Toon posts:

HD met os wordt niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een bijna compleet nieuwe pc aangeschaft (zonder HD).

Nu doet zich het volgende probleem voor:

Na in elkaar zetten v/d onderdelen heb ik uit mijn oude pc een HD gehaald en die in mijn nieuwe pc geplaatst. (HD: seagate baracuda 7200 rpm, ata 100, 40 gig(jumper staat op master)) Deze schijf heeft al 2 NTFS partities en er staat win2k op geinstalleerd.
Als ik de pc opstart dan herkend ie de HD wel en geeft ie ook netjes aan wat voor schijf, snelheid en grote ie heeft, maar vervolgens blijf hij hangen en zie ik op het scherm staan dat de schijf disabled is.

Komt dit nu omdat er al een OS/partities op staan waardoor ie niet herkend wordt?

Dus zou ik hem eerst helemaal moeten formateren en alle bestaande partities weg moeten halen?

Of kan het iets te maken hebben met de (verschillende) combinaties van bus snelheid van het motherboard of de HD (ata 133) snelheid? CPU clock op het motherboard staat nu op default (100mhz) die niet helemaal goed met elkaar overeenkomen?

Dit gedeelte is mij dus eigenlijk niet helemaal duidelijk, welke snelheden moet ik voor optimale samenwerken v/d verschillende onderdelen aanhouden.

p.s. Hier wat hardwaregegevens:

Mainboard: Gigabyte GA-7VAC kt333
Processor: AMD Athlon XP 2400+
Geheugen: DDR pc2700 512mb
Videokaart: Gigabyte Radeon9500 64mb/tv

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Heb je hem in de bios goed ingesteld? En de jumpers ook?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 09:48:
Heb net een bijna compleet nieuwe pc aangeschaft (zonder HD).

Nu doet zich het volgende probleem voor:

Na in elkaar zetten v/d onderdelen heb ik uit mijn oude pc een HD gehaald en die in mijn nieuwe pc geplaatst. (HD: seagate baracuda 7200 rpm, ata 100, 40 gig(jumper staat op master)) Deze schijf heeft al 2 NTFS partities en er staat win2k op geinstalleerd.
Als ik de pc opstart dan herkend ie de HD wel en geeft ie ook netjes aan wat voor schijf, snelheid en grote ie heeft, maar vervolgens blijf hij hangen en zie ik op het scherm staan dat de schijf disabled is.
waar staat hij dan precies op disabled?
Dus zou ik hem eerst helemaal moeten formateren en alle bestaande partities weg moeten halen?

Of kan het iets te maken hebben met de (verschillende) combinaties van bus snelheid van het motherboard of de HD (ata 133) snelheid? CPU clock op het motherboard staat nu op default (100mhz) die niet helemaal goed met elkaar overeenkomen?

Dit gedeelte is mij dus eigenlijk niet helemaal duidelijk, welke snelheden moet ik voor optimale samenwerken v/d verschillende onderdelen aanhouden.
Je moet er gewoon voor zorgen dat alles op de goede snelheid loopt, het staat los van elkaar dus het maakt verder niet uit als bijvoorbeeld je hdd op ATA133 loopt en de FSB van je proc 100 is ofzo.

Het beste wat je kunt doen is gewoon even je bak herinstalleren, zeker als hij omgezet is vanaf een ander systeem. Dan zou het verder moet lukken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Ten eerste zou je bij het vervangen van een moederbord met een ander chipset in principe de hele OS moeten herinstalleren (of in ieder geval minimaal voor de Repair optie gaan).

Maar wat mij meer intrigeert is dat de schijf "disabled" is..? Hier heb ik nog nooit van gehoord.. Wat is de exacte foutmelding? Had je de schijf in jouw vorige 2K setup Dynamisch gemaakt via schijfbeheer?

Voor de rest is het inderdaad onzin om een lijn te trekken tussen de FSB en de maximum snelheid van de I/O controller :z Zolang alles maar @default draait, dan is er geen vuiltje aan de lucht :)

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 07-03-2003 09:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 07 maart 2003 @ 09:52:
[...]

waar staat hij dan precies op disabled?
Niet in de bios maar bij het opstarten v/d pc.

Dus hij geeft dan netjes amd 2400+ en hoeveelheid geheugen aan, dan zie je het scherm waar al je andere onderdelen worden aangegeven incl. de positie en i/o nummers (usb, netwerkkaart etc. ) en boven dat tabelletje geeft ie (ong.) de volgende melding: HDD ide1 40.234 ata 133 S.M.A.R.T. disabled.

Helaas zit ik nu op mn werk :( en kan ik de exacte melding nu niet te voorschijn halen. Zal vanavond even kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 10:12 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Dat betekend dat je SMART functies uit staan van je HDD ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Ohw.. Dat is al duidelijker.. Schakel eens SMART in de BIOS in en zie toe wat er gebeurt B)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 10:10:
[...]

Niet in de bios maar bij het opstarten v/d pc.

Dus hij geeft dan netjes amd 2400+ en hoeveelheid geheugen aan, dan zie je het scherm waar al je andere onderdelen worden aangegeven incl. de positie en i/o nummers (usb, netwerkkaart etc. ) en boven dat tabelletje geeft ie (ong.) de volgende melding: HDD ide1 40.234 ata 133 S.M.A.R.T. disabled.

Helaas zit ik nu op mn werk :( en kan ik de exacte melding nu niet te voorschijn halen. Zal vanavond even kijken.
SMART is een tool om de status van je HDD te checken. Het maakt niet uit dat die op disabled staat. Dat is een eigen keuze :)

edit:
okeej, we zijn weer vlot op de vroege morgen.. :P

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 07-03-2003 10:13 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
owk,

Thnx voor de snelle reacties allemaal ga vanavond ffies kijken of dit lukt en laat het wel ff horen.

(Maar misschien is dat wat BalusC zei ook niet zo onverstandig: format c: in nieuwe pc en gaan :) )
Pagina: 1