Breedbeeld-TV met Geforce2 Ti TV-Out?

Pagina: 1
Acties:

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 16:45
Hoi,

Ik heb een Geforce2 Ti (van Gainward) met een TV-Out. Ik heb ook een Sony breedbeeld-TV. Die wil ik op elkaar aansluiten. Dat lukt ook, op zich. Alleen krijg ik alleen 4:3-resoluties voor elkaar, 800x600 of 640x480. Terwijl ik een 16:9-res wil hebben. Gegeven dat PAL 576 beeldlijntjes heeft, wil ik dus eigenlijk een resolutie van 1024x576. Dat krijg ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar, ook niet met TV Tool.

Dit kan toch nooit moeilijk zijn? Ik heb:
- NVidia detonator 41.09;
- Win98 SE
en ik gebruik de s-video out.

Wat doe ik fout? Ik zoek me de blubber, op Internet en hier, maar ik kom nergens iets tegen dat lijkt op een antwoord dat ik kan gebruiken.

Verwijderd

volgens mij, ondersteund je Tv Out niet meer dan 800 x 600! Ik krijg het hier ook niet voor elkaar, ik heb een Geforce2 Ultra van Hercules met Tv Out

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je tv rekt de beeldpunten horizontaal wat meer uit dan vertikaal.
Is dus niets aan te doen, maar ik zie het probleem niet.
Soms heb ik ook wel eens een film in 416*240 resolutie (16:9)
die eigenlijk gewoon 4:3 is, en die ik dan met software uitrek tot 4:3
En toch ziet het er perfect uit.
Kortom vrijwel geen enkele film zal precies overeenkomen
met jouw beeldscherm of tv resolutie,
maar toch is dat geen enkel probleem.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• TechSmurf
cjdijk schreef op 07 March 2003 @ 15:59:
Je tv rekt de beeldpunten horizontaal wat meer uit dan vertikaal.
Is dus niets aan te doen, maar ik zie het probleem niet.
Het probleem is hetzelfde als bij gewone vs. breedbeeld-TV. Als ik een niet-breedbeelduitzending beeldvullend (dus zonder zwarte balkjes aan de zijkanten) wil bekijken vallen er stukjes onder- en bovenaan het scherm weg, of het beeld wordt vervormd zodat iedereen er heel dik uitziet. Dat wil ik dus niet. (Bovendien denk ik dat het TV-beeld scherper wordt als ik 576 echte PAL-lijntjes heb in plaats van 600 lijnen die dan weer geïnterpoleerd moeten worden door mijn TV'tje. Maar dat is minder van belang.)
Soms heb ik ook wel eens een film in 416*240 resolutie (16:9)
die eigenlijk gewoon 4:3 is, en die ik dan met software uitrek tot 4:3
En toch ziet het er perfect uit.
Kortom vrijwel geen enkele film zal precies overeenkomen
met jouw beeldscherm of tv resolutie,
maar toch is dat geen enkel probleem.
Ik neem aan dat ik een 16:9-filmbeeld met bijv. DScaler wel om kan schalen naar 800x600, zodat het fullscreen en in de juiste verhoudingen op mijn TV wordt getoond (had ik nog niet eens aan gedacht eigenlijk). Maar volgens mij gaat dat voor games en andere 'gewone' applicaties niet werken. Terwijl het me toch wel leuk lijkt om bijv Need for Speed over de volle breedte op mne af te zien komen denderen.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het ligt geheel aan de resoluties die je TV-Out ondersteund. Zoals Sjoerdo al aangaf zijn dit meestal 4:3 type resoluties - alhoewel de moderne TV Out van de nieuwere Geforce 4 kaarten ook al tot 1024x768 gaat en 800x600 niet meer de limiet is. (De nieuwe HDTV standaard in de VS is ook nog steeds te krijgen op 4:3 tv's.... ze willen nog niet echt snel aan de breedbeeld hier)

Soms kun je met de TV zelf een "zoom" doen waardoor het beeld weer iets groter wordt, maar echt bevordelijk voor de kwaliteit is dat niet.

Ik heb zelf een DVD player die ook VideoCD ondersteund.... ik gebruik dan 1 of 2 CD/RW discs om een film op te zetten en speel op deze wijze de film af. Werkt ook wat makkelijker met pauzeren/terugspoelen, en je kunt dan de film op breedbeeld afspelen (alhoewel ik geen breedbeeld TV heb). De kwaliteit is dan beter dan wat ik middels een TVout gezien heb.....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Download Powerstrip eens daar kun je ook breedbeeld resoluties instellen. Mischien werkt dat wel.

