Vrij irritant tabellen probleem

Pagina: 1
Acties:

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 15:45
Hey lui,

ik zit met een tabellen probleem. Een pagina bestaat uit 3 delen, een bovenstuk, met daaronder een linker en een rechterstuk.
Het is de bedoeling dat de pagina geen scrollbar krijgt (in het linker en rechter onder stuk komen iframes), dus de hoogte van het linker en rechterstuk zet ik op 100%.

Tot nu toe gaat het nog goed, de tabellen staan precies zoals ik het wil; de afmetingen/verhoudingen kloppen.
Het probleem ontstaat wanneer ik het rechterdeel wil opsplitsen in een bovenstuk en een onderstuk. Als ik dit doe, en ik wil dat het onderste deel tot aan de onderkant van m'n pagina loopt, dan geef ik die bijv. de hoogte 100%, alleen verdwijnt er dan een stuk van de onderkant van de tabel.

Tussen de 2 vlakken aan de rechterkant zit een transparant plaatje met een vaste waarde om de verhoudingen juist te houden.

Ik heb hier een voorbeeld staan:
http://www.vype.nl/rickw/voorbeeld.htm

Dit ziet er in mijn browser (IE 6.0) als volgt uit:
http://www.vype.nl/rickw/voorbeeldImage.gif

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen, zonder dat de verhoudingen van de tabellen worden verneukt?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Je cellspacing staat op 10 :)

(edit) stom, het was je tabel die gewoon op 100% hoogte stond...

[ Voor 54% gewijzigd door tweakerbee op 09-03-2003 00:33 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• TangLeFuzZ
tweakerbee schreef op 08 March 2003 @ 12:01:
Je cellspacing staat op 10 :)
Daar heeft het niks mee te maken hoor :)
Of iig; zet ik hem op 0, dan blijft het nog steeds zo (lijkt me ook best logisch).

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Als je hem even door de w3.org validator heen doet, kun je makkelijk fouten ontdekken :)
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Dat even bovenaan je pagina zetten en het moet lukken :)

Code ziet er op zich wel aardig uit (maar 6 errors, niet echt opvallende) misschien is het een idee om met css te gaan werken. Daar is wat duidelijker wat wel en niet mag.

[ Voor 30% gewijzigd door Eskimootje op 08-03-2003 13:40 ]

• TangLeFuzZ
Eskimootje schreef op 08 maart 2003 @ 13:35:
misschien is het een idee om met css te gaan werken. Daar is wat duidelijker wat wel en niet mag.
Dat heb ik in het begin ook gedaan, maar ik stuitte op wat problemen waar ik toen niet uit kwam, vandaar dat ik het nu op de 'gewone' manier aan het proberen ben :)

Voorbeeld2.htm is nu goedgekeurd door de W3C validator, maar ik kan blijkbaar niet de hoogtes procentueel vastzetten? :(

http://www.vype.nl/rickw/voorbeeld2.htm

[ Voor 54% gewijzigd door TangLeFuzZ op 08-03-2003 14:40 ]

Verwijderd

TangLeFuzZ schreef op 08 maart 2003 @ 14:39:
[...]

Dat heb ik in het begin ook gedaan, maar ik stuitte op wat problemen waar ik toen niet uit kwam, vandaar dat ik het nu op de 'gewone' manier aan het proberen ben :)
Probeer het dan eens met deze site op de achtergrond:
http://www.echoecho.com/css.htm

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-08 11:51
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<table border="1">>
<tr>
<td colspan="2">
&nbsp;
</td>
</tr>
<tr>
<td rowspan="2">
&nbsp;
</td>
<td>
&nbsp;
</td>
</tr>
<tr>
<td>
&nbsp;
</td>
</tr>
</table>

De rest mag je zelf invullen.

Dit werkt (@ IE5.5).
Succes.
;)

• TangLeFuzZ
Denker schreef op 08 March 2003 @ 22:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<table border="1">>
<tr>
<td colspan="2">
&nbsp;
</td>
</tr>
<tr>
<td rowspan="2">
&nbsp;
</td>
<td>
&nbsp;
</td>
</tr>
<tr>
<td>
&nbsp;
</td>
</tr>
</table>

De rest mag je zelf invullen.

Dit werkt (@ IE5.5).
Succes.
;)
Verrek? Het werkt perfect :) Thanks...

In NS rekent hij voor 100% nog wel de volle 100% van de pagina, maar daar moet ik dan maar lak aan hebben...

