67 graden stabiel...

Pagina: 1
Acties:

• Alantin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

Alantin

Goh, wat zit je haar leuk...

Topicstarter
Okee, ik heb goed alle faqs doorgelezen en ik heb behoorlijk wat topics doorgespit naar een vergelijkbare vraag + antwoord, maar ik kon niets vinden!

Ik heb net een systeem in elkaar gezet met de volgende specificaties:

Abit KD7
Athlon XP 2000+
Arctic Cooler Super Silent Pro
512 MB DDR333
...en de rest...

Als ik het systeem opstart en meteen naar de bios ga, begint de CPU Core Temperature op 48 graden. Echter, dat loopt gedurende een half uur naar 67 graden. Daar blijft-ie op steken. Ik zit in de bios naar PCHealth te kijken, dus sprake van stress is er niet, toch?

De cooler is correct bevestigd, er zit een druppel pasta tussen de CPU en de cooler, ik heb niets overgeklokt, ik gebruik de standaard 2000+ waardes van het moederbord.

De PCHealth gegevens zijn bij 67 graden stabiel als volgt:

System Temperature: 54 graden
CPU Surface Temperature: 53 graden
CPU Core Temperature: 67 graden
CPUFAN Speed: 2556 RPM
CPU Core Voltage: 1.72 volt
I/O Voltage: 3.21 volt
+ 5V: 5.05 volt
+12V: 11.61 volt
AGP: 1.53 volt
DDR SDRAM Voltage: 2.52 volt

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Misschien haal ik ook wel wat door elkaar, hoor, dat ik me zorgen zit te maken om niks omdat ik bijvoorbeeld surface en core temp door elkaar haal...

Conducteur: zit je thuis ook met je schoenen op de bank? Alantin: knip je thuis ook kaartjes?

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
uhm

cpu fan speed een beetje aan de lage kant
een standaard koeler heeft hem op 4500-5400 rpm

/edit
ik zie dat je dus een NIET standaard koeler erin hebt.
hmm.... misschien even met een andere koeler proberen dan maar?

[ Voor 41% gewijzigd door SonyEricsson op 07-03-2003 03:21 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
core temp is altijd wel wat hoger maar idle is die zo te warm.
Hoe is je airflow?
En voel eens aan je heatsink > Is die warm ok
Brand je je vingers haast > niet goed
Koud > niet goed
in laatste geval is die niet goed bevestigt
2e geval moet je andere cooler zoeken of betere airflow.

Tweakers Discord

• Alantin

Alantin

Topicstarter
Aan de heatsink brand ik net mijn vingers niet, aan de Radeon 9700 Pro in ons andere systeem bijvoorbeeld wel...

Airflow, geen idee. Op dit moment is de kast open, zou dat veel uitmaken voor de core temp?

Wel raar dat deze cooler het dan zo slecht zou doen. Bij Gistron verzekerden ze me dat hij zowel geruisloos was (klopt) als dat-ie goed tot zeer goed koelde... In mijn andere systeem zit een vrij grote coolermaster (minder groot dan die Arctic Cooler) en die koelt mijn XP2000+ naar 50 graden...

Conducteur: zit je thuis ook met je schoenen op de bank? Alantin: knip je thuis ook kaartjes?

Verwijderd

Zorg er ook voor dat je heat sensor goed tegen je cpu aanzit...anders kunnen er nogal vage resultaten gemonitort worden :)

• Alantin

Alantin

Topicstarter
Aan de heat sensor viel niet veel te sleutelen... De processor gaat in het voetje en that's it. Of kan ik daar nog iets aan doen?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Heb je de koelpasta wel goed uitgespreid? Dat niet de helft van de core koel is en de andere helft staat te bakken :P.

tvw

• Alantin

Alantin

Topicstarter
Is die koelpasta sowieso erg belangrijk dan? Bij mijn andere systeem heb ik er namelijk niks tussen gedaan...

Ik ga morgen even een andere koeler proberen... Is het een idee om eens te testen met een oude Athlon 800 koeler van CoolerMaster? Of blaas ik hem dan helemaal op? Ik heb namelijk niet zo'n zin telkens koelers van CPUs af te pulken en elke keer het risico te lopen dat ik naar de winkel kan voor een nieuwe CPU...

• iets
Alantin schreef op 07 March 2003 @ 03:42:
Is die koelpasta sowieso erg belangrijk dan? Bij mijn andere systeem heb ik er namelijk niks tussen gedaan...
Het gedeelte met koelpasta ligt 'hoger' dan de rest van de core. Daarom lijkt het me dat de rest van de core dan geen direct contact maakt met de koeler.
Ik ga morgen even een andere koeler proberen... Is het een idee om eens te testen met een oude Athlon 800 koeler van CoolerMaster? Of blaas ik hem dan helemaal op? Ik heb namelijk niet zo'n zin telkens koelers van CPUs af te pulken en elke keer het risico te lopen dat ik naar de winkel kan voor een nieuwe CPU...
Als je het voorzichtig doet zal er niks gebeuren.

tvw

• Alantin

Alantin

Topicstarter
ShotGun schreef op 07 March 2003 @ 03:46:
Het gedeelte met koelpasta ligt 'hoger' dan de rest van de core. Daarom lijkt het me dat de rest van de core dan geen direct contact maakt met de koeler.
Zucht... ik kom niet echt over als een tweaker, he... ;) Dat van die koelpasta en het hoogteverschil had ik op zich ook zelf kunnen bedenken. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken (uitstrijken en/of weghalen), een penseel of zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Alantin op 07-03-2003 03:50 ]

• tweakduke

tweakduke

verspreiden is onzin.
Als je een drupje in het midden doet en je doet de cooler erop, dan drukt de cooler het wel uit. Als ik de heatsink altijd er na een tijdje weer eens af moet halen voor een vage reden :P
Dan is de pasta gewoon over de hele core...

Tweakers Discord

• iets
tweakduke schreef op 07 March 2003 @ 04:34:
verspreiden is onzin.
Als je een drupje in het midden doet en je doet de cooler erop, dan drukt de cooler het wel uit. Als ik de heatsink altijd er na een tijdje weer eens af moet halen voor een vage reden :P
Dan is de pasta gewoon over de hele core...
Ligt eraan wat voor pasta :P.

tvw

• tweakduke

tweakduke

Een tweaker gebruikt natuurlijk wel kwaliteit spul he :)

Tweakers Discord

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Toen ik Epox8RDA+ ging halen, vertelde verkoper over noname Arctic Silver spul voor 3 euro en ik was beetje voorzichtig omdat ik wat verhalen heb gehoord. Maar toch maar gekocht. Temp proc (XP1700+ Tbred 12.5x160) was rond 45 graden met MSIKT4V mobo nu met die silver spul erop 34 IDLE.

Lucky Goldstar

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17

Tazzios

..

ach ik geloof er niet meer zo in;
CPU MOBO sensor CPU diode
1900+ palimino 53 79
1700+ treb-a 55 71
2100+ treb-B 55 46

beetje vaag he zeker die 2100+ alles is op het zelfde MOBO[zie sign]
ze zijn wel allemaal overklokt met voltage verhoging,
MAAR dan nog die laatste is wel erg scheef

welke type heb jij eigenlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 07-03-2003 09:53 ]

• Alantin

Alantin

Topicstarter
Het type is Palomino. Volgens Gistron scheelt dat maar een paar graden...

Ik ben er overigens redelijk uit. Ik moet gewoon Surface Temperature aanhouden in plaats van Core Temperature. Zie ook dit topic: Alantin in "2100+ op 79*C :((("

Pagina: 1