Toon posts:

Gforce kaarten terug "knallen" naar desktop tijdens spelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede GoTTers,

IK heb al sinds geruime tijd een probleem met mijn systeem, waarbij ik tijdens spellen en 3dmark zomaar vanuit het spel terugknal naar mijn windows desktop, dit gebeurd soms zo 1 a 2 uur achter elkaar niet maar soms ook 6 keer binnen 1 uur, kortom er zit niet echt een bepaalde structuur in.
Na heel erg veel dingen geprobeerd te hebben ben ik nu een beetje radeloos geworden en weet ik niet helemaal goed meer wat ik ermee aan moet, vandaar dit topic. ;(
Ik zal hieronder proberen zoveel mogelijk informatie neer te zetten hopende dat iemand nog goede tips of suggesties heeft om dit probleem uit de wereld te helpen.

Mijn system specs zijn:

Kabelverbinding van @home (COM23 modem)
Router van E-tech (beige/wit)

Mobo: Asus A7V333
Proc: AMD XP 2100+
Geheugen: 2x Dane Elec 256DDR mb
Voeding: chieftec 360Watt
Soundcard: Creative audigy platinum 5.1
Hdd: Maxxtor 7200rpm 60Gb
DVD rom speler: Pioneer 119
Netwerkkaart: Realtek 10/100 mb/ps

De eerste 4 maanden heb ik een MSI GF4 4600TI gehad in dit systeem. Het probleem is aanwezig geweest vanaf dag 1. In combinatie met deze kaart heb ik eerst windows XP prof. geinstalleerd gehad zonder SP1, met dit systeem heb ik verschillende drivers geprobeerd en tot 2x toe een clean install gedaan, waarbij het probleem zich bleef voordoen ook met verschillende standaard Nvidia drivers alswel met diverse detonator drivers. Hierna gedacht dat het misschien aan de windows versie lag en dus maar een originele windows XP home edition gekocht en met een clean install begonnen waarbij eerst SP1 en alle beschikbare updates geinstalleerd zijn alvorens er andere software op te gooien, het probleem bleef zich voordoen en ook weer met meerdere Standaard en detonator drivers van Nvidia. Ook belangrijk om te vermeldden is misschien ook dat ik het heb geprobeerd met verschillende combinaties van de soundcard en netwerkcard in diverse PCI slots, ook een zo kaal mogelijk systeem is geprobeerd, niks mocht baten.

Uiteindelijk gedacht dat het aan de videokaart lag en deze dus door mijn leverancier op laten sturen naar MSI, die hebben deze kaart direct vergoed omdat deze niet meer gemaakt wordt en ik weet dus zeker dat ze niet hebben gecontroleerd of deze kaart goed was of niet.

Ik ben dus nu overgegaan op een gloednieuwe Asus v9280 S 4200TI agp8x, en deze heb ik dus ook gisterenavond geinstalleerd met de originele drivers.
Het probleem bleef zich voordoen.
Geprobeerd met de laatste officieele drivers van Nvidia (41.09)
Het probleem bleef zich voordoen.
Geprobeerd met de 43.00 Detonator drivers.
Het probleem is er nog steeds. :?

Ik heb het getest met UT2K3 en dit is het enigste spel waarbij ik ook daadwerkelijk een "critical error" melding krijg, in tegenstelling tot diverse andere spellen waaronder medal of honour en ook 3Dmark2001SE.

Hieronder de errormedlingen die ik krijg met UT2K3:

De 1e:
UT2003 Build UT2003_Build_[2003-02-13_18.53]

CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 1737 MHz with 511MB RAM
Video: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X (4300)

General protection fault!

History: ProcessNode <- RenderLevel <- FLevelSceneNode::Render <- FPlayerSceneNode::Render <- UGameEngine::Draw <- UWindowsViewport::Repaint <- UWindowsClient::Tick <- ClientTick <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop
De 2e:
UT2003 Build UT2003_Build_[2003-02-13_18.53]

Video: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X (4300)

General protection fault!

