[SC4] Schokt als een gek

Pagina: 1
Acties:

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik speel SimCity 4 en hij heeft nogal wat performance problemen en nou vraag ik mij af welke hardware ik moet upgraden.
Als ik inzoom, dan zie ik dat hij nog bezich is met de gebouwen te renderen en soms ook als je scrollt over de map. En als hij maximaal is uitgezoomt, loopt het allemaal best traag, vooral als de map is volgebouwd.

SC4 instellingen

1024x768
16-bit
alles high en alle opties aan

mijn config:
-TB 1400
-K7S5A
-384 MB PC133
-GeForce 2 GTS 32 MB

Zou m'n GF2 toch eens een upgrade moeten hebben? Ik vind het dan wel raar dat ik dat bij SC4 merk en niet zozeer bij UT2003!

p.s. ik wist niet goed in welke afdeling deze vraag moet

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Verwijderd

Je CPU is bij voorbaat te traag..de minimum specs geven ongeveer dezelfde processor aan.

Je kan de resultaten van de videokaart niet met verschillende spellen vergelijken omdat de ene engine zwaarder en/of anders in elkaar zit dan de ander.

• Moi2002
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:38
lees het grote sc4 topic daar staat waarschijnlijk wel een antwoord in

• SonyEricsson
  • Laatst online: 16-01 01:07
Lord_Asswipe schreef op 07 March 2003 @ 19:38:

alles high en alle opties aan
uhm..probeer een wat visual opties uit te zetten

• SonyEricsson
  • Laatst online: 16-01 01:07
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 19:43:
Je CPU is bij voorbaat te traag..de minimum specs geven ongeveer dezelfde processor aan.

Je kan de resultaten van de videokaart niet met verschillende spellen vergelijken omdat de ene engine zwaarder en/of anders in elkaar zit dan de ander.
ik denk het niet
ik speelde het spel eerst op een celeron 800 + 256mb + mx 400

lukte prima op 1024x768x16 bit
wel met de details wat lager

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Performance Problems

If this problem is occurring for brief periods, this is to be expected. If these pauses occur for longer than several seconds, the likely reason is that you have run out of RAM. The larger the city, the more RAM the game requires. In this case, you have several options short of purchasing more RAM. First, play on smaller cities (64x64 tile cities). Secondly, play with City Detail turned to medium or low. City Detail can be found in the Graphics options and reduces the number of objects rendered in the world (such as trees, street lights, stop signs, etc). After changing this setting, you must exit your city and re-enter it to take effect. Third, have few or no other applications running simultaneously with the game. A combination of these three options should improve performance.
Dit al gedaan?

• MightyMauz
Dus met wat details wat lager moet het wel lukken?
En als ik die wel aan wil hebben, wat zou ik dan moeten upgraden?

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 19:43:

De CPU te traag? Ga spelen. De minimum eisen zijn helemaal geen TB1400.
Requirements:
PIII 500 or equivalent, 128 MB RAM, 8X CD-ROM, 3D Accelerator, 16MB VRAM, 1000 MB disk space.

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 07 maart 2003 @ 19:51:
Dus met wat details wat lager moet het wel lukken?
En als ik die wel aan wil hebben, wat zou ik dan moeten upgraden?
Een betere videokaart zou al een stuk schelen. Wat meer RAM is misschien ook wenselijk. Desnoods probeer je je CPU te OC'en.

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:32

Mohy

Star Citizen

KaAzKoP schreef op 07 March 2003 @ 19:52:
[...]

De CPU te traag? Ga spelen. De minimum eisen zijn helemaal geen TB1400.

[...]
Klopt, alleen wel voor alles op high. Ik heb hier een amd 1800 Xp proc + gf4,en ik draai alles op medium, anders duurt alles heel lang.
SC4 vraagt nogal wat van je systeem.

Si vis pacem, para bellum

• Genghis Khan
  • Niet online
Mohy schreef op 07 March 2003 @ 21:29:
[...]

Klopt, alleen wel voor alles op high. Ik heb hier een amd 1800 Xp proc + gf4,en ik draai alles op medium, anders duurt alles heel lang.
SC4 vraagt nogal wat van je systeem.
Daar heb je gelijk in. Hier draait het namelijk ook niet al te snel op een XP1600 en een GF4Ti4400. Maar voor alle details op low en 800*600*16 heb je niet zoveel nodig.

• MightyMauz
De city details op medium of zelfs low zetten, is geen optie, want dan lijkt het wel alsof ik SC1 zit te spelen! Misschien toch maar eens gaan uitkijken naar zo'n nieuwe GeForce FX 5200/5600 Ultra of een Radeon 9500 en ombouwen naar 9700....

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 07 maart 2003 @ 22:15:
De city details op medium of zelfs low zetten, is geen optie, want dan lijkt het wel alsof ik SC1 zit te spelen! Misschien toch maar eens gaan uitkijken naar zo'n nieuwe GeForce FX 5200/5600 Ultra of een Radeon 9500 en ombouwen naar 9700....
Goed idee ;).