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

Deze trotse eigenaar van een JVC breedbeeld heeft er ook een tijd naar gezocht.
ik kan het niet allemaal uileggen maar bij www.tvtool .com staat er wel meer over.
maar zover ik het weet ondersteund Nvidia geen PAL_PLUS (breedbeeld signaal)

• TechSmurf
Okee lui, bedankt voor de info zover. Ik heb intussen even verder gekeken, en het blijkt dat de mogelijkheden van je TV-Out nogal afhangen van de specifieke chipset (goh). Ik blijk een Conexant Bt871 te hebben, althans die info geeft de Geforce-driver. Alleen is dat een product-ID die bij Conexant niet bekend is ... Ik neem daarom aan dat het om de CX25871 gaat. Dat zou mooi zijn, omdat dat volgens TV-Tool de beste chipset van dit moment is. Hij zou zelfs resoluties tot 1024x768 aan moeten kunnen en ook specifiek breedbeeld-ondersteuning geven. Jammer genoeg zijn de TV-Out drivers van nVidia zo brak als een deur, zodat de mogelijkheden van TV-Out daardoor sterk beperkt zijn. En omdat Conexant het vertikt om nadere informatie beschikbaar te stellen aan ontwikkelaars, kunnen ook de makers van TV-Tool e.d. er (nog) niks mee.

Kortom, het lijkt erop dat ik in elk geval op dit moment vastzit aan 800x600. Maar wie weet verandert dat in de toekomst.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Ik zie het probleem niet?
Je hebt een 16:9-tv, je heb een tv-out die 4:3 is.
Als je een film afspeelt die 16:9 is, heb je boven en onder 2 zwarte balken.
Zet je tv op auto-zoom en hij zoom automatisch naar full-screen.

Zo werkt het bij mij toch iig!

• TechSmurf
Fire69 schreef op 11 March 2003 @ 10:50:
Ik zie het probleem niet?
Je hebt een 16:9-tv, je heb een tv-out die 4:3 is.
Als je een film afspeelt die 16:9 is, heb je boven en onder 2 zwarte balken.
Zet je tv op auto-zoom en hij zoom automatisch naar full-screen.

Zo werkt het bij mij toch iig!
Dat klopt. Bij films. Dus niet bij fullscreen games.

• Fire69
TechSmurf schreef op 11 March 2003 @ 11:02:
[...]

Dat klopt. Bij films. Dus niet bij fullscreen games.
Dat had je er niet bijgezegd! :)

Op de site van TVTool kan je wel deto's afhalen waarbij een aangepaste inf zit zodat je 576x??? kan krijgen.
Misschien kan je die inf effe bestuderen om er 1024x576 van te maken?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is duidelijk dat TV-out nog niet volwassen is. Alles wat op de markt is sluit technisch absoluut niet aan op het huidige niveau van consumenten televisies:

- TV-out betekent composiet of S-video uit, dus kabel-TV kwaliteit. Niet erg goed dus. We moeten echt richting RGB en Component video uit hebben op een grafische kaart.
- De signaalstandaard zelf is vaak slechts PAL of NTSC, maar geen PALplus wat dus betekent dat bij een 16:9 beeldverhouding, 1/3 van de beschikbare beeldlijnen verkwist wordt aan zwarte randen.
- PC applicaties en drivers ondersteunen geen 16:9 beeldverhouding. Met name realtime 3D engines kunnen gemakkelijk ontworpen worden dat ze "on-the-fly" een beeldverhouding van 4:3 of 16:9 genereren. Dit is nog steeds niet het geval.

Tot op zekere hoogte geldt dit ook voor spelcomputers:
- PS2 Guncon 2 lightgun werkt niet op 16:9, 100Hz, progressive scan... Alleen op veroudere 4:3 techniek
- Spelcomputers, zelfs recente modellen zoals de GameCube en PS2, genereren geen PALplus (breedbeeld signaal) dus zelfs al zou men rekening houden met een beeldverhouding van 16:9 dan krijg je een 4:3 signaal dat je moet inzoomen wat de beeldkwaliteit niet ten goede komt.