History: KHelloModelPair <- UpdateModelPairs <- KUpdateContacts <- KTickLevelKarma <- TickAllActors <- ULevel::Tick <- (NetMode=3) <- TickLevel <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop
Ik hoop dat iemand mij misschien verder kan helpen met dit probleem want mijn leverancier weet ook niet echt goed wat hij met dit probleem aan moet en het hangt mij zo langzamerhand ook een beetje m'n strot uit. :(

Bedankt voor jullie tijd en aandacht.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
probeer je geheugen eens te vervangen. Protectiefouten liggen vaak aan het geheugen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Is je systeem overklokked ? (Geheugen op te hogen snelheid ? te hoge spanning?)

Welke DirectX gebruik je ? (in hoeverre heb je gewindows updatet.

Is het alleen bij UT2003 ? of toch ook bij andere spellen ?

Welke programma`s draaien er nog meer ? video toolkits ? om je kaart te beheren mischien ?

[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 08-03-2003 14:19 ]

Verwijderd

kevinp schreef op 08 maart 2003 @ 14:17:
probeer je geheugen eens te vervangen. Protectiefouten liggen vaak aan het geheugen.
dit klopt, ik had het precies het zelfde probleem, ik deed er andere geheugen in, en het was opgelost.

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 06:38

ossy

Festina Lente

Mijn asus gf2 doet dit ook met standaard nvidia detonators, maar nooit met de asus detonators drivers. Probeer die asus drivers dus eens.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Is je systeem overklokked ?
Nee (Er zit nog garantie op).
Welke DirectX gebruik je ? (in hoeverre heb je gewindows updatet.
Directx 8.1 (De allerlaatste XP home ed. updates.)
Is het alleen bij UT2003 ? of toch ook bij andere spellen ?
Bij vrijwel alle spellen, zowel online als in het spel zelf ook bij 3Dmark.
Welke programma`s draaien er nog meer ? video toolkits ? om je kaart te beheren mischien ?
Asus tweak en Nvidia media center.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Wat zegt een memtest tool van je mem ?

Wat gebeurt er als je in je bios fast pnp uitzet (zodat je geheugen 3 keer gechecked word)

Als je geheugen rot is geeft ie daar bij 3 keer testen wel fouten bij 1 keer (normale boot) niet.

Gebruik eens DirectX 9

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik heb dit probleem ook. Aan mijn video kaart zal het niet liggenl, want mijn GF 2 mx400 64 heb ik vervangen door een Radeon 9000pro 64 en die "knalt" er ook uit. Ik speel vaak Q3, en benchmark veel. Bij beide gaat het vaak fout. Soms geen fouten, soms teveel.

Microsoft Windows XP, AMD Palomino @ 1.37GHz, Radeon 9000 ,768MB, Chaintech 7AJA2/100.

Gebruik nu DX9, probleem blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door M--B op 08-03-2003 14:36 . Reden: dx9 ]

Verwijderd

ik heb het probleem ook, ik wordt nu een tijdje uit GTA3, UT2K3 en Unreal 2 gekicked.
met in UT2k3 dezelfde foutmelding als Omni-bus heeft.
ik heb me pc opgestart met Quick power on self test uit, maar geen foutmelding.
nog ff een memtool draaien, om het te checken, weten jullie trouwen een goede memtool ?

