Welke netwerkkaart zit er in mijn linux station?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:22

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb net slackware 8.1 op mijn systeempje geinstalleerd. Naar ik weet zitten er 2 netwerkkaarten in: 2 Intel's EtherExpressPro 100 mbit kaarten. Nadat de installatie was afgerond kon ik maar van 1 netwerkkaart met dhcp booten (niet zo vreemd want slackware ziet maar in 1 kaart tijdens de installatie. Nader onderzoek leverde me op dat de kaart wordt aangesproken met de volgende module:

/sbin/modprobe de4x5

Dit vind ik zoiezo al vreemd maar ach.. Nu wil ook de 2de netwerkkaart actief maken in het systeem. Ik dacht beiden netwerkkaarten hetzelfde dus met 'ifconfig eth1 up' maar dat wil niet werken. De module eepro100 erbij laten pikt het systeem ook niet.

Nu is mijn vraag dus hoe kom ik er achter welke netwerkkaarten er precies in mijn systeem zitten en hoe krijg ik die/deze dan aan de praat?

http://www.xbmcfreak.nl/

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 15:48
Als je met dit
code:
1
/sbin/modprobe de4x5
je netwerk kaart aan de praat hebt gekregen en het zijn dezelfde kaarten kan je dat nog een keer in je /etc/rc.d/rc.netdevice zetten dan zou ie de andere netwerkkaart pakken, anders kan je effe je pc openschroeven en effe kijken wat voor kaarten erin zitten en effe de goeie module laden!

Verder moet je je /etc/rc.d/rc.inet1 aanpassen en daar het goeie ip voor je kaart inzetten of DHCP actief maken!

[ Voor 20% gewijzigd door urk_forever op 07-03-2003 10:21 ]

Hail to the king baby!

Verwijderd

/etc/rc.d/rc.inet1 is geschikt voor 2 netwerkkaarten.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
je moet in in /etc/modules.conf' een alias declareren om te kunnen werken met 1 module voor meerdere kaarten, bijvoorbeeld:
code:
1
2
alias eth0  de4x5
alias eth1  de4x5

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Okee ik heb geprobeerd dhcp actief te maken of er een 2de ip-adres aan te koppelen, maar hij pakt hem niet. Ook die regel in modprobe verdubbeld (lijkt me stug want eens geladen kan ie ook wel een 2de keer gebruikt worden.

Zal proberen die aliases eens te proberen

[ Voor 10% gewijzigd door Erhnam op 07-03-2003 10:53 ]

Verwijderd

Run /sbin/lspci of cat /proc/pci om te achterhalen wat voor chipset je nics gebruiken. Als je werkelijk ethernet express kaartjes hebt, is het aan te raden om de e100 drivers van intel te gebruiken ipv de eepro100 drivers.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

doe eens een "dmesg | file.txt" en post eens een linkje naar file.txt, dan kunnen we effe zien of hij bij het opstaten wel beide netwerkkaarten herkent...

Verwijderd

dmesg > file.txt
??
en
/etc/sysconfig/network-scripts/ifupeth1
/etc/sysconfig/network-scripts/ifdowneth1
aanmaken enzo....alias's maken zoals reeds gezegd, en nog veel zowat...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 12:37:
[...]
/etc/sysconfig/network-scripts/ifupeth1
/etc/sysconfig/network-scripts/ifdowneth1
aanmaken enzo....alias's maken zoals reeds gezegd, en nog veel zowat...

Slackware werkt anders, niet met de door jou genoemde scripts. Zoals al gezegd in deze draad:
/etc/rc.d/rc.netdevice laadt de modules voor de netwerkkaarten
/etc/rc.d/rc.inet1 regelt de ip's en de routing e.d.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Spijtig inderdaad... Draai je Slackware (==goed)... Weet je er zo weinig van dat je hem probeert te configgen alsof het een random RedHat/Debain is... :+

Owkee, post in dit topic eens de output van het commando dmesg en het commando lspci, zo duidelijker?
edit:
nav je vraag van "dmesg > file.txt" neem ik aan dat je erg n00b bent, klopt dat? Het ginig me erom dat de output van dmesg doorgaans redelijk lang is en da's zo useless in een post, dus gaf ik aan om het in een losse file te zetten...