[ Voor 67% gewijzigd door TangLeFuzZ op 09-03-2003 10:01 ]

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:24
TangLeFuzZ schreef op 09 March 2003 @ 09:19:[..]
In NS rekent hij voor 100% nog wel de volle 100% van de pagina, maar daar moet ik dan maar lak aan hebben...
Ik vind niet dat je daar lak aan moet hebben! Je zou juist je pagina toegankelijk moeten maken voor verschillende browsers.

In het begin lijkt het misschien lastig een pagina overal er goed uit te laten zien, maar dat valt rueze mee.Het belangrijkste daarbij is gewoon dat je je aan de regels van W3 houdt.

Met CSS en XHTML 1.0 (of anders maar HTML 4.01) moet je echt een heel eind komen. Er is ook genoeg informatie op het internet te vinden, dus als je je er een beetje in verdiept moet het allemaal wel lukken.

Verwijderd

TangLeFuzZ schreef op 09 March 2003 @ 09:19:
[...]

Verrek? Het werkt perfect :) Thanks...

Oh het staat hier al boven...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 13:56 ]

• TangLeFuzZ
Hmm ja, ik heb er geen lak aan als m'n pagina in een andere browser onleesbaar is, maar als hij in een browser waarmee minder wordt gesurft de pagina er ietsje anders uitziet dan hoe ik het eigenlijk zou willen hebben dan heb ik daar wel 's lak aan.

Ik heb het nu trouwens op een nog iets andere manier gedaan, waarop het wel goed werkt, OOK in NS :)

Zit alleen nog met 1 probleem, ik heb een tabel met een vaste grootte die ik bovenaan de pagina als achtergrond wil hebben, dus ik heb hem de volgende style gegeven:

position:absolute;z-index:-1;width:100%;height:700;left:0top:0

In netscape gaat dit alleen niet goed, als ik de z-index in NS op 0 of hoger heb staan wordt hij wel gewoon weergegeven (natuurlijk niet op de juiste manier) maar met en z-index op -1 is hij niet zichtbaar.
In IE gaat dit wel goed....

• TangLeFuzZ
TangLeFuzZ schreef op 09 March 2003 @ 16:01:
Zit alleen nog met 1 probleem, ik heb een tabel met een vaste grootte die ik bovenaan de pagina als achtergrond wil hebben, dus ik heb hem de volgende style gegeven:

position:absolute;z-index:-1;width:100%;height:700;left:0top:0

In netscape gaat dit alleen niet goed, als ik de z-index in NS op 0 of hoger heb staan wordt hij wel gewoon weergegeven (natuurlijk niet op de juiste manier) maar met en z-index op -1 is hij niet zichtbaar.
In IE gaat dit wel goed....
Kan iemand me hier misschien nog mee helpen voordat hij wegzakt? :)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

O.a. Cheatah heeft al vaker op zulke topics als deze gereageerd. In principe probeer je nu met tabellen de layout van je pagina te maken. Hmm, in eerste instantie zeg ik dan meteen: "niet doen".

Je kan hiervoor beter gebruik maken van CSS in combinatie met het liefst XHTML. Overigens kan je voor een voorbeeld voor hetgeen jij zou willen doen hier terecht. Dit is een site van Glish, waar het één en ander staat uitgelegd hoe je tableless layouts kan maken...

• TangLeFuzZ
Woudloper schreef op 09 March 2003 @ 22:36:
O.a. Cheatah heeft al vaker op zulke topics als deze gereageerd. In principe probeer je nu met tabellen de layout van je pagina te maken. Hmm, in eerste instantie zeg ik dan meteen: "niet doen".

Je kan hiervoor beter gebruik maken van CSS in combinatie met het liefst XHTML. Overigens kan je voor een voorbeeld voor hetgeen jij zou willen doen hier terecht. Dit is een site van Glish, waar het één en ander staat uitgelegd hoe je tableless layouts kan maken...
Ok thnx, ik zal die tutorials e.d. eens uitprinten!

Weet iemand trouwens nog hoe het zit met die z-index in Netscape?

Edit: ik heb het nu opgelost door de rest van de pagina (alles behalve die ene tabel) ook in een divje te zetten, en niet met -1 te werken als z-index maar met 1 voor de achtergrond tabel en 2 voor de rest van de pagina. Works fine, in NS en IE.

[ Voor 16% gewijzigd door TangLeFuzZ op 10-03-2003 10:47 ]

Pagina: 1