Toon posts:

[8KHA+] Alles geprobeerd, mobo overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik even voorop stellen dat ik de search heb gebruikt, dat ik hier ook zeker bruikbare informatie uit heb opgedaan, maar nog niet echt specifiek over mijn probleem...

(Btw, het is een lapje text, maar wil zo duidelijk mogelijk zijn uiteraard ;))

Systeem specs:

Epox 8kha+
AMD Athlon XP 1500+
Geforce 2 MX400
Soundblaster 5.1 Player
2 * 256 DDR RAM

Wat is dan het probleem?

Deze week heb ik mijn kamer eens grondig schoongemaakt enzo, en kwam op het idee om mijn PC ook maar eens open te schroeven en schoon te maken, mag ook wel na iets meer dan een jaar natuurlijk.
Dus ik netjes alles losgeschroefd, alles eruit, schoongemaakt, terug erin gezet, en toen kwam het... PC starte op, maar na de geheugen check enzo bleef ie hangen. Opnieuw opgestart, zelfde probleem, alleen nu bleef ie al hangen bij het geheugen checken.

En toen?

Mijn veronderstelling was dat de processor te warm werd, dus de fan er afgehaald en ff de boel af laten koelen. Daarna fan er weer terug op, en warempel, bij het opstarten kreeg ik de welbekende Epox mobo piepjes... (Long continous beep --> DRAM hasn't inset correctly) Dit heb ik weleens vaker gehad toen 1 van m'n geheugen plakjes er niet goed inzat, dus die eruit en weer erin gedaan, goed aangedrukt uiteraard... Maar ook dit mocht niet baten...

Wat is het dan?

Nu begon ik het wel een beetje vreemd te gaan vinden. Alles nog eens nagelopen, maar kon echt niets ontdekken wat er fout inzat of verkeerd was aangesloten. Nogmaals de fan van de processor gehaald, andersom erop, ook geen succes.

Toen ten einde raad een vriend van me opgebeld om te vragen of we het bij hem ff zouden kunnen checken, ik had het idee dat mijn processor misschien overleden zou zijn bij mijn fan op/fan af acties. Gisteren daar geweest en alles wat we konden bedenken gecontrolleerd:

Processor kapot?

Nee, werkt in zijn systeem.

Geheugen kapot?

Ook niet, ook dat werkt in zijn systeem. Ook hebben we elk plakje in elke bank van mijn mobo geprobeerd, geen succes.

Probeer eens op te starten met alleen mobo, proc en videokaart!

Gedaan, mocht ook niet baten...

Videokaart kapot dan?

Nope, ook werkend in zijn systeem.

Voeding kapot? (ja, je bedenkt wat als je zo bezig bent)

Je raadt het al, ook die werkt op zijn systeem.

BIOS resetten?

Niet dat het volgens mij daar aan kon liggen, maar toch maar geprobeerd: jumpers verzet, batterij eruit en erin, niets helpt.

Ja, en wat nu?

Toen wisten we dus ook niet waar het aan lag... Opnieuw mijn kast met mobo, proc, geheugen en viedeokaart --> piep piep piep (...) en melding C1 op mobo. Dus er is iets met geheugen of L2 cache (volgens boekje) Onze redenatie was dus dat het alleen nog maar met de processor of de socket te maken zou kunnen hebben. Fan van processor gehaald, die er gewoon los opgezet, en nu kwam mobo niet verder dan de melding FF. Dus hij wil opstarten, maar kan dat op 1 of andere manier niet... Met fan er weer goed op vastgezet gaat ie verder dan FF en blijft ie hangen op C1 + de welbekende piepjes...

En wat denk je nu zelf dan?

Het enige dat wij kunnen bedenken is dat de socket van het mobo kapot is. Proc van vriend van me erin geprobeerd, maar ook daarmee dezelfde melding... Misschien dat ik dus met het op en afhelen van de fan van de proc iets te hardhandig te werk ben gegaan waardoor de socket het heeft begeven...

Kan ik bij deze dus concluderen dat mijn mobo naar hw heaven is vertrokken en dat ik mijn zuurverdiende (euro)centen kan gaan besteden aan een nieuw mobo?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen ná geheugencheck duidt vaak op foute bekabeling/bejumpering van IDE apparaten. Doublecheck deze dus nogmaals en doe eventueel opnieuw een IDE autodetect in de BIOS :)

Maar de POST code C1 duidt inderdaad op gaar geheugen en/of CPU L2 cache. Dit kan vaak het gevolg zijn van statische elektriciteit.. Hoe had je je PC eigenlijk schoongemaakt?

Overigens:
Fan van processor gehaald, die er gewoon los opgezet
Dit had je eigenlijk niet mogen doen.. Een Athlon XP overleeft het echt niet wanneer de koeler niet goed zit gemonteerd..