[ Voor 36% gewijzigd door Kippenijzer op 07-03-2003 16:44 ]

Verwijderd

ik ben compleet n00b inderdaad :)

maar ik dacht dat file.txt in een pipe zo raar was...maar ik twijfelde zeker niet aan je kunde hoor, dacht gewoon aan typvaut :) . Ik ken de output van dmesg, en ">" zette het bij mijn weten in apart bestand, en | zie ik meestal gevolgd door een more of grep, ja, niet veel gewoon, en zeker geen slack
(ik werk met mandrake thuis, en redhat op school...basisdingen lukken wel, alles zonder X op school...en ondertussen hang'k hier al een maand ofzo rond, gaat meestal te ver, maar uit sommige topics leer'k wel veel :))

eneuhm, voor die opstartscripts, welke is dan standaard? (lsb ofzoiets)??
is dat slackware of redhat enzo? (of is dat standaard gedoe iets negatiefs?)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 16:53 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 16:49:

eneuhm, voor die opstartscripts, welke is dan standaard? (lsb ofzoiets)??
is dat slackware of redhat enzo? (of is dat standaard gedoe iets negatiefs?)
In de basis zijn er 2 standaarden, BSD style en SysV (system 5) style,
edit:
maar bijna elke distro gebruikt een variatie op een van de 2 of
een combinatie van dingen uit beide

een complete uitleg gaat in dit topic te ver, maar een google op "bsd sysv init"
levert je genoeg links die de verschillen uitleggen.

Is zeker handig om meer van te weten als je met meerdere linuxen/unixen
wilt (kunnen) werken :)

Suc6

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 07-03-2003 18:32 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Okee hier de output van lpci:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    Ethernet controller: Digital Equipment Corporation DECchip 21142/43 (rev 65).
      IRQ 5.
      Master Capable.  Latency=96.  Min Gnt=20.Max Lat=40.
      I/O at 0xa400 [0xa47f].
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf2000000 [0xf20003ff].
  Bus  2, device   6, function  0:
    Ethernet controller: Digital Equipment Corporation DECchip 21142/43 (#2) (rev 65).
      Master Capable.  Latency=32.  Min Gnt=20.Max Lat=40.
      I/O at 0xa000 [0xa07f].
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf1800000 [0xf18003ff].
root@tcgo-server:/etc#

Blijkbaar zitten er dus de4x5 kaarten in... Wel raar want op de verpakking stond nog altijd intel. Anywayz. 1 kaart doet het gewoon. De andere heb ik geprobeerd aan de praat te krijgen met:
code:
1
2
alias eth0 de4x5
alias eth1 de4x5

in /etc/modules.conf te plakken. Maar tijdens het booten komt die met de volgende melding op de proppen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
kernel: eth0: DC21143 at 0xa400 (PCI bus 2, device 5), h/w address 00:40:f4:47:0d:cc,
kernel:       and requires IRQ5 (provided by PCI BIOS).
kernel: de4x5.c:V0.546 2001/02/22 davies@maniac.ultranet.com
kernel: eth0: media is 100Mb/s.
kernel: ifconfig eth1 192.168.0.100 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0
kernel: SIOCSIFADDR: No such device
kernel: eth1: unknown interface: No such device

Ook heb ik al geprobeerd de module 2 keer te laden maar hij blijft mekken of in een ander pci slot te steken (de 2 kaarten) maar hij blijft mekken.
Iemand nog een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Erhnam op 08-03-2003 13:55 ]

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

wat je nog zou kunnen proberen is je 2de kaart ook een irq te geven....in je bios.
en Pnp OS installed : op No zetten

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Kippenijzer

Kippenijzer

Vreemd dat hij geen 2e netwerkkaart herkent, zou idd kunnen dat een van de kaarten wel, en eentje niet op pnp staat, maar volgens mij zijn dit pci kaarten welke dit automagisch moeten doen... Als je slakc 8.1 draait zou ook bijjvoorbeeld pnp standaard in je kernel moeten zitten en mag dus ook dit niet voor problemen zorgen... Dan zou het dus nog kunnen dat die driver wat brakjes is met meer dan één kaart, iets wat meestal dan af te vangen is met insmod opties...
Je kunt dus effe in /usr/src/linux/Documentation rondneuzen of je daar iets over de de4x5 driver kunt vinden qua schakelopties...
Wat ik je eens wil adviseren is de tulip driver te proberen, gezien deze doorgaans net zo goed, zo niet beter werkt met dezelfde kaarten (weet enkel niet zeker of die ook dit bewwuste type ondersteund)

Na het booten dus gewoon effe ifconfig eth1 down (geeft waarschijnlijk een error, gezein eth1 niet bestaat)
ifconfig eth0 down
modprobe -vr de4x5 (verwijderen van de4x5 uit de kernel)
modprobe -v tulip

Mocht het dan nog niet werken, post dan de output van het laatste commando hier eens en de laatste paar regels van dmesg (tail -f `dmesg` > bla.txt gevolgd door eventueel ctrl-c moet hiertoe voldoende info naar bla.txt sturen)
Pagina: 1