www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
op een server heb je altijd wel activiteit welke bepaalde dingen naar de hdd wil wegschrijven (filesystem cache, logfile van iis, etc,etc), daar ontkom je gewoon niet aan
[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 08-03-2003 16:20 ]
A wise man's life is based around fuck you
Kep ut ook nog nooit voor elkaar gekregen... ff oogje op dit draadje houden..
maar bijv. na bep. tijd automatisch standby met wake on lan mogelijk heid? is dat mogelijk?
www.teamgenie.nl
2. Waarom gebruik je in godsnaam Windows 2000 Advanced Server op een machine waar je je harde schijven niet 24/7 gebruikt. Win2K AS is speciaal bedoeld voor Clustering en dat doe je als je 100% uptime of gespreide serverbelasting wilt, niet als je harde schijven 's nachts uit wilt zetten.
3. Waarom zet je niet gewoon de hele machine uit vanaf een bepaald tijdstip ("at" commando) en weer aan (via BIOS)
dat is nog wel mogelijk ja, maar waarom zou je dat willen?DuDePrOdUcTiOnS schreef op 08 March 2003 @ 16:29:
hmm.. das k*t zeg![]()
maar bijv. na bep. tijd automatisch standby met wake on lan mogelijk heid? is dat mogelijk?
je draait een server omdat deze geschikt is voor 24 uur per dag online gebruik en je wilt dit niet??
dan ga je toch windows 200 pro draaien
enne.. vraag 1: voor scsi schijven maakt het denk ik niet zoveel uit, maar ide schijven die 24 per dag draaien... lijkt me niet goed..
maar zou bijv NT4 of evt. linux beter zijn? het gaat om domein-serveren, fileserveren, en internet.
www.teamgenie.nl
het is met 2000 pro volgens mijn niet mogelijk om een primary domain controller te draaien..zwelgje schreef op 08 maart 2003 @ 16:31:
[...]
dat is nog wel mogelijk ja, maar waarom zou je dat willen?
je draait een server omdat deze geschikt is voor 24 uur per dag online gebruik en je wilt dit niet??
dan ga je toch windows 200 pro draaiendie heeft geen moeite met hdd powerdowns ed
www.teamgenie.nl
nt4 heeft geen powermanagement functie's dus die valt al af,DuDePrOdUcTiOnS schreef op 08 March 2003 @ 16:34:
om even antwoord te geven op vraag 3, stel: ik ben een keertje tot diep in de nacht bezig, dan zou het lullig zijn als ik opeens me verbinding kwijt was..
enne.. vraag 1: voor scsi schijven maakt het denk ik niet zoveel uit, maar ide schijven die 24 per dag draaien... lijkt me niet goed..
maar zou bijv NT4 of evt. linux beter zijn? het gaat om domein-serveren, fileserveren, en internet.
linux, kan wel, maar als je scsi disken hebt dan werkt het weer niet..(hdparm wertk alleen met ide disken) , en zelfs met ide disken heb ik nog problemen thuis (wegschrijven logfiles, maar goed die zou je eventueel nog wel in een ramdisk kunnen laten wegschrijven dan)
maw: gewoon niet doen,
ide disken kan je gewoon 24x7 gebruiken hoor, ik heb genoeg webservertje's draaien met een 40gb ide disk 7200rpm, die draaien als een behoorlijk lange tijd zonder problemen
IBM had een tijdje geleden disken welke geloof ik geen 24/7 konden/mochten draaien... (corrigeer me als ik ernaast zit)
Maar je wilt er wel 24 uur per dag op kunnen werken blijkbaar. Het gaat je volgens mij ook niet om de stroomkosten, dus het enige dat ik me kan bedenken is dat jij het type persoon bent dat illegaal Windows 2000 Advanced Server gebruikt omdat "Advanced" beter is dan "gewoon" en dat je ook niet het geld wilt uitgeven voor betrouwbare hardware maar wel 24 uur per dag met je hardware wilt kunnen werken.maar ide schijven die 24 per dag draaien... lijkt me niet goed..
Gelukkig heb ik ook goed nieuws: IDE harde schijven blijven het gewoon doen als je ze 24 uur per dag aan laat staan!
mag ik me hierdoor (persoonlijk) aangevallen voelen?Arnaud schreef op 08 March 2003 @ 16:45:
[...]
Maar je wilt er wel 24 uur per dag op kunnen werken blijkbaar. Het gaat je volgens mij ook niet om de stroomkosten, dus het enige dat ik me kan bedenken is dat jij het type persoon bent dat illegaal Windows 2000 Advanced Server gebruikt omdat "Advanced" beter is dan "gewoon" en dat je ook niet het geld wilt uitgeven voor betrouwbare hardware maar wel 24 uur per dag met je hardware wilt kunnen werken.
Gelukkig heb ik ook goed nieuws: IDE harde schijven blijven het gewoon doen als je ze 24 uur per dag aan laat staan!
ik wil de mogelijkheid hebben om 24 per dag gebruik te maken van mijn hardware zonder elke keer apart eerst de server aan moeten zetten, maar dat het niet onnodig staat te slijten op het moment dat ik er geen gebruik van maak..
laat ik nou net mijn 60 gig van ibm terug gestuurd hebben.. Ik heb sindsdien niet echt meer vertrouwen in die dingen, dus ik wou het risico niet meer lopen..zwelgje schreef op 08 March 2003 @ 16:40:
[...]
ide disken kan je gewoon 24x7 gebruiken hoor, ik heb genoeg webservertje's draaien met een 40gb ide disk 7200rpm, die draaien als een behoorlijk lange tijd zonder problemen
IBM had een tijdje geleden disken welke geloof ik geen 24/7 konden/mochten draaien... (corrigeer me als ik ernaast zit)
[ Voor 25% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 08-03-2003 16:52 . Reden: extra quootje ]
www.teamgenie.nl
Met w2k AS ook niet. pdc bestaat niet meer in w2kDuDePrOdUcTiOnS schreef op 08 March 2003 @ 16:37:
[...]
het is met 2000 pro volgens mijn niet mogelijk om een primary domain controller te draaien..
in principe heb je inderdaad geen pdc's meer, echter de eerst geinstalleerd DC heeft wel een aantal FMSO roles zonder welke het domain niet echt goed meer functioneerd
maw: je hebt nog wel een 'soort van' PDC
Als je je zou verdiepen in de betrouwbaarheid van harde schijven dan zou je zien dat er zoiets bestaat als een MTBF (meestal ongeveer 500.000 uur) en een aantal start/stop cycles (meestal ongeveer 50.000). Dit betekent dat je de harde schijf het beste kunt laten draaien als je hem binnen 10 uur weer van plan bent te gaan gebruiken. Een server die ook 's nachts gebruikt wordt en domain controller speelt zal volgens mij nooit 10 uur lang niets doen. Conclusie: gewoon laten draaien!ik wil de mogelijkheid hebben om 24 per dag gebruik te maken van mijn hardware zonder elke keer apart eerst de server aan moeten zetten, maar dat het niet onnodig staat te slijten op het moment dat ik er geen gebruik van maak
www.teamgenie.nl