Krijg fan chipset niet verwijderd

Pagina: 1
Acties:

• xpander
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024
De fan op het chipset van mijn moederbord (Asus A7M-266) maakt de laatste dagen niet echt een gezond geluid meer. Nou wil ik die dus vervangen, maar krijg ik de fan met geen mogelijkheid van het chipset af.
Ik gebruik natuurlijk geen bruut geweld en kan hem zo wel wat "heen-en-weer" en "op-en-neer" bewegen, maar hij komt niet los.
De pennetjes op de hoeken zijn "verend" die ik indrukken, vandaar dat ik hem "op-en-neer" kan bewegen (zie cirkeltjes in close-up). De pylen zijn 2 schroefjes waarmee ik, denk ik, alleen maar de fan uit elkaar haal.
De acherkant is niet zichtbaar, omdat hier dus de kast zit en ik geen zin heb om het hele moederbord eraf te schroeven.

overzicht fan op chipset
Afbeeldingslocatie: http://www10.brinkster.com/hpol/a7m-002.jpg

close-up
Afbeeldingslocatie: http://www10.brinkster.com/hpol/a7m-003.jpg

Wie kan my helpen de fan te verwijderen?

p.s. er moet natuurlyk ook weer een nieuwe op, en niet zo'n herrie maker, dus advies hierover is ook van harte welkom.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zie mijn specs: hetzelfde board :)

Je moet aan de onderkant even de pennetjes losdrukken. Via de bovenkant lukt het absoluut niet. MB dus even uit de kast halen.

Ik heb een Northbridgecooler van Zalman (zonder fan) dus geen problemen meer met bijgeluiden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 07-03-2003 20:33 ]

ARME AOW’er

• xpander
MB dus even uit de kast halen.
Nog nooit gedaan dus laat dat even maar weg :'(

Verwijderd

Jammer, je pics werken niet hier. Ik was namelijk wel nieuwsgierig :9

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Xpander schreef op 07 March 2003 @ 20:41:
[...]

dat is nog wel de meest simpele taak :D

gewoon alle schroefjes los halen
plank er uit pakken
en klaar ;)
btw haal wel eerst ffe alle agp en pci kaarjtes er uit
dan alle conectors los
dan power los
dan alle stekkertjes voor reset en power en power led en zooi
dan haal je alle schroefjes los en dan kan je 123 je plank er uit halen :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

enige oplossing is indd gewoon het mainboard eruit halen en de klemmetjes aan de onderkant van die cooler inknijpen en dan kan je de cooler er zo afhalen (weet je niet hoe je het mainboard eraf moet halen, of je durft het niet ;) laat het dan iemand anders doen die er een beetje verstand van heeft, is namelijk geen moeilijk probleem)

er is volgens mij geen andere manier om die cooler eraf te krijgen
suc6

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Xpander schreef op 07 March 2003 @ 20:41:
[...]

Je mobo eruit halen is bijna het simpelste wat er is. Gewoon alle kaarten van je mobo af halen (als je tenminste geen kast hebt die ook de kaarten ermee uit kan halen en een gat heeft in de achterkant zodat je makkelijk bij je mobo kan), alle kabels los maken. Schroefjes losdraaien en met een polsbandje (tegen ESP) je mobo uit je kast halen. Dan nieuwe fan erop zetten en het mobo weer op dezelfde manier erin stoppen, vast schroeven, kabels aansluiten en kaarten weer erop steken.

Klaar ben je! ;)

Profile

• Shunt

Shunt

Boe

CodenameWeeMan schreef op 07 March 2003 @ 20:49:
[...]

Je mobo eruit halen is bijna het simpelste wat er is. Gewoon alle kaarten van je mobo af halen (als je tenminste geen kast hebt die ook de kaarten ermee uit kan halen en een gat heeft in de achterkant zodat je makkelijk bij je mobo kan), alle kabels los maken. Schroefjes losdraaien en met een polsbandje (tegen ESP) je mobo uit je kast halen. Dan nieuwe fan erop zetten en het mobo weer op dezelfde manier erin stoppen, vast schroeven, kabels aansluiten en kaarten weer erop steken.

Klaar ben je! ;)
zie mijn post hier boven :>

mare als je het echt niet aan durft of niet zeker van je zelf ben
laat het dan even doen door iemand die het wel 100% zeker kan ;)

Game PC

• xpander
Ik zal er wel aan moeten geloven als ik het allemaal zo hoor.
Ik ken wel iemand die zo handig is, maar wil het natuurlijk ook wel zelf proberen. Zo moeilijk is het inderdaad niet als ik het allemaal zo lees. Ene dat polsbandje, als je die nou niet hebt?

Weet iemand nog een goeie vervangen voor de fan, of is een koelblok genoeg?

• Shunt

Shunt

Boe

Xpander schreef op 07 March 2003 @ 20:56:
Ik zal er wel aan moeten geloven als ik het allemaal zo hoor.
Ik ken wel iemand die zo handig is, maar wil het natuurlijk ook wel zelf proberen. Zo moeilijk is het inderdaad niet als ik het allemaal zo lees. Ene dat polsbandje, als je die nou niet hebt?

