[EL] Van UV-licht blacklight maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik bij een IA twee UV-CCFL's gekocht. Ze doen precies wat ze beloven, namelijk UV-licht produceren. Maar geen blacklight, want behalve UV-licht komt er ook een hoop wit licht uit. Ik vroeg me dus af of er niet een manier is om het witte licht te filteren, zodat het echt blacklight-licht wordt. De buisjes zelf zijn gewoon helder, terwijl ze bij blacklights een donkere coating hebben. Is het mogelijk om zoiets zelf aan te brengen dmv folie, verf of een plastic buis?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Volgens mij heb je daar blacklight verf voor, check de conrad maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-06 14:45
ik heb ook een UV ccfl, maar het effect dat ik verw88 (oplichten van wit en fluor verf) blijft uit.
op conrad kan ik alleen de lampen vinden, geen verf :(

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lees dit even. Is een intressant stukje :D

http://www.bit-tech.net/review/186/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
dit is ongeveer hetzelfde:

MetkuMods UV Painting

[ Voor 12% gewijzigd door Kawaii op 08-03-2003 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70389

er zijn speciale overschuif kokers te koop om het blacklight effect te verkrijgen.
kijk bij een goede electronicazaak of bij een licht(lampen) winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
thacow schreef op 08 March 2003 @ 00:44:
Volgens mij heb je daar blacklight verf voor, check de conrad maar eens :)
Da's eigenlijk niet wat ik bedoel.. ik ben op zoek naar iets dat ik op de CCFL zelf kan doen om het zichtbare licht te filteren, zodat ik alleen UV-licht overhoud (dat doet de donkere coating op een blacklight volgens mij ook). Nu komt er nog te veel zichtbaar licht uit, dus het mooie UV-effect verdwijnt in het zichtbare licht :(
@RocketKoen: ze geven wel UV-licht af, alleen door het witte licht valt het niet zo op. Maar als je in het donker kijkt zie je het wel..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Demoniac schreef op 08 March 2003 @ 16:51:
[...]
Da's eigenlijk niet wat ik bedoel.. ik ben op zoek naar iets dat ik op de CCFL zelf kan doen om het zichtbare licht te filteren, zodat ik alleen UV-licht overhoud (dat doet de donkere coating op een blacklight volgens mij ook). Nu komt er nog te veel zichtbaar licht uit, dus het mooie UV-effect verdwijnt in het zichtbare licht :(
@RocketKoen: ze geven wel UV-licht af, alleen door het witte licht valt het niet zo op. Maar als je in het donker kijkt zie je het wel..
Zoals op 1 van de sites die hier gelinkt is staat, je kan veel beter de donkere CCFL variant nemen dan die dikke witte buis, omdat die teveel zichtbaar licht uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
ik heb hier gewoon blacklight ccfl's, even duur als de rest..
en ze werden verkocht onder de naam uv / blacklight. In de zin zowel uv als blacklight als naam.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Lamborghini schreef op 08 March 2003 @ 23:52:
[...]

Zoals op 1 van de sites die hier gelinkt is staat, je kan veel beter de donkere CCFL variant nemen dan die dikke witte buis, omdat die teveel zichtbaar licht uitzend.
Ja dat weet ik, ik HEB namelijk zo'n wit buisje.. MAAR IK BEN DUS OP ZOEK NAAR IETS ZODAT DAT ZICHTBARE LICHT TEGENGEHOUDEN WORDT..... lees dan toch alsjeblieft... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80578

volgens mij heb ik in een uitgaans gelegenheid weleens gezien dat ze er doorschijnend blauw folie omheen hadden gedaan (een soort cheet (ofoz)) om het witte licht te filteren (dat zou je kunnen proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Probeer eens van dat theaterlampen folie te krijgen en doe twee violette over elkaar heen, dit zou goed moeten gaan. Die zwarte laag op een blacklight buis is ook gewoon donker violette (paars dus) verf.

Je moet op zoek naar verf of folie wat licht doorlaat met een kleinere golflengte dan 420nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79931

Waarom neem je geen blacklight ledjes.
kun je beter wegwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Anoniem: 79931 schreef op 10 March 2003 @ 20:47:
omdat hij .. jaja.. al 2 uv ccfl;s heeft :Z

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Anoniem: 79931 schreef op 10 maart 2003 @ 20:47:
Blacklight LEDs heb ik ook al maar:
• Ik heb al UV CCLF's (zoals Maurice zegt)
• De blacklight-LEDs geven helaas niet zoveel UV-licht af, het is meer paars licht (wel mooi :9~)
• De blacklight-LEDs zijn niet zo fel.
• Ik heb maar 25 blacklight LEDs (veel te weinig :'()
Benadski schreef op 10 March 2003 @ 14:18:
Je moet op zoek naar verf of folie wat licht doorlaat met een kleinere golflengte dan 420nm.
Heb je een idee waar ik dat zou kunnen halen? De elektronicazaak? Of moet ik echt naar een speciale theaterspullen-handel?

[ Voor 28% gewijzigd door Demo op 11-03-2003 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 12-06 13:24
Ik moet ff een ding kwijt over de topic titel...

