Toon posts:

Tegelijk winamp luisteren en Internetten gaat niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2 jaar een pc, en sinds kort loopt hij niet zo lekker.
Hardware:
mobo: msi 6309 versie 1
cpu: pentium 3 733 mhz
geheugen: 1 * 64 mb sdram 133 en 1 * 256 mb sdram 133
videokaart: tnt 2 16 mb
andere gegevens zijn niet echt relevant

software (os):
eerst windows me, beviel redeijk ( ja ect ), maar liep naar verloop van tijd minder, dus installeerde ik xp. Na een tijdje begon dit ook te klooien, dus ging ik maar naar windows 2k. Di beviel goed, maar 3 weken terug kon ik nog geen eens meer winamp luisteren en tegelijker tijd i-net en. Dus hebt ik toen win98 geinstalleerd, en zonder dat er iets opstond behalve winamp, kon ik al niet meer winampen en i-netten. Dus nog een keer geformat naar win2k, maar nu kan het ook niet.

probleem:
ik heb dus 2 geheugen banken, in geen enkele combinatie ( 1 * 64, 1 * 256 , beide ) doet hij het beter, dus het is onwaarschijnlijk dat het daar aanligt.
dus ligt het waarschijnlijk aan moerderbord of cpu. Aangezien ik niks overgeclockt heb, en de hee cpu nooit aangeraakt heb, neem ik aan dat er iets mis is met mijn mobo.

vraag:
kan ik dit zelf maken, of heb ik een nieuw moederbord nodig. Of is het dan misschien verstandig om gewoon nieuw moederbord met alles erop en eraan te kopen ( amd xp 2000+, koeler, msi KT4V-L Socket A, en videokaartr, denk dan een radeon 9000 pro )????

2de vraag:
kan het zijn dat ik dit zelf gemold heb ( ben de afgelopen 2 maanden niet meer in mijn kast geweest ), of gebeurd dit spontaan

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Lijkt me sterk dat door het kapot zijn van je mobo je computer langzamer wordt. Kapot is kapot toch? Wordt je cpu niet erg warm? Heb je trouwens ook al eens memtest gedraaid?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je serieuze problemen had met jouw mobo, CPU of geheugen, dan kreeg je karrevrachten BSOD's, bevriest jouw scherm, herstart de PC spontaan, etc..etc.. Dat is dus niet het geval B)

Aangezien het elke keer weer Winamp icm Internet is, compleet onafhankelijk van de OS, heb ik het idee dat de netwerkkaart op een of andere manier conflicteert met de geluidskaart. Delen ze niet toevallig eenzelfde IRQ? Heb je al van PCI slot gewisseld? Verschillende versies van drivers geprobeerd?

Edit: ik heb even de weinigzeggende topictitel aangepast ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 07-03-2003 10:10 ]

Verwijderd

Idd ff memtest draaien. Ik wist ook niet wat er aan de hand was met mijn systeem toen ik steeds problemen had in w2k, maar met behulp van memtest86 kwam ik erachter dat mijn athlon 1200 de boosdoener was.

Verwijderd

Topicstarter
De geluidskaart en netwerkkaart hebben allebei irq 09.....

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:24
ik denk ook dat je een irq conflict hebt, misschien in je bios je plug and play settings veranderen,

er was nog een manier, maar die weet ik zo gauw even niet meer, had te maken met dat wanneer je iets doet en je proc wordt belast dan kraakte het geluid, maar ik weet niet of dat net zoiets is als dit (of dat de oplossing daarvoor helpt bij jouw probleem)

maar kijk iig even naar die irq's.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De geluidskaart en netwerkkaart hebben allebei irq 09.....
Dus..?

Even verder troubleshooten dus ;)

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen en Technische PMG FAQ

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 07-03-2003 10:18 . Reden: quote added ]

Verwijderd

Topicstarter
moet idd toegeven dat ik weinig van diit soort dingen weet, maar be aan het zoeken :)

Verwijderd

Stop je geluidskaart/netwerkkaart eens in een ander slot.