Verwijderd

ik heb het probleem ook, ik wordt na een tijdje uit GTA3, UT2K3 en Unreal 2 gekicked.
heb me pc opgestart met Quick power on self test uit, maar geen foutmelding.
heb Memtest 86 v3.0 2 maal laten draaien, maar geen errors

ik heb zo'n vermoeden dat het aan me Geforce 4 kaart ligt

Mobo: Asus A7V8X
Proc: AMD XP 1800+ @ 2200+ (NON oc'ed loopt tie ook vast)
Geheugen: 2x TwinMOS 256 DDR333
Videokaart: Leadtek GF 4 TI 4200 64mb
Voeding: Enermax 350Watt
Soundcard: Creative SB LIVE!
Hdd: WD 80Gb 7200rpm
DVD rom speler: obekend merk
Netwerkkaart: onboard
DirectX: 8.1
Det's: 40.70 (andere ook geprobeerd)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb ff geprobeerd om mijn geheugenreepjes om te wisselen van slot, maar nu geeft mijn monitor geen beeld meer. En ik heb de voeding nog wel uitgezet tijdens het wisselen van het geheugen.

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Misschien zitten ze niet goed in je dimm sloten of heb je je videokaart uit het agp slot gewipt, check dat even.

[edit]

trouwens, hoe staat je agp bus en je geheugen timings in je bios ingestelt?
stel deze zo conservatief mogelijk in en dan eens kijken wat ie doet

[edit]

[ Voor 45% gewijzigd door RawPeanut op 08-03-2003 16:10 ]

Canon Digital Ixus V3

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

-ET-

Phone Home

Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 14:50:
ik heb het probleem ook, ik wordt nu een tijdje uit GTA3, UT2K3 en Unreal 2 gekicked.
nog ff een memtool draaien, om het te checken, weten jullie trouwen een goede memtool ?
draai mem test eens zoals al eerder genoemt.

http://www.memtest86.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu helemaal geen beeld meer en kan dus ook mijn bios niet meer in, de computer geeft ook geen hdd activiteit meer te zien aan het ledje en wat me ook opviel toen ik het geheugen wisselde was dat het onderste clipje van het eerste geheugenslot er een beetje gammel bijhing.

Ik heb trouwens ook even op de geheugenreepjes gekeken maar daar staat sanya op en geen dane-elec, kan dit kloppen of heeft mijn leverancier er gewoon ander geheugen ingezet?

Verwijderd

Overigens zijn de 40.7x drivers niet lekker voor spellen. Foutmeldingen, crashes, textuur fouten is wat ze veroorzaken.

Probeer eens de 30.82WHQL voor GF4 kaarten en 29.42WHQL voor GF2.

De 3DMark komt wel lager uit, maar spellen draaien beter... ;)

Verwijderd

en
Nou ik heb ff geprobeerd om mijn geheugenreepjes om te wisselen van slot, maar nu geeft mijn monitor geen beeld meer. En ik heb de voeding nog wel uitgezet tijdens het wisselen van het geheugen.
Lijkt me, dat je geheugenreepje 2 niet echt lekker is (UT geeft maar 511 Mb aan).
Kan best zijn, dat dat rotte geheugensegment pas na een tijdje wordt aangesproken en dan knal je er uit.

Probeer het eens met alleen de eerste?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik maandag maar eventjes met de leverancier ga bellen, want ik heb hier zo geen ander geheugen voor het grijpen liggen.

Weet iemand misschien antwoordt op mijn vraag over dat sanya, dane-elec gebeuren, want als het zo is dat ze ander geheugen hebben gemonteerd dan ik op de factuur heb staan dan heb ik weer een argument.

Verwijderd

Had hetzelfde probleem. 3D spellen gooiden me af en toe (heel onregelmatig) terug naar de desktop. Verder geen problemen.

Het bleek in mijn geval ook aan een geheugenreepje te liggen.

Dus ik zou het toch in die richting zoeken en eens wat reepjes uitwisselen. Leen er een paar van een vriend waar alles wel goed werkt.

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 20:20
Ik had een vergelijkbaar probleem.

Als ik medal of honor AA speelde knalde hij er steeds uit.

Bleek een reepje geheugen defect te zijn. 2x256mb

Als ik ze 1 voor 1 plaatste geen problemen.

Ik kreeg steeds andere (windows)meldingen werd er helemaal gek van.

Memtest uitgevoerd bleek 1 reep toch defect.

