Asus SPDIF kaartje ombouwen voor Epox

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-12 17:49

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een Asus SPDIF kaartje dat ik wil gebruiken op mijn Epox 8RDA+.
Het probleem is dat het Asus kaartje 3 pinnetjes heeft op een rijtje (met een leeg plekje er tussen) en de SPDIF aansluiting op het Epox bord 5 pinnetjes in een 2x3 config (en ook een leeg plekje).

Zie plaatje.

(plaatje is weggehaald)

Pinnetje 1 is 99% zeker een GND want er is geen weerstand met GND.
Andere pinnetjes hebben wel weerstand.

Pinnetje 2 en 3 zijn voor mij het raadsel.
- Is een van de twee een Vcc input voor de optische uitgang?
- Heeft een optische uitgang wel een eigen spanning nodig of haalt die zijn stroom uit het signaal?
- Zijn het 2 aparte poorten of gelden optisch en coaxiaal als 1 poort? (lijkt mij 1 poort)

Wat ik wel weet is dat beide poorten UITgangen zijn (zie plaatje), dus als het samen 1 poort is dan moet een van de pinnen toch een Vcc zijn?

Extra info: het kabeltje wat er op hoort heeft op pin 1 een zwarte (GND?), pin 2 een bruine (data?) en op pin 3 een rode draad (Vcc?) zitten.

(helaas, geen plaatje meer)

De hamvraag:

Gezien het schema in het Epox boekje, welk pinnetje verbind ik waarmee?

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgert op 14-12-2005 14:41 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Als ik me niet vergis:

1 GND,
2 +5V,
3 SPDIF OUT

Verwijderd

NC betekent Not Connected, dus dan blijven er nog maar 4 pennen over.
SPDIF-in hoef je ook niet, bljven er nog 3 over.
Voedingsspanning lijk je me ook niet nodig te hebben, blijven er nog 2 over.

Als ik zo door ga hou je niks meer over, dus laat ik het hier maar bij, weet er eigenlij ook niet zoveel van...

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
mmm.. bruin kan ook Vcc zijn... damn.. wat is nou wat, wil de zooi niet eerst zien smeulen alvorens ik door heb dat het de andere combinatie was 8)7

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Voedingsspanning heb je WEL nodig; die TosLink-modules hebben naast een signaal ook voeding nodig.
Je kunt de datalijn heel makkelijk bepalen: kijk even op de busprint welk pinnetje naar de middenaansluiting van de coaxiale uitgang (die tulpconnector) leidt; dat is je uitgang, en als je de massa-aansluiting al weet, weet je meteen waar de voedingsspanning op aan moet sluiten.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Goeie tip.
Ik meen te zien dat pin 2 (de bruine) via wat weerstandjes en een cap naar de middenaansluiting gaat.
Meten lukte daarom niet.

Ik ga er dan maar wel vanuit dat pin 1 voor de voeding is... sure hope you're right :)

Verwijderd

heppie geen picje van de onderkant (printbanen)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Denk dat dit topic toch net beter past in AVH dus ik move 'm maar :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kijk dan in de handleiding van dat Asus moederbord hoe de pinout van die connector is. Staat er volgens mij meestal wel in en de Asus handleidingen zijn ook op Internet te vinden.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als die overgebleven pin alleen naar de TosLink-module loopt, weet je het zeker. :)
Datasheet van dat ding kun je bij Toshiba downloaden overigens.
TOTX173 waarschijnlijk, even uit het blote hoofd.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het probleem was dat het kaartje 2 UITgangen had en volgens het moederbord er 1 UITgang en een INgang was.

Anyway, ik heb het omgebouwd volgens:

1 GND
2 data
3 Vcc voor optisch.

Resultaat?

Digitaal 6 speaker geluid... thanks to my Onkyo amp :)

Optisch is cool :*)

Tijgert is blij... :*) thanks fella's

Pagina: 1