[apache] Enorm hoge load op 'willekeurige' pagina's

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Ik draai sinds kort, na meer dan een jaar Debian Unstable te hebben gedraaid, weer op de normale, stable tree. Allemaal heel mooi en aardig, maar helaas zijn zowel de Apache als de PHP die daarop zitten nogal oud. Nu is dat geen probleem, omdat je ze makkelijk zelf kunt compilen. Dat heb ik dus maar weer eens even gedaan.

Ik heb nu echter het volgende probleem. Op willekeurige pagina's (maar wel altijd op dezelfde) komt er gewoon geen enkele output. Neem bijvoorbeeld phpMyAdmin. Ik kies een database, geen probleem. Ik kies vervolgens een tabel, ook geen probleem. En ik kan er nog een stuk of wat kiezen, zonder dat er problemen onstaan. Maar ik heb nu al twee tabellen die hij gewoon niet wil laten zien. Je ziet apache even kort naar 20% CPU schieten (terwijl je 'm normaal gesproken amper iets ziet gebruiken) en er komt ook geen output. En bij phpMyAdmin zijn het ook weer elke keer dezelfde pagina's.

Nog een voorbeeld: Horde en Imp (het webmail programma). Dit pakket werkt gewoon, maar e-n-o-r-m t-r-a-a-g :) En ook hier schiet de load weer om hoog zodra er iets moet gebeuren. Bij Imp zelfs op elke pagina.

Ik heb al zitten zoeken, maar helaas krijg ik geen foutmeldingen of wat dan ook. En het heeft ook niet te maken met de koppeling met de MySQL database, omdat andere (zware) pagina's zonder problemen werken.

Ik ben dus een beetje door m'n opties heen. De config-file die ik gebruik komt zonder wijzigingen van een andere (goed werkende) apache, dus dat hoort geen probleem te zijn.

Ik kan dus enkel mijn eigen compile-werk (incl. PHP met al z'n componenten) de schuld geven. Het vreemd is dat ik het al enorm vaak gedaan heb en er nog nooit problemen mee heb gehad.

Nu is mijn vraag: komt iemand dit bekend voor? Of heeft iemand tips hoe ik er achter kan komen wat er mis gaat? Ik gebruik op dit moment Apache/1.3.27 en PHP 4.3.1. Allebei de nieuwste, stable versies dus.

• eborn
Ik gooi er een kleine schop tegenaan, want er is zo amper met het hele zooitje te werken :)

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk eens naar je apache status pagina.. (aan te maken in httpd.conf)

Overigens, wat is er mis met een oude apache en/of php? Heb je die nieuwe dingen echt nodig?

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• eborn
'Helaas' heb ik ze echt nodig. Maar in principe zijn 't ook allemaal stabiele versies, dus het zou moeten werken.

Nu ben ik net weer terug gegaan naar de oude Apache/PHP, en nu valt me op dat ik het probleem daar ook opeens heb. Niet helemaal hetzelfde, want bij phpMyAdmin laadt daar wel alles naar behoren. Alleen de load blijft zo enorm hoog. 50% op een Pentium II 233 is toch veels te veel voor Apache bij normale scripts?

-------

Na het bekijken van de /server-status valt me op dat de load daar wel normaal blijft (max. 3%), ook met de nieuwe versie. Het lijkt dus eerder een probleem in PHP te zijn.

-------

En het blijft toch vreemd. Ik roep 'dezelfde' pagina aan in phpMyAdmin (bijv. de overzichtspagina van een database). Voor bijna elke database werkt het gewoon, maar bij 1 of 2 databases blijft de browser gewoon hangen en krijg ik niets te zien.

Server-status heeft ook aan dat het 2299 ms duurde om een request van Horde/Imp te verwerken. Dat is meer dan 2 seconden!

[ Voor 78% gewijzigd door eborn op 09-03-2003 00:20 ]