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 11-03-2003 11:16 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• TechSmurf
Fire69 schreef op 11 March 2003 @ 11:11:
Dat had je er niet bijgezegd! :)
Jawel hoor, een eindje hoger in deze draad. Geeft niks hoor.
Op de site van TVTool kan je wel deto's afhalen waarbij een aangepaste inf zit zodat je 576x??? kan krijgen.
De ellende is alleen dat die bij mij, om wat voor reden dan ook, niet werken.
Misschien kan je die inf effe bestuderen om er 1024x576 van te maken?
Ik vermoed van niet, omdat de maker van TV-Tool op zijn website aangeeft dat hij te weinig hardware-informatie heeft om die modus te ondersteunen (staat ook hierboven, geeft niks). Maar misschien heb ik het in eerste instantie te snel opgegeven. Ik ga het in elk geval nog eens proberen met TV-Tool. Met 768x576 ben ik ook al enigszins tevreden. En dat zou moeten kunnen met TV-Tool.

• TechSmurf
ari3 schreef op 11 March 2003 @ 11:13:
Het is duidelijk dat TV-out nog niet volwassen is.
[...]
Thanks, ari3. Dat zijn inderdaad de conclusies waar ik ook tegenaan liep. Waarbij een flink deel van mijn problemen (of eigenlijk, frustraties) opgelost zou zijn als nVidia (of Gainward) een driver ontwikkelde die de mogelijkheden van mijn specifieke TV-Out hardware optimaal zou ondersteunen. Maar dat zal wel te veel moeite voor ze zijn.

(Ik heb trouwens de Gainward-ondersteuningsdienst een e-mail gestuurd met mijn vraag. Geen reactie natuurlijk.)

• Fire69
TechSmurf schreef op 11 March 2003 @ 11:19:
[...]

Jawel hoor, een eindje hoger in deze draad. Geeft niks hoor.

[...]

De ellende is alleen dat die bij mij, om wat voor reden dan ook, niet werken.

[...]

Ik vermoed van niet, omdat de maker van TV-Tool op zijn website aangeeft dat hij te weinig hardware-informatie heeft om die modus te ondersteunen (staat ook hierboven, geeft niks). Maar misschien heb ik het in eerste instantie te snel opgegeven. Ik ga het in elk geval nog eens proberen met TV-Tool. Met 768x576 ben ik ook al enigszins tevreden. En dat zou moeten kunnen met TV-Tool.
Sorry, lig hier half in slaap om mijn werk, dat zal wel de reden zijn. :)

Wat werkt er juist niet met die drivers? Alles of enkel tv-out? (Of had je dat ook al gepost? :) )

• TechSmurf
Fire69 schreef op 11 March 2003 @ 11:29:
Sorry, lig hier half in slaap om mijn werk, dat zal wel de reden zijn. :)
Geen punt, de meeste van ons zouden nu liever op bed liggen dan op hun werk zitten denk ik.
Wat werkt er juist niet met die drivers? Alles of enkel tv-out? (Of had je dat ook al gepost? :) )
De extra mogelijkheden die de aangepaste drivers van TV-Tool zouden moeten bieden werken niet. Ik kan geen van de ...x576-resoluties gebruiken. Om precies te zijn roept TV-Tool dat de extra resoluties eerst geïnitialiseerd moeten worden als ik ze wil aanzetten, en dat daarvoor opnieuw opgestart moet worden. Dat doe ik dan braaf, maar als ik daarna TV-Tool open en de nieuwe resoluties wil gebruiken krijg ik dezelfde melding. Nogal vaag allemaal.

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

heb je al eens je drivers geïnstalleerd met zowel je monitor als je tv aangesloten?
bij mijn GF4MX440 was dat namelijk de oplossing (niet dat ik breedbeeld heb maar ok, ik kan het dacht ik wel kiezen)

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• TechSmurf
ZyberTEQ schreef op 11 March 2003 @ 11:35:
heb je al eens je drivers geïnstalleerd met zowel je monitor als je tv aangesloten?
bij mijn GF4MX440 was dat namelijk de oplossing (niet dat ik breedbeeld heb maar ok, ik kan het dacht ik wel kiezen)
Ja, mijn TV is permanent aangesloten. Alleen heb ik met mijn GF2Ti maar op een van de twee tegelijk beeld. Wat ik wel eens zou kunnen proberen is het installeren van de drivers terwijl ik het beeld op de TV heb. Ik weet niet of het helpt, maar het zou kunnen. Bedankt voor de tip!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

ari3 schreef op 11 maart 2003 @ 11:13:
Het is duidelijk dat TV-out nog niet volwassen is. Alles wat op de markt is sluit technisch absoluut niet aan op het huidige niveau van consumenten televisies:

- TV-out betekent composiet of S-video uit, dus kabel-TV kwaliteit. Niet erg goed dus. We moeten echt richting RGB en Component video uit hebben op een grafische kaart.
Sorry hoor -Ari3-, ik wil niet vervelend doen, maar hoe ervaar jij een DVD door COAX :| in tegenstelling tot door S-Video snoer?!

S-Video heeft verreweg een veel scherpere beeldkwaliteit, dat moest er ff uit. (8>

(kijk bijvoorbeeld naar een spelcomputer...geeft optie voor COAX, beeld zuigt, wij willen MEER en BETER beeld, vervolgens krijg je een snoer met TULP stekkers, de kwaliteit ligt alweer een stuk hoger, mocht je nog iets scherper beeld willen hebben ga je voor s-video snoer :) )

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Fire69
TechSmurf schreef op 11 March 2003 @ 11:34:
[...]

Geen punt, de meeste van ons zouden nu liever op bed liggen dan op hun werk zitten denk ik.

[...]

De extra mogelijkheden die de aangepaste drivers van TV-Tool zouden moeten bieden werken niet. Ik kan geen van de ...x576-resoluties gebruiken. Om precies te zijn roept TV-Tool dat de extra resoluties eerst geïnitialiseerd moeten worden als ik ze wil aanzetten, en dat daarvoor opnieuw opgestart moet worden. Dat doe ik dan braaf, maar als ik daarna TV-Tool open en de nieuwe resoluties wil gebruiken krijg ik dezelfde melding. Nogal vaag allemaal.
Da's wel raar, net alsof hij je nieuwe drivers niet aanneemt en terug de vorige zet.
Als je de versie checkt, zijn het dan effectief de drivers die jij erop gezet hebt?

• TechSmurf
Fire69 schreef op 11 March 2003 @ 11:53:
Da's wel raar, net alsof hij je nieuwe drivers niet aanneemt en terug de vorige zet.
Als je de versie checkt, zijn het dan effectief de drivers die jij erop gezet hebt?
Yep. De installatie van de Detonator gaat prima, maar op het moment dat ik via TV-Tool probeer iets met de nieuwe resoluties te doen krijg ik dus die problemen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

feitje: de nieuwste detonators zijn wel te gebruiken voor jouw videokaart, maar leveren geen winst op mbt performance etc....alleen GF 3 en 4 hebben nog profijt van deze laatste updates.

Probeer eens een stukje terug te gaan met je drivers ;)

Overigens kan de Geforce 2 naar mijn weten op de tv-out niet hoger dan 800*600, waar de resolutie op de monitor 1024*786 is....

[ Voor 23% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2003 12:10 ]

• TechSmurf
Michael Knight schreef op 11 maart 2003 @ 12:08:
feitje: de nieuwste detonators zijn wel te gebruiken voor jouw videokaart, maar leveren geen winst op mbt performance etc....alleen GF 3 en 4 hebben nog profijt van deze laatste updates.
De performance zal me eerlijk gezegd worst wezen, ik speel toch nauwelijks (moderne) 3D games. Beetje Need For Speed, beetje FIFA 2002, beetje Half-Life, dan houdt het wel op. En dat trekt die GF2 prima. Waar ik op hoop is dat nVidia er ooit zin in krijgt om ook de TV-Out aan te pakken in de drivers.
Probeer eens een stukje terug te gaan met je drivers ;)
IK gebruik nu drivers van anderhalf jaar terug. Versie 41.09 gaf daarop geen zichtbare verbetering, 43.00 wilde niet eens installeren.
Overigens kan de Geforce 2 naar mijn weten op de tv-out niet hoger dan 800*600, waar de resolutie op de monitor 1024*786 is....
Dat hangt dus (zie boven) van de TV-Out chipset af. Die van mij zou het wel moeten kunnen volgens Conexant, maar nVidia is te beroerd om er wat aan te doen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

TechSmurf schreef op 11 March 2003 @ 14:25:
[...]