• Ikkuh84
  • Nu online
Lord_Asswipe schreef op 07 March 2003 @ 22:15:
Meer geheugen helpt ook zeker :) SC4 draait al zelfs veel soepeler bij 512 mb

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

• MightyMauz
Zijn er geen programma's die je onder het spelen aan kunt laten staan en dan kunnen kijken waar de bottleneck zit? Dat je na het spelen bijvoorbeeld een history kunt zien van je geheugen-, cpu- en gpu-gebruik?

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 09 March 2003 @ 01:07:
Zijn er geen programma's die je onder het spelen aan kunt laten staan en dan kunnen kijken waar de bottleneck zit? Dat je na het spelen bijvoorbeeld een history kunt zien van je geheugen-, cpu- en gpu-gebruik?
Bij vrijwel elke (moderne) game is je CPU verbruik constant 100%. Maar je zou met bijvoorbeeld WinBar eens je RAM verbruik in de gaten kunnen houden.

• MightyMauz
KaAzKoP schreef op 09 March 2003 @ 01:10:
[...]

Bij vrijwel elke (moderne) game is je CPU verbruik constant 100%.
Dat heb ik gemerkt ja! Dat is best irritant als je een game gewoon ff minimaliseert en dan wat anders gaat doen, want dan schiet het niet echt op.
Ik heb zelf al statbar, maar is er niks om te zien wat de belasting van je gpu is?

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 09 March 2003 @ 10:00:
[...]

Dat heb ik gemerkt ja! Dat is best irritant als je een game gewoon ff minimaliseert en dan wat anders gaat doen, want dan schiet het niet echt op.
Ik heb zelf al statbar, maar is er niks om te zien wat de belasting van je gpu is?
Volgens mij niet. Een GPU zal net als de CPU ook alles zo snel mogelijk doen waardoor ie altijd 100% belast is in een spel.

Je hebt een GF2GTS, ik kan je verzekeren dat het zeker loont deze te upgraden (zelf ook gedaan).

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vraag aan de topicstarter: Tijdens het opbouwen van het beeld, merk je hierbij zwaardere harde schijf actitiveit, of gebeurt daar niks mee. :?
Is dit wel het geval, betekend het dat je te weinig geheugen hebt. Als het geheugen vol zit zal je computer de (tragere) harde schijf als geheugen gaan gebruiken (swappen). SimCity 4 heeft veel textures die in het geheugen moeten, vooral bij een grote stad waarbij er enorm veel textures worden geladen zal het snel niet in je 384MB geheugen passen, en gaat het dus inderdaad swappen.
Als je nou inzoomed, worden er gedetailleerdere textures geladen, zodat je daardoor even moet wachten wat soms lang duurt als het niet meer in het geheugen past.
Is nou je CPU of Videokaart je bottleneck, merk je geen zware hardeschijf activiteit.

Op die manier is het dus vrij makkelijk om te zien of je geheugen of wat anders de bottleneck is.

🌞🍃

• MightyMauz
Ik hoor geen geratel, dus het zal wel me GF2 zijn, zoals ik al wel vermoedde.
Ik ben al aan het informeren naar een Radeon 9500, want ik kan gewoon niet meer wachten op een FX5600. Ik wil SC4 NU spelen :P

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 09 maart 2003 @ 22:57:
Ik hoor geen geratel, dus het zal wel me GF2 zijn, zoals ik al wel vermoedde.
Ik ben al aan het informeren naar een Radeon 9500, want ik kan gewoon niet meer wachten op een FX5600. Ik wil SC4 NU spelen :P
Mja, ga geen impulsaankopen doen, daar ga je spijt van krijgen :).

• MightyMauz
Ach dat valt wel mee, want ik denk er al langer over...
En btw mijn halve pc bestaat uit impulsaankopen, waaronder die GF2, en ik moet toch zeggen dat ik er wel blij mee ben. Die GF2 is na 1,5 jaar gewoon op en daar had ik toen ook wel op gerekend, ik koop geen dure videokaarten, want als je gewoon iets vaker upgrade, kun je veel goedkoper toch altijd fatsoenlijk gamen, CPU idem dito

• Genghis Khan
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 09 March 2003 @ 23:09:
Ach dat valt wel mee, want ik denk er al langer over...
En btw mijn halve pc bestaat uit impulsaankopen, waaronder die GF2, en ik moet toch zeggen dat ik er wel blij mee ben. Die GF2 is na 1,5 jaar gewoon op en daar had ik toen ook wel op gerekend, ik koop geen dure videokaarten, want als je gewoon iets vaker upgrade, kun je veel goedkoper toch altijd fatsoenlijk gamen, CPU idem dito
Dat is ook te zien aan je ondertitel :D.
Pagina: 1