigaByte 7VAXP, mocht dat uitmaken. Stof is er haast niet in de kast en op de fan van de CPU cooler (dus daar kan het denk ik niet aan liggen). Iemand advies voor me? Bedankt!
Hmmmm topic is sowieso raar omdat het een zaak is van een aantal schroefjes eraf draaien is,nieuwe fan erop,vast schroeven en de fan is al vervangen , en bij de meeste winkels geld het zelfde ,zelf knutselen is verval van garantie ;)
Je kan beter eerst hier de policy en de faq eens goed doorlezen voordat je weer een topic gaat maken. :)

Frequently Asked Questions DOC
Moderatiepolicy DOC

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 18:29:
Bedankt voor de snelle antwoorden! De standaard fan is trouwens ong. 1cm dik.
Ik ga er nu maar vanuit dat het een 60x60 fan is. Op mijn niet meer gebruikte koeler had ik dat ook. Ik heb toen een verloop van 60>80mm gekocht. Voordeel is meer koeling doordat je een 2 cm grotere fan erop kunt zetten.

ARME AOW’er

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hou er wel rekening mee dat de standaard fan 80 * 80 is, maar dat meeste fannetjes op een heatsink 60 * 60 of 70 * 70 zijn. Eerst even meten dus. Er bestaan overigens ook verloopstukjes van 80 --> 60

Verwijderd

Doogie schreef op 08 March 2003 @ 18:39:
hou er wel rekening mee dat de standaard fan 80 * 80 is, maar dat meeste fannetjes op een heatsink 60 * 60 of 70 * 70 zijn. Eerst even meten dus. Er bestaan overigens ook verloopstukjes van 80 --> 60
Dit zijn wel handige dingen omdat een 80mm fan over het algemeen stiller is dan een 60mm, zeker als je het vergelijkt met de prestaties.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je hebt op zowel de koeler als de cpu 3 jaar garantie, dus als deze meer herrie gaat maken als normaal kan je hem volgens mij gewoon onder garantie laten vervangen.

Dit is alleen bij een boxed cpu natuurlijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Black_Adder op 08-03-2003 22:39 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:02

sapphire

Die-hard pruts0r

boxed koelers zuigen toch, kan je er beter een "echte" koeler opzetten

Gabriël AM5

Pagina: 1