512mb merkloos gekocht, darmee wilde de comp in het geheel niet meer opstarten alleen een piep.

omgeruild voor 256mb infineon samen met oude hele 256mb geen problemen meer gehad. ;)

Suc6

Verwijderd

Als je leverancier netjes is, dan zorgt hij in ieder geval voor twee dezelfde reepjes in je systeem.
Anders kun je te maken hebben met andere timings.
Zolang je conservatief blijft in je instellingen zal dat niet zo'n vaart lopen, maar wél als er veel gevergd wordt van je systeem ;)

Verwijderd

Al eens een andere voeding getest? Ik heb ook een chieftec voeding 350 watt. Vervangen voor een 450 watt voeding die per lijn gewoon sterker was en probleem doet zich veel minder voor. Weg heb ik het nooit gekregen. Buiten dat al je agp mogenlijkheden op uiterste zetten met gf4 kaarten levert ook wel eens problemen op, als ik dat doe heb ik meer crashes en is bijv 3dmark score lager, laat ik agp in setup default staan minder crashes og drops to desktop en hogere 3dmark....ow ja ook a7v333

BTW klote dat je een ti 4600 voor niets weg doet en een ti4200 terug koopt, zou ik van balen moet ik zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gevonden het klopt wel, Nanya en niet sanya wordt inderdaad gebruikt op dane-elec geheugen. Ik ga wel voor 2 andere PC2700 reepjes van betere kwaliteit. Iemand nog goede ervaringen met een bepaald merk geheugen op een A7V333?

- edit -
BTW klote dat je een ti 4600 voor niets weg doet en een ti4200 terug koopt, zou ik van balen moet ik zeggen
Tja, ik wilde eigenlijk naar een hercules 9700pro of 9500pro gaan maar aangezien deze tijdelijk niet te leveren zijn en ik liever geen ander merk wilde ben ik maar voor de Asus gegaan. Bovendien is dit systeem binnen nu en 3 maanden mijn 2e systeem, want ik ben langzamerhand bezig een nieuw systeem erbij te bouwen op basis van een A7N8X deluxe. In dit systeem komt minimaal een Radeon 9700Pro en dus kon ik voor dit systeem wel met een iets mindere kaart voldoen. (2e systeem gaat straks toch ook linux draaien)...Vandaar.

Trouwens deze Asus V9280 S doet bijna niks onder voor de MSI 4600TI die ik hiervoor had.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 17:05 ]

Verwijderd

Corsair.

Verwijderd

ik heb memtest v3.0 2 maal alle 7 tests gedraaid en geen erros gevonden
onder windows ook gene problemen, alleen met games en sommige films.
me XP wordt max maar 35 graden.
denk dat het aan me Geforce 4 ligt, zal maandag es een kaartje van een vriend lenen, om het te tjekkuh

Verwijderd

Chieftec 360W, is dat niet een van de slechtere voedingen? (Niet onbeleefd bedoeld), ik bedoel als je PC de ene keer na 6 uur hangt, dan na 1/2 uur, dus onverwacht, dan kan het toch eigenlijk niet aan de videokaart liggen, maar wel aan de voeding omdat die te weinig stroom kan leveren aan de CPU, RAM, GPU.
Maar zonder overclock moet 360W toch genoeg zijn, kijk anders even wat je 5v van de voeding aangeeft onder stress. Success ermee.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 20:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 16:35:
[...]

en

[...]

Lijkt me, dat je geheugenreepje 2 niet echt lekker is (UT geeft maar 511 Mb aan).
Kan best zijn, dat dat rotte geheugensegment pas na een tijdje wordt aangesproken en dan knal je er uit.

Probeer het eens met alleen de eerste?
Die 511MB kan komen doordat je in je BIOS 15-16mb 1mb memory hole aanzet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 20:31:
[...]

