4 speakers in zaal. Welke speakers + amp?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 23:07

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Nou moet ik een zaaltje van ongeveer 15 meter lang en 4 meter breed en ook noges 4 meter hoog gaan voorzien van 'goed' geluid.

Er staat nu een sony versterker, een ding van een gaar setje, met 4 speakers.
2 zijn er ook van sony de andere zijn van JVC.
Er komt nu wel geluid uit, maar het klinkt nogal gaar, vooral als hij iets harder gaat.
Het is een soos ruimte die dus gevuld zal worden met mensen.
Het is dus geen absoluut geen disco voor harde muziek, maar het moet af en toe wel een beetje harder kunnen. (bij een feestje oid)
Nou ben ik al bij een aantal hifi zaken geweest, en die konden mijn vertellen dat een 4 kanaals versterker best lastig was om te vinden.
Ik zat zelf te denken aan 4x B&W 601, omdat ik daar wel goede ervaring mee heb en ook nog goed klinken op een hoger volume.
edit:
of misschien de JBl Lx 2002? zelfde formaat ongeveer.

Nou weet ik dus niet of die 601 goed genoeg is voor zo'n ruimte, een beetje lastig om te testen. Ook is het ook nog zo dat er meestal niet veel mensen in rondhangen, maar er kunnen ook wel es 100 mensen in komen. Dan heb je dus ook stuk meer volume nodig.
Ik mag dan zoiets uitgeven als 1100,- voor amp+speakers.
Maar als dat bedrag echt te laag is, kan het eventueel wel verhoogt worden.

Nou zijn mijn vragen dus als volgt:
Welke versterker kan eventueel 4x B&W 601 aansturen?
Is de B&W 601 uberhaubt wel een goede keuze icm deze ruimte?

[ Voor 4% gewijzigd door DaOverclocker op 07-03-2003 00:17 ]

systeem specs

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
hifi :?

hier is nou PA voor uitgevonden. PA staat voor public audience, en is apparatuur speciaal voor de wat grotere ruimtes. hoog vermogen luidsprekers etc.

in de search is aardig wat te vinden :)

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik denk dat B&W's net wat te 'net' hiervoor zijn.
Misschien dat het een beter idee is om van die JBL 'Boom speakers' op te hangen :)
Van die meer disco achtige speakers, 601's zijn meer voor HT's geschikt of stereo maar dan weer niet op zown ruimte.

Maar dat vind ik :)

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
twiekert schreef op 06 maart 2003 @ 23:06:

hier is nou PA voor uitgevonden. PA staat voor public audience, en is apparatuur speciaal voor de wat grotere ruimtes. hoog vermogen luidsprekers etc.

Ja maar met PA zit je al snel op de 250,- per stuk als goedkoopst, en het hoeft dus ook niet echt 'hoog'vermogen te zijn.
Ik denk dat B&W's net wat te 'net' hiervoor zijn.
Misschien dat het een beter idee is om van die JBL 'Boom speakers' op te hangen
Van die meer disco achtige speakers, 601's zijn meer voor HT's geschikt of stereo maar dan weer niet op zown ruimte.
Maar dat vind ik
Misschien zijn ze idd wat te net hiervoor, ik heb ook al gekeken naar de JBL LX2002. mischien dat dat wat is?

systeem specs

Verwijderd

een 4 kanaals amp is nie zo moelijk te vinden. de meeste goed non ac3 verterkers zijn geschikt voor 4 speakers.

en als boxen gewoon 4 van die disco boxen a 80 a 90 euro het stuk ophangen. klinkt altijd goed. en blijf je netjes binnen het buget.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

op de zwarte markt vindt je meestal wel een set speakers van 250 euro ofzo die niet moeilijk gaan doen als het eens hard moet.. niet denken dat je nu kwaliteit in huis haalt maar ik denk dat er letterlijk niemand op let in een zaaltje (waar waarschijnlijk toch al belabberde akoestiek is)

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Maar ja wat het nu juist is, de bass is wel goed, maar als we Mark knopfler luisteren, klinkt het echt voor geen meter. en volgens mij heb je dat met disco boxen van 90 euro nog steeds

systeem specs

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
twiekert schreef op 06 maart 2003 @ 23:06:

Volgens mij staat PA voor Public Address , maar OK.