Anders je IRQ hard op een ander nummertje zetten
succes

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Appelmeloen: dat werd al eerder geopperd en staat ook gewoon in de troubleshooter B)

Verwijderd

juanp schreef op 07 maart 2003 @ 10:17:
knip
er was nog een manier, maar die weet ik zo gauw even niet meer, had te maken met dat wanneer je iets doet en je proc wordt belast dan kraakte het geluid, maar ik weet niet of dat net zoiets is als dit (of dat de oplossing daarvoor helpt bij jouw probleem)
knip
Was in de BIOS de timing van je PCI Latency veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
netwerkkaart in ander slot --> zelfde irq, alle problemen hetzelfde.
via apparatenbeheer kan ik niks wijzigen. het vinkje voor automatische instellingen gebruiken staat aan, en kan ik niet uitvinken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de Technische PMG FAQ mbt IRQ's (staat onder "moederborden") :)

Verwijderd

Topicstarter
aar staat dat ACPI vaak voor problemen zorgt bij win2k en winxp, maar mijn probleem was er ook bij win98..

Verwijderd

Ligt waarschijnlijk aan je TNT2 kaart. Ik heb welliswaar een andere config maar ook een TNT2 gehad en hetzelfde probleem. Heb andere drivers geprobeerd voor al mijn hardware, met en zonder SP's (win2k) en met en zonder Via 4in 1 drivers. Heb ook m'n netwerk- en geluidskaarten verplaatst en zelfs IRQ's veranderd. Niets hielp!! Ik heb toen m'n TNT2 vervangen voor een Voodoo3 en het probleem was verholpen.

De TNT 2 doet het niet goed met sommige "oudere" chipsets.
Kzou zeggen probeer es een andere videokaart.
Suc6 ;)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Allebei op IRC9 mag geen verschil uitmaken in XP, dankzij het even geprezen als gewraakte ACPI. Dat uitzetten in bios zou kunnen helpen, of eventueel een bios reset / update.

Vriess heeft hier overigens ook een goed punt wbt die oude TNT2 kaart. Het is zowiezo enorm overkill om een TNT2-16mb kaart een P3-733 te geven, aangezien een TNT2-32mb (ultra) hoort bij een P3-500 :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde inderdaad al een nieuwe videokaart kopen: een radeon 9000 pro 64mb. Maar toch. deze computer deed het goed met deze videokaart, maar doet het sinds kort ineens bagger. lijkt het me dus ook niet aan te liggen
Er is overigens denk ik geen irq conflict ( of zoiets ), want het begint eigenlijk al met het booten ( een boottijd van 2:14 is niet echt gezond, op een pasgeformaate win2k machine)...
Hij liep onder win98 ook al te klote, en dan bij het opstarten vooral bij de 2de keer dat je het win98 logo zie, misschien heeft iemand daar iets aan?

Verwijderd

Topicstarter
net nog ff de boot tijd gemeten, het was 2 minuten en een paar seconde. GEmeten van moment indrukken knop, tot invoeren password.
nog een vraagje aan vriess. Heeft jouw computer het wel goed gedaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 16:26 ]

Verwijderd

Ik heb Win2000 op een AMD K6-2 500MHz (ja ja B-) ) met 328MB SDRAM op een Socket 7
Epox mobo met VIA chipset.

Heb er zo nu en dan wel eens wat probleempjes mee gehad maar geen die ik niet kon verhelpen en nu draait ie ook als een zonnetje. Mijn bak is alleen langzaam en best wel bejaard te noemen maar kheb geen stabiliteits problemen als je dat bedoelt.

Mijn peecee boot ook zo snel/langzaam hoor. hehehe :+

Misschien moet je je geheugen eens testen op stabiliteit. Misschien is er een blokje kapot. Dat kan je pc ook vertragen. Heb je regelmatig crashes?? Van die "mooie" blauwschermige physical memory dumps?? Dan is dat de aanduiding daar van.

Ik denk trouwens niet dat je met een Radeon 9000 veel performance haalt. Je systeem wordt dan de bottelneck. Snellere mobo + cpu + geheugen heb je met zo'n kaart wel nodig (denk ik).