Die 511MB kan komen doordat je in je BIOS 15-16mb 1mb memory hole aanzet.
Maar lijkt inderdaad veel op een geheugenprobleem.
- Sorry, kheb mezelf perongeluk gequote.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 20:33 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Ja, ga meteen voor het duurste ;)
Check de site van je mobo fabr. eens. Kijk daar welke merken die aanprijst.

Haal eens een van je geheugen modules eruit, en draai dan memtest86 (bootdisk). Geen fouten?: wissel module om. Nog steeds geen fouten?: ander onderdeel is kaduuk.
Krijg je wel fouten: opnieuw starten met bios op default en cas latency hoog + geheugen op andere snelheid (ddr266 ofzo). Als je dan nog fouten krijgt heb je verrot geheugen, anders heb je minder goed geheugen (verrot voor jou, maar misschien voor iemand anders niet).

Verwijderd

FlamerX schreef op 08 March 2003 @ 20:38:
[...]

Ja, ga meteen voor het duurste ;)
Duur maar wel goed en dat wil hij weten , hij wil nu eenmaal een mooi systeem in elkaar zetten en lijkt me niet echt te bezuinigen dus waarom dan wel op geheugen.

• Postman
Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 22:37:
[...]

Duur maar wel goed en dat wil hij weten , hij wil nu eenmaal een mooi systeem in elkaar zetten en lijkt me niet echt te bezuinigen dus waarom dan wel op geheugen.
Wil je echt goed geheugen dan zul je toch Mushkin moeten kopen. Helaas betaal je daar bijna 3x zoveel voor als voor Corsair. OCZ is ook erg goed, maar ook verdraaid lastig aan te komen.

AMD raadt Samsung, Infeon en Nanya (o.a.) aan als DDR geheugen. Samsung is nogal moeilijk leverbaar, en Nanya heb je nu al. Ik zou persoonlijk toch voor Corsair gaan (iig een merk met goede garanties).

[ Voor 19% gewijzigd door Postman op 08-03-2003 23:00 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 14:50:
Voor jouw twee berichten is ook een edit knop! Nu zie je twee (voor een groot deel) dezelfde berichten.

De HK is niet meer public! Dus daar hoef je niet voor te posten.

• Postman
offtopic:
Dan moet je ook Gilian daar op aanspreken, DutchCommando. Die presteert het namelijk om binnen 6 minuten 3 posts te plaatsen (waarvan er 1 zeker overbodig is en totaal nergens op slaat).

[ Voor 1% gewijzigd door Postman op 09-03-2003 01:14 . Reden: door -> daar ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou Corsair zal het worden, maandag bel ik even en dan overleg ik met mijn leverancier wat te doen. (Ze hebben Corsair iig op voorraad)

En dan maar hopen dat het probleem eindelijk opgelost is, zodat het hele zaakje straks goed functionerend naar mijn nieuwe gemodde case kan verhuizen.
Ow ja, en die Chieftec voeding gaat er binnenkort zowiezo uit en er komt een alu raidmax 400Watt in als ik het zaakje overzet dus dan zal het zeker niet meer aan de voeding kunnen liggen. :*)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat een onzin altijd vindt ik hoor. Gewoon 40 euro meer uitgeven voor een geheugenmodule! |:(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 maart 2003 @ 12:24:
Nou Corsair zal het worden, maandag bel ik even en dan overleg ik met mijn leverancier wat te doen. (Ze hebben Corsair iig op voorraad)

En dan maar hopen dat het probleem eindelijk opgelost is, zodat het hele zaakje straks goed functionerend naar mijn nieuwe gemodde case kan verhuizen.
Ow ja, en die Chieftec voeding gaat er binnenkort zowiezo uit en er komt een alu raidmax 400Watt in als ik het zaakje overzet dus dan zal het zeker niet meer aan de voeding kunnen liggen. :*)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Check de corsair website wel even voor je klakkeloos besteld, corsair leverd modules in vele smaken en kraken.
Succes en gl verder dermee
Pagina: 1