Toon posts:

De DHCP-client kan een IP-adres niet verkrijgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op mijn stage allemaal computers opnieuw te installeren zodat ze weer aan het netwerk gehangen kunnen worden.
Het ging de hele tijd goed totdat ik bij een werkstation de volgende melding kreeg: De DHCP-client kan een IP-adres niet verkrijgen.
Deze melding verschijnt als de installatie het netwerk wilt starten om de installatie te voltooien.

De server draait op Win2000 Advanced.

Weet iemand wat de oorzaak hier van kan zijn?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat meer info over de client kan handig zijn. Type netwerk kaart, merk, tcp/ip instellingen etc. Donder de hele netwerk rommel er eens uit en/of zet er een andere netwerk kaart in. Misschien dat die brak is?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 11:50
Test het eerst een met een static IP adres, komt hij dan wel op het netwerk?
Zo ja, dan weet je zeker dat het een DHCP probleem is.

De IP nummers, die uitgedeeld worden door de DHCP server, zijn die allemaal in gebruik? Als alle machines wel een IP krijgen en deze machine niet (terwijl hij toch hetzelfde geconfigureerd is), lijkt het op een DHCP probleem.

Vergroot de IP reeks, verklein de lease time en het probleem zou oplosbaar moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een newbie. B)

Hoe breid ik de IP-reeks uit?
En waar is die leasetijd voor?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 10:59:
Ik ben een newbie. B)

Hoe breid ik de IP-reeks uit?
En waar is die leasetijd voor?
dat weet je niet? mja kan gebeuren, maar heb jij die server geconfigt? dan moet je dat toch weten?
vraag het anders aan de persoon die het gedaan heeft ;)

leasetime is de max. tijd die een client krijgt voor dat ip, daarna moet deze zijn ip opnieuw aanvragen ;)

Verwijderd

http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci213894,00.html

Allebei die zaken moet je instellen op de DHCP server, die geeft namelijk de IP adressen uit; de IP reeks is de serie nummers die hij mag toekennen, de lease is de 'houdbaarheidsdatum' voor dat IP nummer bij de client.

[edit] Damn Erkens, doe eens niet zo bijdehand :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!
Ik heb in de scope de End IP-adres ingesteld op 192.168.1.99
Het is niet zo'n groot bedrijf dus dat is ruim voldoende!
Nu kan ik gewoon via DHCP een IP-adres krijgen.
Thnx!

Verwijderd

Topicstarter
btw: Is er iets op tegen als ik de lease duration op unlimited zet? Tell me!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 11:25:
Yep, dat zorgt ervoor dat de IP adressen NOOIT worden los gelaten. Je aantal Ip adressen sie vrij zijn, zal dus alleen maar dalen.
3 dagen is in de meeste gevallen prima goed.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 19:28
Ligt eraan of je minder IP- adressen hebt gereserveerd dan dat er clients zijn. Als je 80 IP- adressen hebt en 75 clients, dan is dit geen probleem. Dan komt een unlimited lease- time er op neer dat de clients statisch/ dynamische IP- adressen krijgen, oftewel: de DHCP- server geeft iedere keer hetzelfde adres aan dezelfde client.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

mutsje

Certified Prutser

Er is 1 nadeel met unlimited leastime. Het ip adres wordt niet meer vrijgegeven door de DHCP server. Dus als je oude clients opnieuw installeert krijgen die nieuwe adressen uit de range. Leasetime van 7 dagen is ook goed genoeg.

DHCP principe.

Client krijgt IP adres toegewezen. Bij 50% van de totale leasetime polt de client naar de dhcp server of hij het adres kan vernieuwen. Bij geen respons polt de client opnieuw na 50% van de verstreken tijd maar nu met een wide broadcast opzoek naar een DHCP server die aan zijn verzoek kan voldoen.
Pagina: 1