Verwijderd

Topicstarter
heb net memtest86 of zoeits gerund,
is niks mis mee.
Toch doet hij het nog steeds klote.
Ik wil binnenkort een amd 2000+, msi kt4v-l, 512 mb ddr en een radeon 9000pro kopen denk ik, maar is het probleem dan ook opgelost?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 12:03:
heb net memtest86 of zoeits gerund,
is niks mis mee.
Toch doet hij het nog steeds klote.
Ik wil binnenkort een amd 2000+, msi kt4v-l, 512 mb ddr en een radeon 9000pro kopen denk ik, maar is het probleem dan ook opgelost?
Lijkt me als je een compleet nieuwe pc koopt dat het dan wel zal opgelost zijn ja :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar de zelfde kast en overige hardware blijft, dus als daar het probleem zou liggen.
Ik begin inmiddels ee vermoeden te krijgen dat het aan mijn processor ligt, als de comp helemaal opgestart is, en ik kijk bij taakbeheer is het CPU-gebruik rond de 20% ( ik heb dan nog niks aanstaan ), als ik 1 ie venster open is het gebruik even 100% en dan ong. 25& als ik ga surfen zit het tussen de 80 en 100%... dit lijkt mij niet kloppen.
Weet iemand of er een software matige manier is om te checken of het aan mijn CPU ligt?

Verwijderd

Check de temp van je proc en mobo is met Motherboard Monitor oid :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 12:12:
Ligt waarschijnlijk aan je TNT2 kaart. Ik heb welliswaar een andere config maar ook een TNT2 gehad en hetzelfde probleem. Heb andere drivers geprobeerd voor al mijn hardware, met en zonder SP's (win2k) en met en zonder Via 4in 1 drivers. Heb ook m'n netwerk- en geluidskaarten verplaatst en zelfs IRQ's veranderd. Niets hielp!! Ik heb toen m'n TNT2 vervangen voor een Voodoo3 en het probleem was verholpen.

De TNT 2 doet het niet goed met sommige "oudere" chipsets.
Kzou zeggen probeer es een andere videokaart.
Suc6 ;)
Blaat :o

Er is welgeteld 1 chipset met een issue met de TNT2, de ALi Aladdin V. Verder geen...
Bovendien mbt "oudere" chipsets, de ApolloPro133 chipset op de 6309 is nieuwer dan de TNT2 :z
Vriess heeft hier overigens ook een goed punt wbt die oude TNT2 kaart. Het is zowiezo enorm overkill om een TNT2-16mb kaart een P3-733 te geven, aangezien een TNT2-32mb (ultra) hoort bij een P3-500
:?

Als je niet veel gamet maakt het toch geen worst uit. Ik draai hier m'n Celeron 700 ook met een ATi Rage Pro 8MB :z Enige reden om niet een TNT2 te nemen is de brakke 2D beeldkwaliteit. Oude kaarten horen ook gewoon stabiel te draaien :o )

Oslik blyat! Oslik!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Hmm, je hebt de DMA van je harde schijf toch wel aanstaan? En welke versie van de Via 4in1 drivers gebruik je? (Heet tegenwoordig Via Hyperion drivers)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
dion_b schreef op 08 maart 2003 @ 18:34:
Als je niet veel gamet maakt het toch geen worst uit. Ik draai hier m'n Celeron 700 ook met een ATi Rage Pro 8MB :z Enige reden om niet een TNT2 te nemen is de brakke 2D beeldkwaliteit. Oude kaarten horen ook gewoon stabiel te draaien :o )
Horen het wel, zijn het niet altijd. Wanneer ik in m'n P3-500 een oude 4mb S3-trio savage gooide om te testen ging de CPU load ook enorm omhoog, evenals de de wachttijden voordat windows er eindelijk stond.

Normale kaart daarin is een Viper V770 TNT2 met 32mb, waarmee alles wel fatsoenlijk draait. Vooral met performance settings van windows (style's ed) kun je dat natuurlijk wel allemaal compenseren, misschien dat een idee voor de topicstarter?