Ik zou idd niet aan een hifi oplossing denken
hifi geluid is toch niet haalbaar in zo'n zaal

Er zijn genoeg betaalbare PA setjes die zeker ook robuust zijn.

kijk o.a. maar op Velleman

Kijk ook eens naar vraag&aanbod

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

henri schreef op 06 March 2003 @ 23:29:
maar als we Mark knopfler luisteren, klinkt het echt voor geen meter. en volgens mij heb je dat met disco boxen van 90 euro nog steeds
klopt.. Mark Knopfler is erg kritisch :)

maar ik denk dat je in zo'n zaal nooit Mark Knopfler zal kunnen draaien en er echt stil kan zijn van de kwaliteit.. Misschien van dat behaarde spul op de muren zoals in bioscopen ;)

Verwijderd

Ik zou eerder denken aan JBL of iets in die richting, als je al HiFi-achtigen wilt nemen. Misschien is het slimmer om meer richting PA te gaan..

En Mark Knopfler, tja :) Daar heb je heel erg goede omstandigheden voor nodig, en kan je zo ongeveer wel Nautilussen neer gaan zetten daar ;)

Edit: Ik was dus niet de enige die aan JBL dacht :z /me moet lezen..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 23:57 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 08:24

JT

VETAK y0

Zoek, ALS je dan al voor hifi gaat, naar speakers met een minimale gevoeligheid van 90db ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Dan lijkt JBL me ook geen slechte keuze :) . Hoge gevoeligheid, zelfs bij wat goedkopere modellen. En ook het geluid zal wel redelijk zijn voor dat soort gelegenheden. Het is wat bonkeriger zover ik weet, met wat scherper hoog. Midden is niet het sterkste punt. Tenminste dat is het bij mijn JBL's, maar die zijn wel wat ouder.

Music Addicted

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
ik denk dat ik maar es op zoek ga in de winkel naar de JBL LX 2002.
eens luisteren hoe die uberhuabt klinken.

systeem specs

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Nou ik ben dus naar de soos gegaan, met 4 mooie b&w's onder m'n arm ;)
Ik heb de 601 aangesloten, en es beluisterd. Nou wat viel me dat tegen zeg.
Het klonk wel een stuk beter, en Mark knopfler klonk een stuk beter en trance ook wel.
Maar alleen als je het geluid niet te hard zet, zodra die iets harder gaat is het *&^%$#@
Dus de acoustiek is daar gewoon vreselijk, het geluid galmd gewoon keihard om je heen.
De bas is niet een keer een klap, maar een ongecontroleerd uiteengefaagde bas golf.
Dus ik ben iig van menig dat ik geen B&W hoef te kopenç want das een beetje verloren geld dan. Beter dus iig JBL
Ik heb dus nog geen 4 speakers aangesloten omdat dat niet wou....
Maar met twee klonk het al gaar, dus met 4 zal het nog wel erger zijn. Ook heb ik nu geen versterker die 2x 601 en 2x 602 voldoende aan kan sturen.
Is er iemand die een idee heeft hoe ik het geluid wat kan verbeteren? Mischien dat ik meerdere speakers nodig heb?
Het zaaltje volproppen met banken en gordijnen is geen optie.

systeem specs

Verwijderd

De muren met zachte stof bekleden? Of van dat noppenschuim dat je ook wel in studio's ziet. Kan wel is alleen vrij lelijk :P Je kan er wel overheen verven geloof ik.

