voor zover ik weet zijn consoles allemaal een output signaal van 4:3 dus dan is een breedbeeld nogal zinloos. Dan moet je of een 4:3 emulatie gebruiken of een andere modus die het beeld een beetje verneukt.
Noppes. Sommige PS2-games bieden de optie in het spel, en de Xbox biedt de optie in het dashboard, en games zien dat dan vanzelf en maken er gebruik van (helaas niet alle games).
een 100 hertz scherm zou ik nemen, ookal wordt er maar 60 herz van benut, het is toch scherper vaak
De grootste miskoop die ik ooit heb gedaan, is een 100Hz tv. Juist OMDAT ik veel met 60Hz doe (import Xbox en veel import dvd's). Een 50Hz tv heeft meestal weinig moeite met een 60Hz signaal (PAL-60 of NTSC), maar een 100Hz tv vaak wel, vooral de goedkopere modellen. Dit komt doordat er bij goedkope modellen is beknibbels op allerlei digitale circuits die het ingangssignaal 'verdubbelen' voor 100Hz. Mijn tv had dus problemen, die vooral bij dvd's zichtbaar waren, ook al was de tv zogenaamd compatible met 60Hz. Sommige normale tv-programma's zagen er ook niet goed uit, met name horizontaal scrollende dingen (zoals de aftiteling bij de meeste Vara-programma's), die waren ontzettend blurry.
Natuurlijk zie je het verschil in een tv-winkel waar 50 en 100Hz-modellen naast elkaar staan, maar als je een 50Hz tv thuis hebt, dan valt je dat echt niet zo op. Kortom, wil je perse 100Hz, ga dan voor de jackpot, en neem anders genoegen met 50Hz. Ik heb mijn tv omgeruild voor 50Hz, en dat bevalt stukken beter.
Zal ik voor Philips of Sony gaan?
De een is niet beter dan de andere. Ikzelf zweer bij Panasonic, maar ga naar een winkel en kijk ZELF wat je wil. Als iedereen 1 merk tv kocht, dan hadden we niet zoveel keuze meer in de winkel, maar zoveel smaken, zoveel merken.
breedbeeld's zijn goede game-tv's, maar dan is het wel handig om voor de Xbox bijv. een advanced scart cable te kopen.
Het is ALTIJD handig om een 'advanced' scart-kabel te kopen, ongeacht de console. De standaard kabel die je bij elke console krijgt, is alleen composite (dat gele tulpstekkertje) voor het beeld, en dat suckt. Voor de PS2 en Xbox zijn er ook s-video en RGB-kabels, ze doen nauwelijks voor elkaar onder, al is de meerderheid voor RGB. De GC heeft dacht ik alleen maar S-Video en geen RGB, of misschien was het andersom, ik weet het niet meer.
Check ook even wat de mogelijkheden van de tv zijn, vooral als je nog meer apparatuur zoals dvd-spelers hebt. Mijn tv heeft bijvoorbeeld 2 scart-inputs, eentje geschikt voor RGB en de ander voor S-Video. Dat kwam mij goed uit, want met een import Xbox was ik aangewezen op S-Video, en mijn dvd-speler kan allebei. Je meldt niet welke console je hebt, en of je dvd hebt, maar check dus even goed wat de mogelijkheden zijn.
En zoek specs op het net. Verkopers hoef je niet te vragen welke signalen de scarts aankunnen van elk model, dat moet je zelf even opzoeken.