De performance zal me eerlijk gezegd worst wezen, ik speel toch nauwelijks (moderne) 3D games. Beetje Need For Speed, beetje FIFA 2002, beetje Half-Life, dan houdt het wel op. En dat trekt die GF2 prima. Waar ik op hoop is dat nVidia er ooit zin in krijgt om ook de TV-Out aan te pakken in de drivers.

[...]

IK gebruik nu drivers van anderhalf jaar terug. Versie 41.09 gaf daarop geen zichtbare verbetering, 43.00 wilde niet eens installeren.

[...]

Dat hangt dus (zie boven) van de TV-Out chipset af. Die van mij zou het wel moeten kunnen volgens Conexant, maar nVidia is te beroerd om er wat aan te doen.
Dat snap ik allemaal wel...CONEXXANT kan zeggen wat ie wil.....nVidia bepaalt uiteindelijk wat er uit je poortje 8erop komt, simple as that :+

Mijn P4 kan ook draaiien op 3 Ghz......ZEGT GOT.....kan best kloppen. Maar er is altijd een reden waarom iets in eerste instantie NIET kan :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

... Z.O.Z.

[ Voor 96% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2003 16:16 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hierboven stond 2 keer dezelfde post .....foutje met chello verbinding ;) EXCUUS

[ Voor 18% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2003 16:15 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Michael Knight schreef op 11 maart 2003 @ 11:44:
[...]
Sorry hoor -Ari3-, ik wil niet vervelend doen, maar hoe ervaar jij een DVD door COAX :| in tegenstelling tot door S-Video snoer?!

S-Video heeft verreweg een veel scherpere beeldkwaliteit, dat moest er ff uit. (8>

(kijk bijvoorbeeld naar een spelcomputer...geeft optie voor COAX, beeld zuigt, wij willen MEER en BETER beeld, vervolgens krijg je een snoer met TULP stekkers, de kwaliteit ligt alweer een stuk hoger, mocht je nog iets scherper beeld willen hebben ga je voor s-video snoer :) )
Natuurlijk is S-video beter dan tulp en coax. RGB en Component video is nog veel beter! Ik bedoelde te zeggen dat beeldkaarten met TV-out slechts S-video signaal produceren terwijl alle moderne televisies RGB (via SCART) of Component video signalen aankunnen.

Nu ik er verder over nadenk is het ook een soort minachting voor de Europese consument. Wij krijgen gewoon dezelfde kaarten die de VS ook krijgen. Waarom is dit slecht? Nou in de VS hebben ze geen PALplus en RGB op televisies. Wij krijgen dus een inferieur product omdat Radeon niet de moeite neemt om haar product technologisch geschikt te maken voor de Europese markt.

Natuurlijk moeten wij, als consument, die rommel gewoon niet kopen zolang niet geboden wordt wat wij nodig hebben.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• TechSmurf
Okee lui,

Op aanraden van ZyberTEQ eens geprobeerd om de nieuwe Detonator te installeren terwijl ik het beeld op TV had ... Maakte niks uit. Nog steeds alleen 800x600 of 640x480. Ik geloof dat ik het verder maar voor gezien hou. Volgende keer een ATI. Bedankt voor het meedenken.

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Is er geen losse tv-out kaart te koop die breedbeeld ondersteund? of bv een matrox?

Hier komt iets hips te staan

• TechSmurf
Allright, laatste bericht over deze kwestie:

Nieuwste versie van TV-Tool blijkt wel te werken, het niet-beschikbaar zijn van de 768x576 was een bug die nu is opgelost. Ik kan nu dus een resolutie van 768x576 instellen, en die is heel erg veel scherper. Teksten zijn moeiteloos te lezen waar je bij 800x600 maar moest gokken wat er stond. Het mooie is dat ik de nieuwe resolutie ook buiten TV-Tool om kan gebruiken. Dus dat scheelt weer een tientje ...

Twee dingen zitten me nog dwars, maar dat zal wel zo blijven:
- Breedbeeldresoluties zijn nog steeds niet mogelijk;
- Het omschakelen van monitor naar TV en andersom gaat via een groot aantal stappen via allerlei submenu's van submenu's.

Maar in elk geval heb ik nu een veel scherper TV-Out beeld gekregen, dus al met al ben ik een flink eind opgeschoten.
Pagina: 1