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 16:06:
De muren met zachte stof bekleden? Of van dat noppenschuim dat je ook wel in studio's ziet. Kan wel is alleen vrij lelijk :P Je kan er wel overheen verven geloof ik.
Of zoals ik er gewoon een (Feyenoord) vlag voor hangen :P

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik denk dat je een beetje zware maar goedkope (niet brandbare) stof moet kopen en die ophangen langs alle muren.. soort gordijn idee... verder van die goedkope klaslokaal vloerbedekking.. en op het plafond ook dat spul wat vaak boven klaslokalen hangt.. Van die tegels. weet niet hoe t heet.

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Goed ik ben al weer wat verder! Dat PA gedoe heeft me wel geholpen...wist ik veel dat dat bestond. Maar goed nu heb ik het volgende: JBsystems TS10 150 watt RMS luidsprekers. en daar dan 4 van. http://www.clubsound.nl/p75.html
Maar deze kosten maar E55,- Das niet zo duur. waarom niet?
En deze versterker kan er dan bij: http://www.clubsound.nl/p62.html
das een 2x 135 watt 8ohm versterker. Hier moet ik er dan twee van hebben omdat je er geen 4 erop kunt aansluiten.

Verstandig? of flut?
edit:

Nou kom ik in andere topics niet veel goeds tegen over Jb-systems.
Maar wat word er nou verstaan onder rommel? Is het niet goed genoeg om Keiharde muziek mooi te draaien? of klinkt het op geen enkel volume goed? das nogal van belang voor mij.
Ze zeggen dat Jb-systems goed is om mee te beginnen....wat houd dat dan in?
IK weet nou niet wat ik van Jb moet denken.

[ Voor 29% gewijzigd door DaOverclocker op 11-03-2003 00:46 ]

systeem specs

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 11:22
Tja op dit gebied ben ik niet zo thuis.
Wat ik wel weet dat dit wel erg goedkoop is voor een speaker in het algemeen al.
Ik zal er dan ook niet veel van verwachten. En ik denk zeker niet dat ze van ff lekker flink vermogen houden. Dus echt zwaar overbelasten zal niet kunnen. Want soms als je muziek luid speelt kan er veel piek inzitten en kunnen goedkope speakers bij overbelasting stuk gaan. Ik heb zelf thuis hier JBL (s26)
Die speakers zijn al 150watt per stuk (nog niet de piek)
En zijn aanzienlijk kleiner.
http://www.jbl.com/home/p...S26IIBE&SerId=STU&sCatId=
En die zijn op een NAD 2x 25 watt versterker aangesloten. Daar komt echt veel en zuiver geluid uit. En JBL zijn kwaliteit is dat ze lekker valt te belasten :+
Natuurlijk is NAD niet bedoelt om steeds feestjes mee te draaien.
Maar ik zal liever toch iets beters kopen. Straks gebruik je het 5x en draai je het een aantal keer flink open en is het al gaar aan het worden.
Helaas staat er ook niet bij want de standaart DB is. Want volgens mij speelt dat wel bij een PA instalatie.
Ik zal liever een goed setje JBL speakers kopen <PA zijn ze groot in>
En een goede versterker erbij. Dan kan je er zo 10 jaar mee voort.

Ik durf te wedden dat z'n speaker
http://www.jblpro.com/pages/mi/eon1500.htm _/-\o_
10x harder z'n geluid de zaal in kan denderen dan TS10 - JB Systems

Helaas weet ik de prijs van die JBL niet. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Tijmen op 11-03-2003 00:59 ]

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
JBL EON 1500, 15" twee weg speaker systeem, 225W/8 Ohm € 499,00
JBL SOUNDFACTOR 12M, 2-way 12"full range speakersystem 250W € 399,00
Die laatste is ook wel goed, alleen vind ik ze toch echt wel wat duur...tis jammer dat ze niet gewoonn dingen van 100 watt hebben. Die zouden een stuk goedkoper zijn

systeem specs

• Tijmen
Misschien ergens tweedehands op de kop tikken.
Ik zal ff kijken op inet. ;)

