Spontane reboot van mijn systeem

Pagina: 1
Acties:

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 21:05
Ik heb een probleem met mijn PC, en ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen.

Als ik iets op mijn PC aan het doen ben, zoals internetten of wat muziek aan het luisteren dan wil het wel eens gebeuren dat deze zomaar ineens reboot of echt compleet vastslaat dan kan ik ook niks meer da een reset.

Als mijn systeem plotseling reboot klinkt het ook zo alsof mijn HD opeens op standby schakelt. Als m'n systeem dan weer gaat booten dan moet deze eerst weer op snelheid komen.

Als mijn systeem "freezes" dan kan ik ook niks meer dan hangt deze ook compleet mijn muis, dit is een optische muis is dan ook uit (d'r branden geen lampjes meer op die muis)

Ik heb 't volgende systeem:
Moederbord: Aopen AX4B - 533
Geheugen: A-merk 512 MB DDR PC 2700
Proc.: Intel P4 2,0 Ghz
Videokaart: Leadtek winfast A250 ultra TD (GeForce 4 ti 4600)
NIC.: 2x Realtek
Geluidskaart: SB Live! value
HD: Western digital 80 GB 7200 Rpm (type WD800BB)
CD-ROM: Aopen 52x
CD-Rewriter: Artec 32x12x48
Overig: Zip 100 Atapi
dit alles draait op standaard kloksnelheden en is niet OC'ed

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Groetjes Bas

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45
Het lijkt erop dat de stroom dus gewoon van de harde schijf af gaat, wat voor een voeding heb je in het systeem zitten?

• E-razor1984
ik meen dat dit een Aopen 300 of 350 watt voeding is

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En wat zijn de voltages die de voeding geeft op de 3.3v, 5v en 12v lijnen (hiervoor kan je bijvoorbeeld Motherboard Monitor gebruiken, zie de T.net meuktracker).

• E-razor1984
ik zal hier even alle spanningen op een rijtje zetten

Vcore: 1,47
+3,3 V: 3,25 V
+5,0 V: 4,95 V
+12,0 V: 11,80 V
-12,0 V: - 11,94 V
-5,0 V: -4,84 V
5 Vsb: 5,02 V
Vbatt: 2,90 V

• Pc123
  • Laatst online: 11:45
Tja, die voltages zijn redelijk in orde, die voeding zou het ook moeten kunnen, toch is dat wel waar ik in de eerste plaats aan zou denken als de stroom op bepaalde componenten plotseling wegvalt. Hij zou defect kunnen zijn. Heb je niet toevallig een andere voeding om te testen of die het wel goed doet?

[ Voor 5% gewijzigd door Pc123 op 07-03-2003 23:24 ]

• E-razor1984
Nee ik heb geen andere voeding liggen maar ik heb wel iets gelezen op een site van microsoft dat 't misschien aan software kan liggen die geinstalleerd staat. Nou heb ik ook al van iemand gehoord dat hij ook allerlij vage problemen had toen hij Norton internet security 2003 had geinstalleerd. Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk ... maar goed ik weet 't niet. Zou het misschien ook aan bepaalde randapparaten??
toetsenbord: Logitech Elite keyboard
Muis: Logitech mouseman optical
Monitor: Philips 107T21 <-- lijkt me zeer stuk
of m'n printer: Epson stylus color 460
En m'n systeem valt meestal uit als ik het net aanzet als ik dan een keer reset of iets deregelijks en ga dan gewoon verder met computeren dan doet ie het gewoon goed.

Verwijderd

Ik zou echt voordat je iets anders gaat proberen eerst een andere voeding proberen. Een goede voeding kost tegenwoordig ook niet zoveel meer hoor. Die voltages lijken me eigenlijk wel iets te veel afwijken van de standaard waarde hoor, ik weet niet precies wat de marge is, maar het lijkt wel veel.

Er is ook een instelling in Windows XP die zegt dat het systeem reboot als er een kritische fout optreedt, als je deze nou ff veranderd (weet zo ff niet hoe), kan je zien wat er de fout maakt, misschien is bijvoorbeeld je geheugen niet helemaal lekker (daarvoor kan je ook ff memtest draaien).

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
wat is je OS?

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
rechtermuisknop deze computer ---> eigenschappen ---> tabblad geavanceerd ---->opstart en herstelinstellingen ----> druk daar op intstellingen -----> vinkje uit voor computer automatich opstarten. (als het XP is)
Als het goed is krijg je nu voortaan eerst een blauw scherm en dan kun je zelf resetten. de info van het blauwe scherm opschrijven en opzoeken op google.nl of hier posten als je er niet uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sneak[3G] op 07-03-2003 23:54 ]

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de sticky en FAQ's van dit subforum, daar staat nml erg veel info in B)
Dit graag lezen eer je een topic opent
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

:)

Verwijderd

Kijk ff in je bios of je Powermanagement hebt aanstaan. Zet dat voor de gein is uit.

Verwijderd

Even aansluitend op wat bbarten 81 heeft gepost, er kan een foutmelding komen, waarna Windows XP automatisch opnieuw opstart. Met wat hij vertelt heeft, krijg je de foutmelding te zien in plaats van die reboot.

Nu hangt het natuurlijk af van die foutmelding, maar ik vermoed eigenlijk, omdat de fouten zo onder Internet Explorer en afspelen van geluid komen, dat er wat met het geheugen misgaat.

Te snel in de bios, een beetje 'brak' geheugen, of misschien de FSB van de PC te hoog.

Oftewel, wat zijn de foutmeldingen ;) ???

• E-razor1984
nou dat is joust het "leuke" van alles ik krijg geen foutmeldingen. Zo zit je te computeren en zo start ie ineens opnieuw op of hangt ie vast en m'n OS is trouwens WinXP Home edition met SP1 geinstalleerd.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lijkt precies op hetgene wat ik ook heb gehad. ik heb het opgelost door me kaarten een beetje te husselen en te switchen zodat alle IRQ nummers veranderden enzo.

• E-razor1984
hmmm waar kun je die IRQ's vinden dan, ik weet wel aardig wat van pc's maar hier heb ik me nog niet echt in verdiept

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 23:06
ik had hetzelfde toen todat ik SP1 delete, wie weet helpt het als je het hebt.

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

E_razor_2,
lees de posting van bbarten81. XP staat ingesteld om automatisch te rebooten misschien.

• E-razor1984
Ja die heb ik daarstraks veranderd moet nu ff afwachten wat er gebeurt. want me systeem is vandaag nog nie gecrashed of zo .. :-)

• Chief_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 13:00

Chief_B

heb ik ook gehad ... bleek dat m'n SBLive in een ander PCI slot de oplossing was ... het proberen waard dus ...

The Chief

Pagina: 1