[nohtml]
Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 16:41:
Door PvtRyan - Saturday 08 March 2003 16:41
quote:
[...] Aluminium en staal voor de windmolens komt ook niet uit de lucht geregend, moet ook worden gedolven, al is dat 'makkelijker' je hebt er ook meer van nodig.
Zoals ik al zei, kernergie hoeft niet alleen door windmolens te worden vervangen. Je negeert dat er nog talloze andere alternatieven zijn. Ik wordt een beetje moe van die Nucleaire Don Quichotten die doen alsof alleen windmolens een alternatief vormen

. Waarvan windturbines en -molens gemaakt worden hangt af van het ontwerp, type en grote. Het kan deels ook van moderne kunststoffen zijn. Daarnaast vind ik het een beetje kinderachtig om ongevaarlijke materialen zoals staal voor de bouw van die dingen te gaan vergelijken met het radioactieve en giftige uraniumerts, de winning en verwerking ervan, het gevaar van de centrales, de splijtstaven, en van de verwerkings- en opwerkingsfabrieken en het afval wat daarbij langskomt. Ik had het toch ook niet over de benodigde kosten en bouwmaterialen van de kerncentrales, de verwerkings- en opwerkingsfabrieken en de opslagplaatsen?
Dat er niet correct met het afval word omgegaan is weer een politieke kwestie, niet over de techniek van kerncentrales. Het kán beter zijn, maar als de politiek niet mee werkt (dus over de internationale politiek)
Juist omdát er geen echte oplossing voor is, het een blijvend risico is, is het een politieke kwestie geworden. Je moet de boel niet omkeren.
Als ik het goed begrijp ben jij nu kernenergie de schuld aan het geven voor de doden van wapentuig? Dat is er toch wel, of het nou van uranium of van wolfraam is. En al zouden er geen kerncentrales zijn, dan zouden de regeringen ze alsnog bouwen voor hun wapentoevoer.
Je kan iets niet de schuld van geven als iemand anders er iets verkeerd mee doet. Communisme is toch ook niet gelijk slecht omdat Staling een tiran was?
Als ik weiger om een huurling te worden voor een te moordaanslag, is het geen excuus om het dan maar wél te gaan doen "omdat iemand anders het anders toch wel doet". Het gaat er niet zozeer om kernenergie de schuld te geven, maar het is nu eenmaal een met die wapenindustrie verweven industrie. Het afval (en de technologische kennis) van kerncentrales wordt daarvoor gebruikt. Weet jij dan waar het materiaal uit de diverse kerncentrales heengaat? Hoe gemakkelijk het is om een vuile bom te maken van afval? Hoe gemakkelijk het is voor een groepje terroristen is om een kerncentrale binnen te wandelen is onlangs nog eens aangetoond in Engeland.
Daarom zijn sommige landen ook erg geïnteresseerd in alles wat met kernenergie te maken heeft, niet alleen om civiele toepassingen. Vroeger hadden we eens een spion rondlopen in de Almelose ultracentrifugeplant, die geheime informatie naar India (of Pakistan -wil van af wezen) doorsluisde. Nu hebben ze alweer wat jaartjes ook kernwapens daar.
Ik weet niet waar jij het folder idee vandaan haalt, maar die heb ik dus niet.
Dit ideale scenario komt grotendeels altijd voor.
Dat 'folderverhaal' moet je niet helemaal letterlijk nemen, maar slaat op de erg positieve manier van zaken voorstellen, en de minder fraaie realiteit negeren of bagatelliseren, zoals dat nu eenmaal in het algemeen gedaan wordt bij het promoten van (commerciële toepassing) van technologie.
Het grote probleem zit hem nu juist in het woordje 'grotendeels', wat al aangeeft dat er blijkbaar niet altijd aan dat ideale scenario voldaan wordt. Wat ik van die zogenaamde "minimale verwaaloosbare risico's" vind in casu kernsplijting, heb ik al aangegeven.
[...] Welke energiebron? Gewone kolencentrales zullen nog gewoon blijven bestaan, en die vervang je niet zomaar even, helemaal niet gezien de energiebehoefte van Duitsland.
In april van dit jaar is een wet van de rood-groene regering in werking getreden die de bouw van nieuwe kerncentrales verbiedt en het jaar 2020 aanwijst als het tijdstip waarop Duitsland geen gebruik meer moet maken van kernenergie. Vanaf 2005 wordt er ook geen opwerking meer gedaan. Het afbouwscenario is inmiddels wellicht wat bijgesteld (sluiting centrale op 30-35 jarige ouderdom), maar het besluit is iig genomen zonder dat wetten en juridische procedures nodig zijn. Dat afbouwen wordt mogelijk o.a. door investeringen in hoogrenderende aardgascentrales, energiebesparende maatregelen, en duurzame energievormen (wind- en zonneënergie, warmte-kracht, enz). In West- en Midden-Europa is daarmee Frankrijk nog het enige land dat openlijk een pro-kernenergiebeleid voert.
[...] Het blijft vervuiling van het landschap. Zo subjectief is het trouwens niet, er zijn echt maar weinig mensen die zo'n windmolen mooi vinden.
En vergeet niet dat we het hier over kernenergie in het algemeen hebben en dat dit voor de hele wereld geld, niet overal zijn windmolens nuttig of gewenst.
En een park op zee zou nooit al ons energiebehoeften kunnen vervullen.
Kerncentrales evolueren net zo goed als windmolens.
Het schiet niet op als je oude standpunten waar ik inmiddels al op gereageerd heb gaat staan herhalen. Dan moet ik mezelf ook weer gaan herhalen. Scroll maar omhoog en lees nog maar een keer.
Lijken me wel erg hoge cijfers, heb je hier bronnen van, en geld dit alleen voor NL?
http://www.google.com[...] CO2 uitstoot is nog nooit verwerkt of afgebroken, dat is dus onzin.
Extra bomen planten

