[Maxtor HD] Wil alleen draaien op PCI = std. 33MHz

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Heb hier een Maxtor 6.4GB schijf op een overgeklokte Pentium III.
Systeem draait op 120MHz bus (ipv 100), dus PCI = 120/3 = 40MHz. De Maxtor schijf wil dan niet correct werken (datacorruptie, vastslaan etc.etc.), zowel op een i440BX ATA33 controller, als een Highpoint ATA66 controller.
De schijf werkt niet correct op zowel UDMA33 als PIO4.

Dus ik denk, ik klok nog iets verder over en dan zet ik de PCI divider op 1/4, dus PCI = 124/4 = 31MHz, net onder spec. dus. Tot mijn verbazing wil de Maxtor dan ook niet goed werken, op beide eerder genoemde controllers niet.
Alle andere onderdelen in de PC (nieuwere harddisk, CD-ROM's, insteekkaarten) werken overigens perfect.

Zodra ik het systeem weer op 100MHz en PCI 1/3 zet, draait de schijf naar behoren. Kan het zijn dat de schijf alleen op std. PCI specificatie (33MHz) correct werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 08-03-2003 16:47 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:12
Het is bekend dat oude schijven gevoelig zijn voor het overklokken. Maxtor staat daar helemaal bekend om. Die oude schijven gaven zo goed als altijd datacorruptie op 41.6Mhz (bus op 83.3) en vaak ook op 37.5. Maar een schijf die zeikt als de bus lager draait daar heb ik nog niet van gehoord.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

denk dat je de schijf dan al verneukt hebt als hij bij te lage snelheid ook zeikt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nee, als ik em in een andere computer (of op PCI = 33MHz) opnieuw partitioneer/formateer werkt ie 100% ok :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!