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
de DAP A-10 is dat wat?
die kost 183,- dus lijkt wel beter niet?
Je kan alleen zo weinig reviews vinden over die dingen!
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11024

[ Voor 17% gewijzigd door DaOverclocker op 12-03-2003 14:52 ]

systeem specs

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
getver, verkeerde knop :(

[ Voor 92% gewijzigd door DaOverclocker op 12-03-2003 14:52 ]

systeem specs

• Tijmen
Ik dacht dat DAP een redelijk goed merk was. Kan ik niet met zekerheid zeggen. Heb er zelf geen ervaring mee gehad. Maar heb het wel in bladen zien staan en op internet over gelezen. (Zegt natuurlijk niet alles ;) )
Volgens mij is DAP een goed instapmerk.
Een klasgenoot van mij heeft iedegeval DAP zelf. Dus ik vraag ASAP wat zijn ervaringen ermee zijn.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Effies kijken op www.new-line.nl

Zou dan zelf kiezen voor een DAP Mission-800 (2x375 watt / 4 ohm) Amp voor 339 samen met 4 DAP K-112 12" Full Range speakers voor 209. Geven voldoende voor normaal gebruik. Mocht je ooit nog een feestje geven dan kun je er nog 2 subwoofers bij huren. Dat kost je dan ook niet zo heel veel.
bij elkaar ben je dan voor 1175 pleurotjes klaar en als je ooit weer eens geld hebt koop je er alsnog de subwoofers bij.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Tijmen schreef op 12 March 2003 @ 15:55:
Ik dacht dat DAP een redelijk goed merk was. Kan ik niet met zekerheid zeggen. Heb er zelf geen ervaring mee gehad. Maar heb het wel in bladen zien staan en op internet over gelezen. (Zegt natuurlijk niet alles ;) )
Volgens mij is DAP een goed instapmerk.
Een klasgenoot van mij heeft iedegeval DAP zelf. Dus ik vraag ASAP wat zijn ervaringen ermee zijn.
DAP is niet zo heel erg slecht, en t kost geen drol (in vergelijking met andere merken dan). T is niet direct het beste van het beste, maar voor te beginnen is het heel acceptabel. Zeker als je toch niet professionele sjit wilt doen ermee maar gewoon een leuk geluidje voor een redelijke prijs wilt kunnen neerzetten

iRacing Profiel

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Zou dit niet iets zijn?
JBL Control 25AV.
klik
Die kosten 200 per stuk.
Alleen staat er telkens iets over 70/100 volt line. WTF is dat?
4 van deze speakers zouden best voldoen denk ik.
en kroegtijger, jou settup is denk ik een beetje overkill. watt is wel erg veel voor een soosje. en slapen nog altijd mensen in dat zelfde gebouw;)
Maar dan nog wat, jij sluit dus 4 speakers aan op een 2x375 watt versterker. Doe je dat express of is dat een foutje?
en 2 subwoofers erbij gaat helemaal niet door de bocht.....

systeem specs

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

LOL, als je dit met B&W's moet doen kun je er beter niets wegzetten, dan klinkt het misschien wel goed, maar echt te wenig power.
Paar speakers van bijvoorbeeld master weghangen, ampie er op klaar.

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
FFF schreef op 17 March 2003 @ 12:44:
LOL, als je dit met B&W's moet doen kun je er beter niets wegzetten, dan klinkt het misschien wel goed, maar echt te wenig power.
Paar speakers van bijvoorbeeld master weghangen, ampie er op klaar.
was het maar zo simpel..
misschien is het ook wel zo simpel, maar ik ben er nu al meer dan twee week mee bezig, kweet het nog steeds niet.
Paar lastige eisen nog steeds.>

- Beperkt budget
- Klein formaat (max 50 cm hoog)
- Hoge belastbaarheid.
- Zuivere klank (dus geen JbSystems TS10)

