Amiga HD doet raar

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
ik heb hier een commodore Amiga staan met een hd erin die net ineens heel erg raar ging doen, ik hoor een constant getik en hij start niet meer op.

is deze naar de hemel gegaan of kan ik m nog fixen.

er staan namelijk veel (zelfgemaakte) midi bestanden op en die wil ik als het even kan wel salvagen.

kan ik m wellicht openmaken? of moet ie naar de reparatie?

tis trouwens een WD caviar lite 170 (170 mb wel!)

[ Voor 7% gewijzigd door marko77 op 07-03-2003 18:23 ]

Mijn rig

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 17:47
Tja, redelijk oud beestje dus...

Kan wel zeggen dat je had moeten backuppen natuurlijk, maar daar heb je weinig aan. Bovendien mag ik zelf mijn zelfgemaakt spul wat op mijn amigaatje staat ook wel eens backuppen :)

Ik weet niet wat je open wilt maken, de Amiga of de hdd? Hdd moet je in ieder geval nooit openen natuurlijk.

Als je eigenlijk zeker weet dat het de hdd zelf is, dan heeft het weinig zin om deze ter reparatie aan te bieden. Dan is het gewoon een kwestie van een andere aanschaffen die je ervoor in de plaats zet.

Wat ik zelf zou proberen:
* De computer even een paar keer (snel) aan en uit zetten. Misschien dat de harddisk dan een 'opdonder' krijgt en zodoende toch nog doorstart.
* Veelgebruikte truckjes om toch nog zoveel mogelijk van een harddisk proberen redden onder het motto 'hij is toch al kapot'. Bijvoorbeeld een klap geven met vlakke hand, daarna evt. een tik met de achterkant van een schroevendraaier. Afijn, gebruik even de search en je vindt ongetwijfeld nog meer van zulke ideetjes...
Uiteraard allemaal op eigen risico.

Wat ik me ook nog zou kunnen voorstellen:
Ik geloof dat het een 2.5" schijf is? Dus neem ik even aan dat ie in een A1200 (of A600) zit. Deze hebben losse voedingen, waarvan de connector redelijk wel eens geen goed contact zou kunnen maken als je deze vaak losgemaakt hebt. Is er misschien nog meer wat niet goed werkt? Doet de floppy drive het bijvoorbeeld wel goed?

Als het je echt veel waard mocht zijn dan zijn er ook nog hele dure bedrijven die data van hdd's kunnen redden, maar dat is meer weggelegd voor bedrijven die hele waardevolle informatie dreigen te verliezen. Maargoed, dan is dit verhaaltje compleet volgens mij.

Veel succes ermee.

• marko77
thanx voor de reply, tis idd een 2,5" in een A1200

of ie een losse voeding heeft weeknie, er zit een connector aan die gaat naar de amiga.
enniewee, kzal ff wat trucjes proberen

Mijn rig

Verwijderd

Kun je die midi's niet even naar floppy('s) doen tijdelijk? Een midi neemt niet zoveel ruimte in natuurlijk. Verder gaan hd's wel eens dood, zeker de oudjes, en 170mb is al vrij antiek. Een hd kun je over het algemeen niet maken.

• marko77
ok, maar hoe krijg ik die midis naar flop als die hd het niet doet?

das een goeie he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door marko77 op 07-03-2003 19:26 ]

Mijn rig

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 19:12:
Kun je die midi's niet even naar floppy('s) doen tijdelijk? Een midi neemt niet zoveel ruimte in natuurlijk. Verder gaan hd's wel eens dood, zeker de oudjes, en 170mb is al vrij antiek. Een hd kun je over het algemeen niet maken.
*zucht*
Zou dat nou net niet z'n vraag zijn..
Ze HD is dood en hij wil de data van die HD halen.

De HD kort draaien kan helpen op de platters nog een keer aan het draaien te krijgen. Maar met een 2,5" HD is dat lastig. Geen draden dus je kan er niet veel mee.

• marko77
ok, ik had mn amiga al open en kheb nu een paar tikkies gegeven op mn hd, hij doet t weer, maar voor hoe lang, dus ik ben nu alles aan het backuppen op flop, midi is ingepakt heel klein dus dat past makkelijk

ik heb weer mazzel vandaag!

thanx voor de tip tycoontje!

Mijn rig

Verwijderd

Heeft ie heeeel lang stil gestaan ?

• marko77
nee, dat viel wel mee, elke week gebruik ik m wel :D

Mijn rig

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:50
die caviar kom ik regelmatig tegen in normale pc's (386)
kan je eventueel een foto van de hd laten zien

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1