//edit
Tja, als ik alles nog een keer doorlees komt het me voor dat dit het ook niet is... Raar geval! :)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 08-03-2003 23:09 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Heb je je provider wel betaald?

Daar kan het probleem ook liggen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 00:38:

Onderbouw eens? Dit slaat imo werkelijk nérgens op..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 09 maart 2003 @ 00:38:

OMG, de 'creativiteit' van deze oplossing grenst aan het absurde. Man, dit gaat toch helemaal nergens over :?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de nieuwste via 4in1 of zo drivers geinstald, maakt niks uit.
Het rare aan het verhaal is dat alles eerst wel lekker liep, daardoor denk ik dat er iets kapot is of zo.
De temperaturen zijn allemaal in orde, en volgens mij is het systeem ook nooit overhit geweest. De overdrachtsmode is DMA indien beschikbaar is, en daaronder staat ultra-DMA of zoiets.

Het zou in principe aan de videokaart kunnen liggen ( neem er morgen eentje mee, kan ik even checken ), het gekke is dus ( zoals al vaker verteld ) dat alles tot verkort lekker liep. Ook als ik zowel de geluidskaart als de ethernet kaart en de usbmodem eruit haal, loopt hij nog klote

ps.. ff over de videokaart. Heb even gekeken welke het preces is:
Aopen Pa 3000:
met
RIVA TNT2 Model 64 16MB SDRAM

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 11:29 ]

Verwijderd

He ro als je wat hardware van mij wil lenen om te testen moet je maar ff bellen dan kom ik ut wel brengen...:) overgrens heb je niet iets aan staan dat gelijk met i-net opstart en het geheugen enorm gaat belasten??? spyware of andere shit??

Verwijderd

Topicstarter
nee.. verder geen processen lopen... ( althans, niks dat veel geheugen kost.. staat niet in taakbeheer, en ad-aware vond niks bijzonders )
ik weet niet of jij nog een processer hebt liggen die socket 370 draait??

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 19:28 ]

Verwijderd

uhmzz..... Neej, maar je zou toch zelf een nieuw upgradepakketje kopen??

Verwijderd

Topicstarter
ja.. maar wil deze pc als servertje gebruiken, en op dit moment loopt dat denk ik niet lekker!

Verwijderd

Mischien dat de via latency patch je kan helpen.
Die kun je heel makkelijk vinden met google.
Het rare is alleen dat de ene versie soms wel werkt en een ander (latere) soms niet.
Kwestie van proberen. Versie 14, 19 en 19d zijn zo een beetje de meest algemene.

Verwijderd

Topicstarter
uhm.. heb versie 14 geprobeerd.. maakte weinig/geen vershil/
wat ik morgen of zo eens ga proberen is systeem te formatten, zonder pci kaarten en usb devices, en vervolgens 1 voor een 1 er in doen, tenzij hij gelijk klote loopt. Weet ik gelijk of het dus aan iets interns ligt of aan de overige hardwar ( klopt niet, maar idee is duidelijk ).
Wat ik nog steeds niet snap is, hoezo hij het eerst gelijk na formatten naar win2k goed doet, en later niet meer en ik eerst 20 drivers e.d. zou moeten downloaden.
Ik heb echt het gevoel dat de cpu kapot is, of iets met het moederbord.
kan je comp hardwarematig kapot gaan door een virus?

Verwijderd

Topicstarter
Joepie, heb net comp. geformat en nu draait winamp, msn en 2 ie vensters zonder problemen
ik heb de geluidskaart en netwerkkaart er nog niet in ( heb de onboard geluidskaart nu in gebruik ).
deze werkt geod genoeg voor huidige mpc, aangezien ik de pc als server wil gebruiken!
alleen een netwerk kaart lijkt me wel belangrijk.
Mijn vraag is,
kwam mijn probleem door mijn netwerk, geluidskaart of beide.
Ik wil het wel testen, maar moet ik mijn pc weer helemaal formatten als ik weer problemen krijg, of is het netwerkkaart eruit, deleten en ready to go?
alvast bedankt
Pagina: 1