Die Ts10 had ik dus beluisterd, goede strakke bas, maar das ook echt ALLES.:(

Misschien de JBL Control25Av, maar ik heb geen idee wat voor een druk er van zo'n speaker afkomt. staat ook in een eerder repley van mij trouwens.

systeem specs

• kroegtijger
henri schreef op 17 March 2003 @ 12:11:
Zou dit niet iets zijn?
JBL Control 25AV.
klik
Die kosten 200 per stuk.
Alleen staat er telkens iets over 70/100 volt line. WTF is dat?
4 van deze speakers zouden best voldoen denk ik.
en kroegtijger, jou settup is denk ik een beetje overkill. watt is wel erg veel voor een soosje. en slapen nog altijd mensen in dat zelfde gebouw;)
Maar dan nog wat, jij sluit dus 4 speakers aan op een 2x375 watt versterker. Doe je dat express of is dat een foutje?
en 2 subwoofers erbij gaat helemaal niet door de bocht.....
4 speakers op 2x375 watt gaat best. Dat hebben we nu ook ongeveer staan (alleen 2x 400 op 4 speakers).

Het voordeel van wat een overkill lijkt is dat je er nog eens een feest op kan geven. Je hoeft het natuurlijk niet altijd vol open te zetten. Zet je versterker half op en je mixer op half en je draait effectief dan nog maar op een kwart. T lijkt veel vermogen, maar t valt best mee. Die subs kun je als een extra optie beschouwen, afhankelijk van wat voor ruimte je ermee moet gaan vullen met het aantal mensen e.d. Wij draaien op vrijdagavond met de versterker op +- 2/3 van het vermogen open, voor zo'n 125 tot 150 man en dan is het geluid niet te hard (zoals een gemiddelde kroeg). Op wat grotere feesten (denk aan oud en nieuw, koninginnenacht/dag etc) zetten we er dan nog 2 subs bij voor wat mooier geluid van dance-muziek en daar heb je genoeg aan. Kortom: vermogen in cijfertjes wil niet zeggen dat het hard MOET. het kan hard als je het zou willen, da's heel wat anders

iRacing Profiel

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

euh zo0als ik al zei master, nee ik heb meer verstand van dure hifi, maar voor zover ik weet heeft master kleine speakers die veel voor profesioneel gebruik gebruikt worden, hoog redement speakertjes die vaak met een groepje gebruikt worden, maar 4 stuks moet makkelijk lukken is zo'n zaaltje.

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011

Krewcial

Pukke Bo!

Kijk hier ff: www.licht-geluid.nl en dan moet je vooral ff kijken bij de snuffelsite, staan een hele hoop particulieren die hun spullen kwijt willen van bijvoorbeeld drive in shows, staat heel veel, en vaak niet duur:)

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

Verwijderd

Voor kwalitatief geluid zou ik de Monitor Audio Silver Line S2 overwegen (ca 600 euro pp)
- 91 db rendement
- 100 W RMS belastbaar
- -3dB kantelpunt op 40 Hz
- niet te groot BxHxD = 20x36x27cm

http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Silver_Series/s2.htm

Bij de versterker zou ik voor een niet te dure surround receiver gaan die ook op 4 (of 5) kanaals stereo ingesteld kan worden (bv Denon AVR-1603 voor 425 euro)

http://www.denon.de/seitenhifi/seitenav/rec/avr1603.html
http://www.eurohopper.nl

Maar we weten nog niet wat het budget is...

Mocht het te duur zijn en je gebruikt al een mengpaneel (bv), probeer dan 2e hands een paar NAD of Rotel Eindversterkertjes op de kop te tikken.

