Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ps2-kabel te dun voor 12volt hoog amperage?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik wil me fans via een extern "iets" gaan regelen,jullie zullen nog wel zien wat :*)

Maar nu is het volgende, ik kom precies uit op 7 draadjes, 3 heen, 4 terug, op die 3 heen komt: 12/5/- volt en op die draden terug, ook zoiets.
7 kabeltjes dus, nu zie ik dat dat precies een PS2 kabel is (van een muis dus oid).
fans die ik eraan wil hangen zijn allen Papst, 92mm, 120mm, 2x 80mm en 3 ccfls, nu is me vraag of dat via een ps2 kabeltje kan,het amperage dan enzow, ik denk dat ik kabeltje overbelast ofniet? , anders een flatcable ofzow?

7 dikke stroomkabels lijkt me ook niks, ik hoop dat het via ps2 kabel kan, iemand ervaring ermee? of kan me zo vertellen dat het niet gaat werken op zo'n dun kabeltje? :)

Verwijderd

Lijkt mij geen probleem, 10 Ampere per mm2 dus als je, 0.2 hebt wat normaal is voor computerkabels is 2 Ampere geen probleem. En je moet volgens mij best wel een hele zooi fannen hebben wil je daar boven komen.

Let alleen ff goed op dat je je connectoren niet doorelkaar haalt.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Ik denk dat je dan een heel soepel (gesmolten) ps/2 draadje overhoud :) je kan ze wel gebruiken als "brug" tussen de variabele weerstand in een LM317 baybus, en je eigenlijke lm317 (en andere componenten) in je pc houden...
Wil je het toch simpel houden, neem dan wat UTP kabel of telefoonkabel. Dat kan al heel wat meer hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kr3Kr op 08-03-2003 00:39 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Rebels
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 00:37:
Lijkt mij geen probleem, 10 Ampere per mm2 dus als je, 0.2 hebt wat normaal is voor computerkabels is 2 Ampere geen probleem. En je moet volgens mij best wel een hele zooi fannen hebben wil je daar boven komen.

Let alleen ff goed op dat je je connectoren niet doorelkaar haalt.
Ik ben een beetje electronican00b, "mm2" is de dikte van de kabel?, daar voldoet ps2 kabels dus aan?

UTP-kabel is ook een oplossing, is dat echt zoveel "sterker" dan? :)

[ Voor 80% gewijzigd door Rebels op 08-03-2003 00:44 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

mm2 is vierkante millimeter!!! Het komt er in het kort op neer:
De warmteontwikkeling in een draad is afhankelijk van de stroomsterkte door een draad. Bij een gelijkblijvende stroomsterkte zal de draad warmer worden naarmate de draad dunner wordt.
Dus: hoe dunner de draad, hoe warmer die wordt.
De dikte van een draad wordt in het algemeen aangegeven in vierkante millimeter (mm2). Ik had eigenlijk verwacht dat hier wel een mooie formule voor zou zijn, maar in Binas en via google kon ik zo snel niets vinden. Wel vond ik op mijn kamer nog een rol luidsprekerkabel, en hier staat achterop:
Luidsprekers: 2 x 1,50 mm2 tot 80 watt.
Hmm... lijkt me vaag, want hierbij wordt dus geen rekening gehouden met de stroomsterkte. Om deze reden is hoogspanningskabels hoogspanning: hierdoor kan bij een constant vermogen de stroomsterkte (en dus ook het verlies in warmte) beperkt blijven.
Misschien kan ik in het natuurkunde-boek van mn zusje eea vinden.. morgen even kijken. Interessant topic dit, ik blijf het volgen :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Ook om een muisdraadje warm te stoken zul je er een flinke stroom doorheen moeten jassen, een UTPkabeltje is iets dikker, zo'n 0,2 kwadraat, kan je best voor 2A ofzo gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 14:58 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 01:02:
Ook om een muisdraadje warm te stoken zul je er een flinke stroom doorheen moeten jassen, een UTPkabeltje is iets dikker, zo'n 0,25 kwadraat, kan je best voor 2A ofzo gebruiken.
Zoveel nog wel? interessant! Ik baal er nu een beetje van dat ik nu die formule niet heb, weet jij die zo exter? Weet iemand hoe dik de draadjes in een beetje flatcable zijn? Zal wel zeer weinig zijn... :/ morgen toch maar ff die formule proberen te vinden...

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Warmteontwikkeling in een draad noemt met het Joule-effect. Deze kan je berekenen door de volgende formule : P = I² x R

Het vermogen in de draad = de stroom erdoor in het kwadraat maal de weerstand ervan

de weerstand van de draad bereken je zo : R = ro x l / A

Weerstand = ro (soortelijke geleidbaarheid) x lengte draad / doorsnede draad in mm²

Ik dacht dat die draden koper zijn, en dat de soortelijke geleidbaarheid van koper iets is van 0.0175 oid.

(Maar wat zo'n draad kan hebben van vermogen voor dat ie smelt, dat weet ik niet hoor)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 01:14 ]

Verwijderd

De draadjes in ps2-kabels en flatcables hebben meestal een diameter van 0,14mm², daar kan je dus niet al te grote stromen doorheen jagen...

