verschil tussen master/slave jumpers [IBM]

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-03 10:24
Ik heb twee schijven van IBM (RAID) maar nu zie ik op de achterkant van de hdd twee verschillende manieren om een master een een slave te maken, welke is nu eigenlijk beter en waarom heeft IBM deze twee mogelijkheden ?? (Dus ik snap het nu ff niet meer :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/16lhjum.gif

Daar staat dan nog onder:

* "Device 0 (slave present)" means: the drive you are setting will be device 0 and, under this configuration, you will also have another drive -- set as the "device 1 (slave)," as shown above.

Verwijderd

Device 0 (master) - bovenste setting dus, wil zeggen dat de drive Master is zonder dat er een slave op de kabel aanwezig is. Dus dat de drive standalone is. Dit wil ook zeggen dat de schijf master blijft ongeacht zijn positie op de kabel.

Als je de desbetreffende schijf master wil jumperen, maar je hebt ook nog een slave op de kabel, dan moet je de laatste optie kiezen. Ook dan maakt de positie op de kabel niets uit.

Kies je Cable Select dan bepaalt de positie van de schijf op de kabel uit of de schijf master of slave wordt. Plaats je de schijf op de laatste connector (aan 't uiteinde dus) dan wordt de schijf master, op de middelste wordt de schijf slave - ongeacht of je andere schijven op de kabel hebt.

De makkelijkste en meest foolproof oplossing is natuurlijk Cable Select. Wat ook aan te raden is als je RAID draait, dan hoef je je over jumpering ook geen zorgen te maken. Je zet de schijven toch ieder aan z'n eigen kabel.

Jumpering als master/slave is eigenlijk alleen van belang als je regelmatig schijven omwisselt en over de kabel verplaatst je bv alleen van een masterschijf kan booten en de master/slave schijf-volgorde altijd gelijk moet zijn ongeacht de positie op de kabel.

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-03 10:24
Nou dit is toch al een redelijke uitleg :) al zeg ik het zelf ;) Maar wat is nu echt het verschil tussen config 1&2 en 4&2 want dit is gelijk lijkt mij......

Wordt de HD niet traag als je hem op cabel select set?? Heb ik wel eens gelezen.....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Wanneer je de HDD als stand-alone installeert en hem ook werkelijk als stand-alone jumpert, dan is het in veel gevallen sneller bij BIOS detecties. Cable Select is ook sneller, mits juist gepositioneerd op de kabels.