Mbt demping: gebruik brandwerende materialen (ik neem aan dat de zaal door de brandweer geinspecteerd wordt?), ga voor advies bv naar speaker en co (Rotterdam, Haarlem en Groningen) of Speakerland (Oss). Hier kun je ook advies krijgen over het zelf bouwen van luidsprekers (een budget vriendelijk alternatief)

http://www.speakerenco.com
http://www.speakerland.nl

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Het valt me op dat er nog veel tips gegeven worden in de richting van hifi setjes, of zelfs studiomonitoren. Het gaat hier om een soos niet om een professionele geluidsstudio. Ik denk dat je met 4 DAP A-10's (die je zelf al gevonden hebt) een heel redelijk geluid kunt krijgen. Ze gaan niet zo heel laag, de A-12 (220 euro bij newline) gaat alweer wat lager maar als je echt een flinke bass wilt moet je toch aan een subwoofer, maar voor zover ik het begrepen hebt ga je toch geen disco's houden.

Mocht je voor de A-12's gaan zou je bijvoorbeeld deze amp erbij kunnen nemen http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11480 DAP palladium P-1200, ken 'em zelf niet maar het zal vast geen echte zooi zijn (hoewel je het niet met crown ed. kan vergelijken, maar dat is ook niet in jouw prijsklasse) Voor A-10's is de P-1200 wat te zwaar denk ik, de P-900 komt dan wat meer in de buurt http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11479

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Oke, een voorstel:

4 X Dap A-10 luidspreker 200 watt RMS 8 Ohm
1 X DAP PALLADIUM P-1200 2x 400 watt 8 Ohm

4x 183,-
1x 289,-
------------ +
1030,-

Mooi bedrag.
Maar nou wou ik dus 4 speakers op 1 versterker aansluiten. Dat heb ik liever dan dat ik er twee moet kopen
Of moet ik dan nog een zwaarde versterker hebben?de P-1600? 2x 525 watt
Hij gaat trouwens toch nooit voluit open, dus die 200 watt haal ik ook nooit uit de boxen.

systeem specs

• MM
  • Niet online

MM

Nee een zwaardere hoeft niet, omdat je per kanaal 2 speakers aansluit (4 in totaal dus) is de weerstand voor de versterker 4ohm, en dan levert de P-1200 volgens de specs niet 2x400 maar zelfs 2x600 watt. De A10's zijn 200w RMS, je hebt dus nog per speaker 100Watt aan piekvermogen over. Als 'ie sowieso nooit helemaal open gaat is een nog zwaardere versterker niet nodig, trouwens ook helemaal niet nuttig, je speakers kunnen niet nog harder ofzo als je er een zwaardere versterker aan hangt. Dan zou je ook weer zwaardere boxen moeten kopen, en zo blijf je bezig.

2 versterkers hoeft ook niet, deze versterker kan gewoon 4ohm aan dus het gaat heus geen problemen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 18-03-2003 13:58 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• kroegtijger
henri schreef op 18 March 2003 @ 12:57:
Oke, een voorstel:

4 X Dap A-10 luidspreker 200 watt RMS 8 Ohm
1 X DAP PALLADIUM P-1200 2x 400 watt 8 Ohm

4x 183,-
1x 289,-
------------ +
1030,-

Mooi bedrag.
Maar nou wou ik dus 4 speakers op 1 versterker aansluiten. Dat heb ik liever dan dat ik er twee moet kopen
Of moet ik dan nog een zwaarde versterker hebben?de P-1600? 2x 525 watt
Hij gaat trouwens toch nooit voluit open, dus die 200 watt haal ik ook nooit uit de boxen.
LIjkt me geen verkeerde keus

iRacing Profiel

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ok, heeft iemand misschien dan wat meer info over die DAP A-10, behalve een paar verkoop adressen? ik kan er niets over vinden namelijk.