Verwijderd

Ja, 0.0175 Ohm per mm2 per meter, dus als je 2A door een muisdraadje van één meter lang en 0.2mm2 stuurt,
dan is de weerstand van de koperdraad 0.0875 Ohm.
Dat levert dus een vermogen van 0,35W op en daar smelt ie echt niet van.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 01:25 ]

• Rebels
ehehehe, dus kortom, ik kan er gewoon ccfls's en zware fans aanhangen? :)

hmm, idee is iets veranderd, ik zie dat ik ( ik wou er al een parallele lcd inhangen)
ik 7 draadjes overhoud van de parallele kabels van de lcd, kan ik die dan gebruiken?, of zal dit de lcd gaan storen en is het zoiezo haalbaar (dikheid draadjes) :)

hmm, lama, dit is zoiezo niet haalbaar denk ik

[ Voor 73% gewijzigd door Rebels op 08-03-2003 09:56 ]

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Anders zet je ook een paar fans op je ps2 kabeltje :+ Zelf denk ik dat het makkelijk kan, de warmte ontwikkeling wordt echt niet zo hoog dat de isolatie gaat smelten, dan moet je wel heel veel fans eraan hangen :)

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Gaat best hoor, ik controlleer 6 fans van in totaal 4,6 watt door een parralelle kabel en die dingen (draadjes wat erin zitten) zijn echt niet breeder dan dan de draadjes die in een ps/2 kabel zitten.

mijn extern regel ding, beetje oude draad maar kan nog nuttig voor je zijn:
Externe Case mod

• Rebels
k, tnx allemaal

heb net me schemaatje af ;)

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/schema_monitorstand.gif

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
als je nu voor de massa draad een paar draadjes samen pakt zit je helemaal veilig.

Repareren doe je zo.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik had een keer de front-usb verkeerd aangesloten en toen is er één zo'n draadje gesmolten B) Daar zit toch ook niet meer als 5V op? Op USB?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Heb net een testje gedaan, koperdraadje 0.2mm2 met 10A.
Draadje wordt handwarm.

Moet dus wel wat gebeuren voordat je je vingers er aan gaat branden..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 14:14 ]

• Rebels
ik heb 7 draden dus

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/ps2connector.gif

kan ik die buitenste(het metaal) ook gebruiken?
anders wordt het utp :)

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Deem

Ontcijfer mij!

Rebels schreef op 08 maart 2003 @ 16:14:
ik heb 7 draden dus

[afbeelding]

Die kan je als Ground gebruiken

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Rebels
naimed schreef op 08 maart 2003 @ 16:26:
[...]

Die kan je als Ground gebruiken
jah, ok, maar dan ook gewoon als 12volt toch? :)
(doe ik niet, maar wil gewoon ff checken ;) )

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Rebels schreef op 08 March 2003 @ 16:14:
ik heb 7 draden dus

[afbeelding]

Ik zou ff kijken of ze ook echt alle 7 gebruikt worden, vaak is dat niet zo en worden er maar 4 draden aangesloten (massa,+5,clock,data)

Repareren doe je zo.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik gebruik heb zelf door een ide kabel 12 volt lopen (zon ide kabel ata 33) gaat prima hoor

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Rebels
zoiets moet het gaan worden :9

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/standaard.jpg

ipv. dat houten gevalletje wat ernu onderstaat, met al die losse shit ernaast, alleen die fan regeling weet ik nog niet zeker of ik die doe, zit nu zo mooi in een cdrom laatje :9
Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/modpage/muismat3.jpg

ps. het wordt dus een monitorriser van plexie ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Rebels op 08-03-2003 18:15 ]

Verwijderd

K vin dat houte ding echt lelijk idd... en die LCD (is het LCD?) met traanplaatachtig behuzing/... nou.... :D

• Rebels
Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 18:25:
K vin dat houte ding echt lelijk idd... en die LCD (is het LCD?) met traanplaatachtig behuzing/... nou.... :D
echt lelijk issie niet hoorw, gewoon praktisch :Y)

lcd jah :9
Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/modpage/lcdstandaard1.jpg

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
ik zou als buitenkant geen 12 volt gebruiken... de kast van je pc is aarde, als je die dan inplugt, ZAP, gaat de voeding uit

Verwijderd

De kast waar de schakelaars in zitten hoeft opzich geen vermogen te schakelen. Als je die schakelaars alleen een stuursignaal laat schakelen en dan in de pc dit signaal versterkt (transistor of darlington). Je hebt dan 't voordeel dat je met 6 draden al genoeg hebt (je stuurspanningen hoeven alleen 5 volt tezijn en in de pc zelf kun je die weer omzetten naar 12 volt, dus dit bespaart de 12 volt voedingsdraad).

• Rebels
Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 22:03:
De kast waar de schakelaars in zitten hoeft opzich geen vermogen te schakelen. Als je die schakelaars alleen een stuursignaal laat schakelen en dan in de pc dit signaal versterkt (transistor of darlington). Je hebt dan 't voordeel dat je met 6 draden al genoeg hebt (je stuurspanningen hoeven alleen 5 volt tezijn en in de pc zelf kun je die weer omzetten naar 12 volt, dus dit bespaart de 12 volt voedingsdraad).
klinkt goed, maar gaat me weer net iets tever :)

Verwijderd

Kun je wel met relais overweg? Dat is nog de meest makkelijke optie dan. Gewoon een klein relaisje schakelen.
Pagina: 1