Problemen met extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• SimiusMagnus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik heb het volgende systeem:
Athlon XP2000
Chaintech 7VJL Apogee
Chaintech 64MB Ti4200
ddr333 256MB pc2700 Samsung geheugen
Maxtor 60GB hardisk
DVD speler lite-on 16*48 speed

Besturingsysteem windows 98

Nu heb ik er gisteren 512MB pc2700 Kingston valueram bijgekocht. Het probleem is nu dat ik dat nieuwe geheugen niet tegelijkertijd met dat ouwe kan gebruiken. Als ik ze er allebei tegelijk in doe werkt de videokaart niet meer helemaal goed. De resolutie is dan teruggezet naar 640*480, en het aantal kleuren is ook veranderd(volgens mij in 256). En ik krijg twee foutmeldingen:

Er is een probleem met de beeldscherminstellingen. Het Adaptertype is onjuist of de huidige instellingen werken niet goed met deze hardware.

Rundll32
Er is een fout opgetreden in het programma. Klik op Negeren om door te gaan en sla uw werk in een nieuw bestand op. Klik op Sluiten om het programma af te sluiten. Niet-opgeslagen gegevens gaan verloren.

Als er dan vervolgens een van de twee weer uit haal, dan werkt alles weer gewoon normaal. Het maakt hierbij niet uit of ik die van samsung of kingston eruit haal. Het maakt ook niet uit in welk geheugenbankje ik ze plaats. Ik heb alle mogelijkheden al uitgeprobeerd, en het werkt alleen als ik maar een van de twee geheugenmodules gebruik.

Zou het kunnen dat die twee verschillende merken van geheugenmodules niet samen gaan? Of zou er iets mis zijn met het moederbord? Of is het misschien toch iets anders?

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
win98 heeft veel problemen met 512+ mb ram

sommige mensen hebben er wel last van en sommige weer niet
jij behoort tot de minder bedeelde :P

/edit
maar pin me erniet op aan vast

kan ook zijn dat je bios outdatred is of dat het gewoon 2 reepjes incompatible zijn

[ Voor 31% gewijzigd door SonyEricsson op 08-03-2003 09:34 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klopt, je zou een OS moeten installeren dat meer is gericht op jouw systeemspecificaties: Windows 2000 of Windows XP :)

Maar om uit te sluiten dat het echt aan het geheugen ligt, neem eens een kijkje in de Troubleshooter: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen. Deze troubleshooter kun je vinden via de PMG sticky en de PMG FAQ.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Lijkt idd op een Win98 probleem, heb er zelf ook al last van gehad. Upgrade naar Win2000 of XP, deze hebben er geen probleem mee. Wil je toch 98 blijven draaien, haal dan die 256 eruit, zit je met 512 aan de max waar win98 wat mee kan.

edit:
@#*&^^$ te laat :p

[ Voor 8% gewijzigd door lameeuw op 08-03-2003 09:37 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• SimiusMagnus
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb net ff geprobeerd of het werkte met 256 en 128mb en dat gaat dus gewoon goed. Als ik dan vervolgens weer een van die twee reepjes vervang door die 512mb gaat het weer mis. Ik denk dus dat het idd een probleem is met win98. Er is hier zeker niet toevallig een patch voor?

Dan moet ik binnenkort maar eens xp gaan installeren.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al memtest gedaan?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
in je system.ini bestand onder [386Enh] volgende regel toevoegen :

ConservativeSwapfileUsage=1

dikzak

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me hier niet echt het geval. In principe flipt Win9X pas wanneer je méér dan 512MB in je systeem doet :) Vandaar de vraag of hij het geheugenreepje al heeft getest :z

• SimiusMagnus
Ik zal het zo even doen, maar ik denk dat dat reepje wel in orde is. Als ik namelijk alleen dat reepje gebruik heb ik geen problemen. Ik krijg pas problemen als ik er dan nog een bijzet.

\edit
Ik heb net memtest ff gedraaid met dat 512 mb reepje. Hij gaf geen errors.

[ Voor 19% gewijzigd door SimiusMagnus op 08-03-2003 15:39 ]

Pagina: 1