? CO2-uitstoot kan worden gereduceerd door betere ontkoolde fossiele brandstoffen en een optimaler verbrandingsproces. CO2 kan vervolgens worden gefilterd en afgevangen. CO2 wordt o.a. in de glastuinbouw gebruikt bij de teelt van gewassen en kan dus ondermeer daar naartoe, en ook tijdelijk worden opgeslagen in de bodem, bijvoorbeeld in lege aardgasvelden. Dit als achter de hand maatregel wanneer CO2-emissies in het gedrang komen. Het is iig niet honderden jaren radioactief. Beter is het natuurlijk om op termijn veel meer over te stappen op duurzamere energievormen zonder CO2-uitstoot, en een echte trendbreuk te maken. Een andere techniek waarover nagedacht wordt is CO2-injectie in kolenlagen, waardoor methaangas vrij zou komen; dit kan worden ontkoold en kan weer worden gescheiden in veel minder CO2 met waterstofgas als bonus. Waterstofgas kan weer worden gemengd in het bestaande aardgasnetwerk en levert schoner aardgas op. De waterstof kan ook worden gebruikt in schonere gasturbines van elektriciteitscentrales. Kijk, als je het niet uitzoekt en probeert schiet het niet op natuurlijk

.
Frankrijk heeft nu ook een leuk energieoverschot dat ze kunnen verkopen.
Dat is nu dus geen voordeel meer t.o.v. duurzame energie en technologie. Frankrijk loopt daarbij ondertussen wel de nodige risico's en zit tegelijkertijd met een leuk overschot aan radioactief afval. Nee, dankuwel alstublieft.
[...]Wat vele miljarden gaat kosten zo'n enorm project.
Je moet wat overhebben voor een gezonde leefwereld, Dagobert Duck

. Het schept ook veel stralingveilige banen, en de innovatieve technologie kun je weer exploiteren en exporteren. Het bouwen van een kerncentrale is ook niet bepaald goedkoop (!), maar heeft wel de reeds genoemde nadelen.
[...] Het is idd achteraf, maar het feit blijft dat Tsjernobyl een slecht onderhoude centrale was, en _alles_ dat niet correct bestuurd of onderhouden word gaat kuren vertonen.
En het feit blijft dat dit soort fouten overal gebeurden, gebeuren en nog steeds kunnen gebeuren. Alleen, wanneer het om zoiets als kernsplijting en -afval gaat, wil je die "kleine" foutjes en risico's niet lopen. Afbouwen dus die industrie en werk maken van iets anders, iets duurzamers, schoners, en innovatievers.