[BIOS] -> onthoudt instellingen niet...

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb hier een heel raar geval met een computer. Hij onthoudt de instellingen niet van het bios. Elke keer bij aanzetten van de computer verschijnt de melding

CMOS Error, check battery
F1 to continue, DEL to enter setup

Lijkt dus op een standaard-batterij-verwissel-melding. Maar, dat werkt dus niet. Ik heb er nu 2x een nieuwe batterij in gedaan, maar nog steeds werkt het niet. De batterij-en zijn 100% OK, getest met meter.

Het mobo is een AB-PR5 (Abit dus), socket 7 mobo, p200MMX, 64MB geheugen.

Heeft iemand _enig_ idee hoe ik dit kan oplossen???

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
is je clear cmos jumpertje toevallig wel op zn plaats??? als dit niet het geval is blijf je bezig natuurlijk

Anders zou je eens kunnen kijken of de batterijhouder wel goed contact maakt... dit zijn namelijk nogal fragiele dingetjes.
succes

• sus

sus

Topicstarter
SmauG schreef op 07 maart 2003 @ 16:57:
is je clear cmos jumpertje toevallig wel op zn plaats??? als dit niet het geval is blijf je bezig natuurlijk
Hier heb ik nooit aangezeten, alleen de batterij verplaatst. Maar, na nog een keer checken, hij zit goed.
Anders zou je eens kunnen kijken of de batterijhouder wel goed contact maakt... dit zijn namelijk nogal fragiele dingetjes.
succes
Ook dat is nu helemaal in orde. Heb het beugeltje nu nog een klein beetje strakker gezet, en hij maakt nu zeker weten contact.

• sus

sus

Topicstarter
iemand nog een idee? (denk dat een kickje nu wel mag)

Verwijderd

Misschien is de verbinding van de batterij naar de pootjes van de BIOS chip niet goed, kun je misschien doormeten. Of de chip zelf is misschien niet helemaal goed meer.

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Dat lijkt me idd de oplossing aangezien je mobo niet zal booten als de jumper voor clear CMOS op de shorted positie zit.. ;)
Pagina: 1