Directx compatibiliteit (leugens?)

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 18:55
Hi,

Ik ben heel erg in de war over de compatibility met verschillende directx versies van verschillende graphics chips.

Als eerst: Ik heb een MSI GeForce2 Pro, 64MB DDR. Op de MSI site staat dat hij complete 8 support heeft (http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=170&MODEL=MS-8831).
Maar op de nvidia site (in een pdf-je) staat toch echt dat hij maximaal volledig compatible is met directx 7. En dat merk ik ook, want 3dmark2001 wil sommige tests niet runnen.

Als tweede: Nvidia beweert (ook in een pdf-je) dat de GeForce 4 MX volledig compatible is met directx 8. Maar op tomshardware in een nieuw artikel stond dat hij maximaal compatible is met directx 7 (http://www.tomshardware.com/graphic/200303061/index.html).

Kan iemand mij uitleggen hoe dit allemaal zit? Zijn al die fabrikanten gewoon hou-de-klant-voor-de-gek aan het spelen?

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gf2: dx7 in hw, sommige dingen van dx8 in hw. gf4mx, iets meer in hw, maar niet bar veel. Beide chips zijn doordat ze niet volledig dx8 in hw hebben, niet aan te bevelen voor hedendaagse games.

Overigens kan een dx8 kaart wel sommige dx9 dingen in hw doen, maar minder efficient dan bv de dx9 kaarten zoals de radeon 9700/9500 series. Bv de ATi Radeon 32MB DDR (7200) kan sommige dx8 pixelshaders aan, terwijl de kaart al uit was voordat dx8 uitkwam. Dit komt omdat sommige hw features bevat die dmv drivercode gebruikt kunnen worden om dx features te realiseren.

[ Voor 50% gewijzigd door EfBe op 07-03-2003 13:12 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Nee het is geen leugen, natuurlijk zijn ze DirectXnn compatible waarbij nn elk willekeurig nummer is. Ze implementeren beide echter alleen directX 7 volledig. Dus alle directX7 functies zijn hardwarematig geimplementeerd. Alles wat in directx8,9 etc zit dat nog niet in 7 zat, zal daardoor door de driver uitgevoerd worden op de cpu. Dus kan zo'n kaart 8,9,etc uitvoeren en is daardoor 'compatibel', je merkt/weet niet of het door hard of software uitgevoerd wordt behalve dan in de snelheid. Een test als 3dMark echter zal een direct8 benchmark niet uitvoeren omdat hij detecteert dat je kaart dat niet hardwarematig kan uitvoeren en het dus zinloos is om die test uit tevoeren want dan zou het een cpu test worden en daar is 3dmark niet voor bedoeld.
De algemeen geaccepteerde term waar jij dus eigenlijk mee in de waar bent is 'compliant': voldoet aan. Een DirectXnn compliant kaart ondersteunt hardwarematig alle functies die in de nn API gespecificeerd zijn. Compatible betekent alleen maar dat je het (dankzij de driver) kunt runnen wat nou juist zo mooi is omdat je anders bij elke nieuwe directX versie een nieuwe kaart zou moeten kopen. Zo duidelijk? Hier is al erg veel over geschreven hoor...

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 18:55
Watzie, bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar ik heb dan nog een vraag. Moet je voor die in-software support de drivers van de fabrikant van de kaart installeren, of voldoen de Nvidia detonator drivers (in mijn geval is het nvidia tenminste)?

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 21:11
halfgaar schreef op 07 maart 2003 @ 13:57:
Watzie, bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar ik heb dan nog een vraag. Moet je voor die in-software support de drivers van de fabrikant van de kaart installeren, of voldoen de Nvidia detonator drivers (in mijn geval is het nvidia tenminste)?
het enige wat die fabrikanten veranderen zijn de plaatjes :P
gewoon de detonators van Nvidia pakken.. de rest word allemaal geregeld. en hoef je niet naar om te kijken.
gewoon onthouden voor als je de volgende kaart gaat kopen:
Compliant = Hardware ondersteund (DX9 compliant = heel DX9 zit in de kaart gebakken)
Compatible = hij kan er mee over weg (DX9 comatible = alle DX9 dingen kunnen draaien, met soms hulp van drivers)

[edit]
betere uitleg ;)
Compatible = een leuke meid.
Compliant = de perfecte meid die alles heeft wat jij wilt
8)7

[ Voor 17% gewijzigd door LordMithril op 07-03-2003 16:07 ]

Bier, Whiskey en Metal!!