UV = BLACKLIGHT

en als je buisje wit licht uitstraalt is het geen UV/BLACKLIGHT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik heb gisteren een potje paarse glasverf gehaald, vanmiddag eens proberen wat dat uithaalt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
OverSoft schreef op 11 March 2003 @ 15:09:

UV = BLACKLIGHT

Dit is weer net zo'n discussie over wat nu een floppy en wat nu een diskette is. Spreektaal en eigenlijke betekenis verschillen...
Met wel meer dingen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Zwartlicht - licht? :? :P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43067

OverSoft schreef op 11 March 2003 @ 15:09:

UV = BLACKLIGHT

Ik wilde al zo'n beetje hetzelfde gaan zeggen. De enige reden waarom een UVlamp blacklight genoemd word is (dacht ik) door de donkere coating die om de lamp heen zit. Daardoor lijkt het alsoftie zwart licht geeft, vandaar de naam Blacklight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Anoniem: 43067 schreef op 16 March 2003 @ 13:22:
[...]

Ik wilde al zo'n beetje hetzelfde gaan zeggen. De enige reden waarom een UVlamp blacklight genoemd word is (dacht ik) door de donkere coating die om de lamp heen zit. Daardoor lijkt het alsoftie zwart licht geeft, vandaar de naam Blacklight.
Dan zeg je juist iets anders. Jij zegt dat een blacklight een UV-lamp met een donkere coating is, hij zegt dat het allebei hetzelfde is en dat een UV-lamp waar wit licht uit komt geen UV-lamp is. Maar dat is volgens mij wel zo, want er komt in verhouding veel meer UV-licht uit mijn CCFL's dan uit de gemiddelde CCFL/TL-buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de naam blacklight af te leiden is van de donkere coating die om een UVlamp zit.

En verder weet ik wel bijna zeker dat jij geen UVCCFL's hebt. Die zijn namelijk echt wel donker. Waarschijnlijk heb je witte . En die geven idd een heel wit licht, waardoor witte oppervlakken ook oplichten.

Ik heb een 30cm UV TL liggen hier, ik heb hem even getest en ik kan je vertellen dat een een CCFL echt niet meer UVlicht produceerd dan een CCFL.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 43067 op 16-03-2003 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
pEeDy16 schreef op 16 maart 2003 @ 11:27:
[...]

Dit is weer net zo'n discussie over wat nu een floppy en wat nu een diskette is. Spreektaal en eigenlijke betekenis verschillen...
Met wel meer dingen zo :)
Je kunt me bijna bij Nostradamus in het rijtje zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStrike
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
Demoniac schreef op 11 March 2003 @ 09:57:
[...]
Blacklight LEDs heb ik ook al maar:
• De blacklight-LEDs geven helaas niet zoveel UV-licht af, het is meer paars licht (wel mooi :9~)
• De blacklight-LEDs zijn niet zo fel.
• Ik heb maar 25 blacklight LEDs (veel te weinig :'()
Waar kan je die blacklight LEDs kopen? Ben bij de electronica zaak geweest, maar die heeft ze niet, nahja, enkel in zo'n lampje om aan je sleutelbos te hangen maar die kosten weer meteen 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 12:28
een IA, kep er 10 besteld.....
zal nog wel ff duren voordat ze binnen zijn.
je moet ff GoT en Laupro in de gaten houden mbt een Led IA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Anoniem: 43067 schreef op 16 March 2003 @ 13:43:
En verder weet ik wel bijna zeker dat jij geen UVCCFL's hebt. Die zijn namelijk echt wel donker. Waarschijnlijk heb je witte . En die geven idd een heel wit licht, waardoor witte oppervlakken ook oplichten.
Nee het is UV, ik heb namelijk van die glow-in-the-dark HDD-kabels in m'n kast en die gloeien al heel erg hard als je die CCFL's er een paar seconden bij houdt, veel harder dan als je er bijvoorbeeld een bureaulamp bij houdt. Dat betekent dus dat er veel meer UV-licht uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik voel weinig voor een oeverloze discussie wat voor licht je nou wel of niet in je kast hebt zitten. Als jij vind dat het Blacklight is, prima toch?

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 43067 op 18-03-2003 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Demoniac schreef op 18 March 2003 @ 10:09:
[...]
Nee het is UV, ik heb namelijk van die glow-in-the-dark HDD-kabels in m'n kast en die gloeien al heel erg hard als je die CCFL's er een paar seconden bij houdt, veel harder dan als je er bijvoorbeeld een bureaulamp bij houdt. Dat betekent dus dat er veel meer UV-licht uit komt.
wat heb je aan een "uv ccfl" als je om het effect te zien, je het moet vergelijken met een bureaulamp? is maar een vraag hoor...

doe jezelf een lol en flikker deze buisjes weg en koop ECHTE blacklight ccfls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-06 14:45
voor €15 per buisje willen wij graag een andere oplossing......

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik heb de paarse verf geprobeerd en het werkt wel een beetje, maar volgens mij wordt ook een groot deel van het UV-licht tegengehouden.
Ik denk dat ik maar gewoon echte blacklight CCFL's moet kopen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
verven werkt zoizo niet voor ccfletjes :P dan krijg je een waterverf effect en of je dat wilt...
en wat is nou 15 euro...
Pagina: 1