Toon posts:

[Oracle 9i] XML - Office - XML -> Oracle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op mijn stageplek en moet een applicatie maken dat:
  • Gegevens uit een oracle 9i-database kan halen met dynamische query's (inhoud veranderd dus)
  • Deze gegevens als XML-documenten parsed en toegankelijk maakt voor gebruik in Microsoft Office Applicaties (2002)
  • De in de Office-applicaties gewijzigde 'bestanden' weer terugzet in de database.
Het gebruik kan als volgt worden omschreven. Iemand moet met een laptop offline gegevens kunnen raadplegen/bewerken, om vervolgens weer te kunnen synchroniseren met de database.

Is dit haalbaar? En welke taal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Mijn voorkeur gaat uit naar PHP, aangezien ik daar ervaring in heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 12:54 . Reden: Opmaak ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
samba: Is dit haalbaar? En welke taal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Mijn voorkeur gaat uit naar PHP, aangezien ik daar ervaring in heb.
Jammer toch dat er zo vaak gekozen wordt voor technologie die je al kent. Het doel van een opleiding is toch om iets nieuws te leren? Het doel van een stage is toch om te ervaren hoe je technieken die je gelereerd hebt kan gaan toepassen? Het lijkt mij sterk dat je alleen maar PHP geleerd hebt tijdens je opleiding. Waarom altijd veilig op het jou bekende terrein blijven? Is dat nu een uitdaging?

Als ik XML, Oracle, Microsoft Office en als ik het goed begrijp een client-side applicatie hoor, zou PHP het allerlaatste zijn wat in me opkomt, maar je omschrijving is wat te beperkt om dat goed te kunnen beoordelen.

Wat wordt er zoal gebruikt in de organisatie waar je je stage loopt? Over het algemeen is dat 1 van de allereerste zaken waarnaar je moet kijken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk alleen Oracle (en dus de exportfunctie van Oracle: JSP). Mijns inziens is het ook niet nodig om een scripting language (zoals php) te gebruiken, maar de gegevens moeten toch uit de Oracle database onttrokken worden, en dit gebeurd door middel van SQL.

Zou er iets bestaan van een client-side applicatie waarmee je SQL-query's kunt maken, om vervolgens de gefetchde rows te converteren naar een XML-document?

Of is het beter om Oracle zo aan te spreken dat het zelf al een XML-document levert? Kan dit?

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
tja volgens mij had ms sql server 2000 een soort xml parser voor sql queries. Ik weet niet of oracle dat heeft :?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

XSQL is het magische woord, zit standaard in Oracle 9i.

Who is John Galt?

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien leuk om iets met .NET te doen? Wat is gebruikelijk bij je stagebedrijf? Iets nieuws of echt nieuwe technologie is vaak iets waar bedrijven huiverig voor zijn. Die gebruiken liever iets wat ze al in huis hebben. Ook belangrijk ivm licenties (snap wel dat dat niet van toepassing is bij PHP maar het gaat om het idee)

Verwijderd

Topicstarter
justmental schreef op 07 March 2003 @ 13:04:
Klopt, ik heb er documentatie over gelezen. Maar ik denk dat het probleem blijft dat de gegevens ook offline beschikbaar moeten zijn. Hoe 'roep' ik XSQL zo aan dat het maar een bepaald (door de gebruiker aan te geven) deel uit de database haalt om vervolgens als XML-document te importeren in 1 van de office applicaties?

En de weg terug? Het synchroniseren? Hoe is dit op te lossen? Met andere woorden: ga ik werken met een externe programmeertaal zoals PHP of blijf ik binnen de Oracle 9-applicaties?

EDIT: .NET is niet aan de orde, wordt niet gebruikt en gaat niet gebruikt worden. Vraag me niet waarom :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 13:09 ]

Verwijderd

samba: toch jammer, met dotNET kan je zonder tussenstap een tabel (of groep tabellen) uit oracle halen via ado, en deze dan met xml writer wegschrijven. Voordeel van deze methode is dat je zelf je schema kan bepalen, en dus neem je dan een formaat dat bijv. Excel kan lezen zonder extra bewerkingen.

Dit moet met PHP ook wel te behalen zijn, maar wel een stukje lastiger...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het is ook jammer. Als ik eenmaal thuis ben (zit nu m'n opdracht te maken bij een bedrijf in Portugal :D) ga ik ook zeker met dotNET aan de gang. Lijkt me erg interessant om zoiets te leren/toe te passen.

Alleen voor nu is het dus niet interessant. Er moet een oplossing komen:
1. binnen Oracle, dus dat er rechtsreeks XML-documenten uitkomen
2. met gebruik van een extern 'iets', zodat dat externe 'iets' als XML-parser dient.

Maar wat is de meest haalbare oplossing in dit geval?

Verwijderd

Topicstarter
justmental schreef op 07 March 2003 @ 13:04:
Afbeeldingslocatie: http://www.lommersonline.com/temp/XSQL.gif

Ik heb het hierbovenstaand plaatje. Ik neem aan dat de XSLQ-programmatuur op de Middleware staat. HOE spreek ik die XSQL nu zo aan dat het resulteert in een XML-bestand op de client? Of is het zo dat XSQL op de client geinstalleerd moet staan?

Verwijderd

misschien is Java in combinatie met XQuery ook wel handig om het xml bestand te genereren:

http://otn.oracle.com/sample_code/tech/xml/xmldb/jxqi.html

Verwijderd

Misschien zoek je het te ver: dergelijke query zoals hier staan zou je wel dynamisch kunnen bouwen mbv. php.

http://otn.oracle.com/tec...sql_xml_codeexamples.html
Pagina: 1