systeem specs

• kroegtijger
Heb je al op de site van DAP gekeken?? ( www.dap-audio.com ) Daar staan alle speakers die ze op dit moment hebben gesorteerd op range. Ik kon die A-10 niet zo snel vinden omdat ik de range niet weet waaruit ze komen.
Als ze uit de Clubrange Active komen zijn het namelijk actieve speakers (met ingebouwde versterker dus)

iRacing Profiel

• _Badeend_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 19:29
kroegtijger schreef op 19 March 2003 @ 12:17:
Heb je al op de site van DAP gekeken?? ( www.dap-audio.com ) Daar staan alle speakers die ze op dit moment hebben gesorteerd op range. Ik kon die A-10 niet zo snel vinden omdat ik de range niet weet waaruit ze komen.
Als ze uit de Clubrange Active komen zijn het namelijk actieve speakers (met ingebouwde versterker dus)
Ik heb er al tig keer gekeken, maar ik kan ze daar echt niet vinden!
ze komen uit de DAP PRO advantage speaker serie.
Nou ze staan er echt niet tussen. Ik heb nog nergens een foto gezien zonder grill :(

There's no savegame in real life...

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
drommels, die domme Badeend is mijn broertje, post moet eigenlijk onder 'Henri'. hehe kan het eindelijk es met een hoofdletter ;)

systeem specs

• mr_petit
  • Laatst online: 16:23

mr_petit

opperprutser

hmmm het gaat dus om een soos....
Let erop dat als je speaker in een leeg zaaltje test het belabbert klinkt (daar was je al achter gekomen, maar in een lege zaal klinkt alles wat je test ook absoluut harder!.
Als je nl. je zaaltje volstopt met mensen heb je niet alleen veel demping (de geluidsversterking die uit de ruimte zelf komt wordt dus stukken lager), maar al die mensen produceren zelf ook een enorme herrie. daar moet je dus (over de gehele ruimte gezien) minstens 10dB overheen komen. (en dan komen de pa setjes om de hoek kijken ;) ).

Wat ik zou doen is het liefst een aktief setje nemen met sub, aangezien je de basversterking nodig zal hebben.
99% van de fullrange pa speakers is (vergeleken met hifi) tonaal uit balans. De lage tonen zijn vergeleken met de midden en hoge tonen veel te zacht.
Dit komt niet doordat het slechte speakers zijn, maar het is een algemene frequentiekarakteristiek van pa woofers en tweeters.

een aktief systeempje is ook heel hadig als er een mengpaneeltje staat, en ze zijn vaak gelimit: dat wil zeggen hufterproof!.
Als het zaaltje wel eens verhuurd wordt, of het barpersoneel wel een een slokje opheeft (of het zijn vrouwen :X ) dan is dit een absolute must. (anders wordt alles wel eens te hard gezet dus...->clippende versterker->kapotte luidsprekers/versterker)

Een setje met 4 kleine sattelieten en min. 1x12"sub (alles aktief dus) zou dus perfect zijn, maar ik denk dat je dat niet red met 1100euro; misschien gebruikt? (ex rental).

Owja, dat er geen piezotweeters in het hoog toegepast moeten worden spreekt voor zich :)

"man is not truly one, but truly two,"

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
mr_petit schreef op 20 March 2003 @ 00:35:
hmmm het gaat dus om een soos....
........
........
Owja, dat er geen piezotweeters in het hoog toegepast moeten worden spreekt voor zich :)
Kijk dat het om een soos gaat wil niet zeggen dat er ook bas in moet zitten. De soos zit namelijk gewoon aan een huis vast en daar wonen ook nog mensen. Volgens mij komt er genoeg bass voor ons uit deze speakers. tot nu toe deden we het gewoon met 4 philips speakers van nabij de 80 watt, allemaal papieren rommel. Daar heeft nooit iemand echt over geklaagd dus van subwoofers zie ik al meteen af.
De versterkers komen gewoon achter slot en grendel op een andere plaats, dus we kunnen het volume gewoon limiteren voor de volume knop niet zo hoog te zetten. Maar wat had je nou over piezotweeters? ik heb geen idee of dat ook in die DAP's zit. Maar wat is daar mis mee? gana die schel klinken op een hoog volume? das 123 mijn idee ervan.
Maar ik denk dat ik voor de bovengenoemde set ga, tenzij ik iets anders vind. Maar ik weet eigenlijk NOG NIXX!!!! van die speakers!. Gr ik kan er echt niet over uit dat daar nix over te vinden is :( :( .
Maar het liefst heb ik nog 4 monitor speakers van JBL, die zijn ook wel 200 watt. en dan moet er idd wel een speaker bij voor het laag....Maar ja dan zit ik daar weer mee, nee dan maar gewoon 4 full range speakers.

