Toon posts:

Hulp gezocht? Overklokken mogelijk met videokaart voor lap?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb gezocht maar volgens mij was hier nog geen topic over (m.a.w. pleeease niet verwijderen voordat ik wat antwoordjes heb) :)

hoe dan ook, ik heb een laptop van medium met daarin een ati radeon mobility videokaart van 32 mb. Nu heb ik nieuwe alternative drivers gedownload (Plutonium XP 8.1).
In deze software kreeg ik de mogelijkheid om de kloksnelheden van geheugen en processor van de kaart aan te passen. Is dit mogelijk met deze kaart? Ik zou graag ervaringen van jullie willen horen. Ik ben zelf een totale newbie, vandaar...
Weten jullie trouwens iets over deze driver en over de prestaties ervan???

Alvast bedankt, Daniel

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Weten of het mogelijk is, kan maar op één manier: zelf testen B)

Verhoog core 10 MHz oid. Als het werkt, betekent dat dat het werkt en kan je verder gaan.

Zou wel niet te ver gaan, een laptop kan de hitte niet echt goed afvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm natuurlijk met het risico dat na twee minuten een verdacht schroeiluchtje mijn neus binnenkomt......

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik zou het gewoon zo laten. Als je al kunt overklokken, zal je er echt niks mee vooruit komen, en je neemt veel risico's.

[ Voor 6% gewijzigd door Steve op 07-03-2003 01:55 ]

Verwijderd

Het is denk ik wel mogelijk om over te klokken, maar laptops kunnen in het algemeen niet tegen al te veel warmte binnenin, dus proberen zou ik het niet, zonder er zeker van te zijn dat de boel goed gekoelt is.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-02 16:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hij zal heus niet meteen gaan roken hoor, probeer het maar gewoon, als je voorzichtig te werk gaat en met kleine stapjes verhoogt dan merk je het lang voor dat er blijvende schade ontstaat :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 12:56
Het kan wel, maar kan het niet echt aanraden. De grafische kaart zal warmer worden en dat is nou juist iets wat je niet wil in een laptop (vanwege de instabiliteit die dat met zich meebrengt).
Daarnaast zal de snelheidswinst ook niet zodanig zijn dat je daar echt wat aan hebt. Ik zou het in iedergeval niet doen.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
zonde... een laptop is echt niet bedoeld om te clocken... heb je enig idee hoe warm mobile components worden... zet de laptop maar eens een tijd op je schoot... je voelt de warmte duidelijk...

Een geclockte radeon daarbij is echt te veel ben ik bang... de kans dat de rest oververhit raakt is ook niet eens weg te denken.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Het kan, maar zoals al eerder gezegd is het niet de bedoeling, de warmte productie neemt toe (terwijl die kaart speciaal gemaakt is om deze zo laag mogelijk te houden) en je accu is sneller leeg. Ik zou het dus gewoon niet doen.

Geen inspiratie

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
En warmte verspreid zich in een lappie, dus de warmte van die radeon zal dan op je cpu enz... komen. Mijn pa heeft nog zijn Compaq doorgebrand een paar weken geleden. En zoiets zie je niet aankomen... Floep, scherm uit, gedaan.

Verwijderd

Overklokken heeft toch niet echt zin bij een laptop? Ik game iig nooit op laptops... touchpads zuigen namelijk :+

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dan hang je er toch een veldmuis aan :)

Verwijderd

http://www.overclockers.com/tips1014/ en http://www.overclockers.com/tips1021/
Blijft alleen nog het probleem over van de stroomvoorziening

Whaha veldmuis :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 16:06 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Ik heb mijn Radeon M7 in mijn laptop lopen met een 10% oc, voor zowel core als geheugen en dat merk je wel in 3DMark. Geeft voor de rest geen problemen, bij mijn Compaq.
Ik gebruik Rage3D tweak om te oc'en ;)

Linkje 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Turkish op 08-03-2003 00:08 . Reden: Link toegevoegd ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Steve

Steve

Krokodil \o/

En nu de hamvraag: merk je het ook in games?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Generals loopt een stuk soepeler ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Het antwoord is heel duidelijk, het is fun om de boel over te klokken, maar er valt niet echt winst mee te behalen.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Hier een mobility radeon 7500 -> ongeveer 10% oc-ed en van 3600 puntjes naar bijna 4400 puntjes gegaan in 3dmark2001
Feest! :P

http://service.futuremark.com/compare?2k1=5999842
Pagina: 1