Weet iemand nog een goeie vervangen voor de fan, of is een koelblok genoeg?
als je gaat voor de zaleman waar hier boven iets over gepost was neemt
dan heb je geen fan nodig ;)
en zon bandje is een beetje overkill :D
ik zit dagelijks aan 100e stukken hardware en dat allemaal zonder zon bandje
wel raad ik je aan om ffe te ontladen door even een radiator aan te raken ;)

Game PC

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Shunt schreef op 07 March 2003 @ 20:52:
[...]

zie mijn post hier boven :>

mare als je het echt niet aan durft of niet zeker van je zelf ben
laat het dan even doen door iemand die het wel 100% zeker kan ;)
Oeps, had ik nog niet eens gezien 8)7 . Haha, sorry.. beetje nutteloos van me |:(

Profile

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
Ik heb mijn chipset fan nu twee keer vervangen, maar dan verwijderde ik alleen de fan en liet ik de heatsink zitten. Dit kan natuurlijk alleen als de nieuwe fan past op de oude heatsink

• CyberTijn
  • Laatst online: 04-08 16:00
kabeltje los trekken van de koeler, mijn A7V133 heeft anderhalf jaar vlekkeloos gedraaid met een kapotte northbridgekoeler. probeer het gewoon, als je systeem stabiel blijft, is er niks aan de hand :)

• xpander
Kheb al een Northbridgecooler van Zalman besteld en wie de oude fan eraf haalt zie ik nog wel.
Bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Xpander schreef op 07 March 2003 @ 21:43:
Kheb al een Northbridgecooler van Zalman besteld en wie de oude fan eraf haalt zie ik nog wel.
Bedankt!
Tip:
Zet in je profiel je woonplaats/regio/email/icq/msn. Misschien is een mede-tweaker wel bereid je te begeleiden. Tenslotte moet je in staat zijn dit zelf te doen al of niet onder toezicht van een 'deskundige'.

ARME AOW’er

Verwijderd

Je kunt ook met een tangetje de pinnetjes waarmee de koeler vast zit slopen/breken/doorknippen. Dat heb ik gedaan. Op een gegeven moment gaven de weerhaakjes de geest.

Zit nu een Zalman koelertje op. lekker stil en koel. Ik heb ook zo'n hekel aan van die kleine gillende fannetjes.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 22:41:
Je kunt ook met een tangetje de pinnetjes waarmee de koeler vast zit slopen/breken/doorknippen. Dat heb ik gedaan. Op een gegeven moment gaven de weerhaakjes de geest.
Lijkt mij nou niet echt een goed advies voor iemand die al bang is om zijn mobo los te schroeven. En daar komt ook nog bij dat je op deze manier (met bruut geweld) een verhoogd risico loopt dat je het mobo beschadigt (uitschieten met je tang, scheur in PCB, etc.). Nee, gebruik nooit 'geweld' of veel kracht, als het niet loskomt op een normale manier dan doe meestal iets fout :X

Verwijderd

FlamerX schreef op 07 maart 2003 @ 23:04:
[...]

Lijkt mij nou niet echt een goed advies voor iemand die al bang is om zijn mobo los te schroeven. En daar komt ook nog bij dat je op deze manier (met bruut geweld) een verhoogd risico loopt dat je het mobo beschadigt (uitschieten met je tang, scheur in PCB, etc.). Nee, gebruik nooit 'geweld' of veel kracht, als het niet loskomt op een normale manier dan doe meestal iets fout :X
Daar heb je wel gelijk in. Bij mij zat de originele koeler met twee plastic "pieletjes" met weerhaakjes vast (bij wie niet?). Ik heb met een platbektangetje de kop van die "pieletjes" beetgepakt, en ze gedraaid alsof ze schroefdraad hadden.

"knak!" zei het pieletje na zo'n 90o draaien, en hij schoot uit het mobo (2 x), en ze bleven nog heel ook.

Ben het er verder wel mee eens dat je mobo los halen en uitbouwen misschien wat tijd kost, maar niet echt spannend is.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Zal de pics ff fixen :

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/w3ird/pics/a7m-002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/w3ird/pics/a7m-003.jpg

Ik zou gewoon de fan lostrekken en kijken of het stabiel blijft. Zeker als je niet overklokt is de kans dat het goed blijft werken best groot.

Als je crashes krijgt zul je de koeler moeten vervangen, dan zul je idd je mobo uit je comp moeten halen en achterop mbv die 2 "pinnen" (die je zelf al omcirkelt hebt aan de voorzijde) de koeler verwijderen, en zet er dan idd meteen een Zalman op, zo'n grote heatsink zodat er geen fan meer nodig is op de northbridge. Scheelt herrie en is betrouwbaarder!

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• DRvDijk
  • Laatst online: 12-02 15:52
Plaatje van de achterkant (weliswaar een A7V-266, maar die is nagenoeg hetzelfde :))

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/login147/img/got/722411.jpg

• xpander
Die foto is handig thx, ik ga het zelf wel doen moet echt wel lukken. Kheb echt geen 2 linker handen ofzo en moed heb ik nu ook wel!
Pagina: 1