Toon posts:

[mandrake linux/win2k] Hoe kan ik bij opstarten kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mandrake linux installeren (gewoon om eens zien hoe dat is), maar voor ik dat doe wil ik wel eerst zeker weten dat, als linux erop staat, dat ik dan wel weer terug kan naar win2000. Win2000 staat er al op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik linux installeer, dat ik dan kan kiezen bij het opstarten uit windows of linux? Of gaat dat vanzelf, bij mijn neef was het zow, hij installeerde linux, en kon daarna niet meer bij windows komen, en daarna heeft hij het hele zooitje moeten formatteren. Hoe kan ik dit voorkomen?

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

mandrake regelt dat vanzelf tijdens de install, hij resized je win-partitie, en geeft je een mooi boot menuutje.

Modbreak: De HK is een eindje verderop

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 17:32 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Bij de installatie kan je LILO (boot loader) installeren. Die zorgt er voor dat je ook nog bij windows kunt komen. Zorg wel dat je Linux op een andere partitie zet, en dat je natuurlijk een actuele backup hebt voor het geval dat :)

Zo scherp als een voetbal!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
zolang je een bootable windows cd hebt kun je dit zonder problemen doen (je kunt altijd fixboot en/of fixmbr gebruiken)

de meeste linux distro's gebruiken grub of lilo (bootloaders, net als ntldr), en daar kun je gewoon windows aan toevoegen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Prima dat je je vooraf wilt orienteren op wat er zo op je af komt als je Linux naast Windows gaat installeren. Maar dit zijn toch vragen die je zelf met enig zoekwerk wel had kunnen uitvogelen. Lees [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door. Onderin staan ook nog linkjes naar sites waar je documentatie vindt over allerlei zaken. Ook de FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02 geeft wat dat aangaande goede informatie.

Succes :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 17:35 ]

Dit topic is gesloten.