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 07-03-2003 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hangen ná geheugencheck duidt vaak op foute bekabeling/bejumpering van IDE apparaten. Doublecheck deze dus nogmaals en doe eventueel opnieuw een IDE autodetect in de BIOS :)
Gisteravond alles getest zonder enige IDE kabel erin, dus denk niet dat het daar nog aan ligt...
Maar de POST code C1 duidt inderdaad op gaar geheugen en/of CPU L2 cache. Dit kan vaak het gevolg zijn van statische elektriciteit.. Hoe had je je PC eigenlijk schoongemaakt?
Water, sopje, alles ondergedompeld en met hogedrukspuit erop natuurlijk ;)

Nee, ff serieus, gewoon alles eruit gehaald, stof van de kaarten geblazen, stofzuiger op voeding en op cpufan gezet (toen cpufan los was uiteraard) Verder geen rare dingen gedaan, alleen wat stof weggehaald...
Dit had je eigenlijk niet mogen doen.. Een Athlon XP overleeft het echt niet wanneer de koeler niet goed zit gemonteerd..
Klopt, maar hij doet het nog, dus dat is het ook niet...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BalusC schreef op 07 maart 2003 @ 11:00:

Overigens:
[...]
ehh, volgens mij bedoelt ie enkel z'n FAN, niet de heatsink :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Nope, met heatsink en al uiteraard ;)

Misschien foutje van mijn kant, uitleg misschien niet echt duidelijk genoeg (damn, ik deed nog zo m'n best)

Maar dat was dus inclusief heatsink, welke dus gewoon op m'n cpu stond, met de klemmen los :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 15:58:
Nope, met heatsink en al uiteraard ;)

Misschien foutje van mijn kant, uitleg misschien niet echt duidelijk genoeg (damn, ik deed nog zo m'n best)

Maar dat was dus inclusief heatsink, welke dus gewoon op m'n cpu stond, met de klemmen los :)
oei, en doet ie het nog? Dan volgende keer toch maar niet meer proberen :y)

als je geen gebakken amd wilt >:)

1 keer ertegen aanstoten en... :o

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 07-03-2003 16:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, doet het nog uitstekend... Die vriend van me doet daar helemaal neit moeilijk over, die gooit zo zijn net nieuwe XP 2000+ zonder fan en alleen een losse (zalman) heatsink erop aan... "Gezuer allemaal, kan dat ding best hebben" :)

Ik ben toch wel iets terughoudender ;)

Maar goed, ff back ontopic please...wil echt ff weten of ik gelijk heb, want dan bestel ik dit weekend ff een nieuwe (waarschijnlijk een 8RDA+)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

heb ook zoiets gehad, maar dan met een mobo die dat niet aangeeft met piepjes.
Ik heb het ding al een nieuwe proc gegeven. Vanavond komt die gast het beest weer terug brengen. Tis nu een vage omschrijving van zijn probleem, maar het zal wel het mobo zijn nu ...

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 16:23:
Mjah, doet het nog uitstekend... Die vriend van me doet daar helemaal neit moeilijk over, die gooit zo zijn net nieuwe XP 2000+ zonder fan en alleen een losse (zalman) heatsink erop aan... "Gezuer allemaal, kan dat ding best hebben" :)

Ik ben toch wel iets terughoudender ;)

Maar goed, ff back ontopic please...wil echt ff weten of ik gelijk heb, want dan bestel ik dit weekend ff een nieuwe (waarschijnlijk een 8RDA+)
Die gast moet wat mij betreft 8)7 zijn. Voor zover ik weet raakt een heatsink de core niet eens al de bevestigingsbeugel niet vast zit aangezien de padjes waarop ie steunt, hoger zijn dan de core zelf

Verwijderd

wel als je m klein beetje helpt ;)
Maar goed, weer ff ontopic. Is iedereen het er mee eens dat zn mobo is overleden?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 14:09 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 14:07:
wel als je m klein beetje helpt ;)
Maar goed, weer ff ontopic. Is iedereen het er mee eens dat zn mobo is overleden?
offtopic:
Doe t scheef en je crusht de core 8)7

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je de laatste bios erop hebt zitten ? Ik lees er namelijk niks over in je startpost die toch wel een compliment waard is voor z'n uitgebreidheid (is dat een woord ?).

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 19:52

Stefano

Ondertitel Not Found

Hoewel de aanleiding in dit geval een andere is.

De 8RDA+ kan ook blijven hangen tijdens de post met als melding C1, opnieuw booten met de insert toets ingedrukt schijnt in dit geval de oplossing te zijn. Voor de 8RDA+ is inmiddels een biosupdate die dit probleem voorkomt verschenen.

Misschien helpt jou dit ook, suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen, bedankt voor jullie reacties, we hebben gisteravond nog wat geprobeerd met opstarten met insert ingedrukt, maar ook dat hielp niet...

Nieuw moederbord is besteld...
Pagina: 1