[ Voor 35% gewijzigd door DaOverclocker op 20-03-2003 10:04 . Reden: ingekort.... ]

systeem specs

• MM
  • Niet online

MM

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Klopt, en ik heb ook al gemaild met die ene Remco.
en die had het volgende te zeggen:

de kwaliteit van de speakers vind ik zeker niet tegenvallen.Als je er vier wilt gebruiken voor die ruimte heb je meer dan genoeg geluid( als het niet overdreven hard hoeft tenminste).ik heb deze speakers aangeschaft omdat ik al wat meer ervaring met dap had.We hebben namelijk de dap A18 voor onze drive-in,waardoor ik, toen mijn speakers kapot gingen thuis eerst eens bij dap ging kijken of er nog wat leuke speakers bijstonden voor thuis.alles bij elkaar genomen denk ik dat je een goede keuze neemt als je er vier aanschaft.

tja ze zijn de wel leuk? maar das nog niet echt specifiek.

systeem specs

• MM
  • Niet online

MM

Nog iets, ik zat op een ander forum wat te lezen en daar beweert de eigenaar van newline dat de "palladium" serie van dap de opvolger is van de "radon"serie, waar hij er 4 van verkocht heeft en er 3 niet van werkten...

Het kan zijn dat de nieuwe serie wel beter is, maar feit blijft dat ze erg goedkoop zijn voor het vermogen dat ze zeggen te leveren. Mischien als je nog een beetje budget ergens vandaan kunt schrapen dat je een andere versterker kunt overwegen. Nog een belangrijk iets, vergeet niet dat je ook nog kabels moet kopen! Hoeft natuurlijk geen bijzonder merk te zijn ofzo, gewone 2,5mm² kabels voldoen prima.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Veilig (en goed voor het geld):

4 x DAP K-112 + een American DJ V-3000 versterker. Zet de subsonic van de versterker op 50Hz, limiter aan (uiteraard) en je hebt een behoorlijk hufter proof setje. Richt de speakers dusdanig dat ze minimaal de "muur zien" en zorg hier en daar voor wat (brandveilige) demping om de acoustiek enigszins acceptabel te maken. Voeg in de toekomst nog een setje goede subs toe (met eigen eindtrap, gefilterd door de in de V-3000 ingebouwde X-over optie) en je hebt voldoende voor een goed stevig feest voor zo'n 200-300 man.

De K-112 is eigenlijk een beetje een verrassing geweest ;-)

Het is een OEM China kastje dat echter zeer behoorlijk klinkt VOOR HET GELD!

De A-reeks van DAP wordt vooral genoemd als het om de sub gaat (de A-18b is voor het geld zeer behoorlijk). De full range kastjes blinken niet echt uit in neutraal geluid (zwak laag en scherp hoog).

André Huisman (www.new-line.nl)

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Nou ik heb wat gekocht hoor..hou je hart vast!

LEM Procom 400 2x125 watt 8 ohm
4x Pioneer cs-7070. ala 190 wat.

Die versterker heb ik op aanraden van een verkoper gekocht en die speakers heb ik bij een witgoed zaakje vandaan. Tja waarom ik dit nou koop? omdat het a) niet te duur moet zijn b)moet altijd redelijk klinken, ook als achtergrond muziekje. C) het duurde anders veels te lang.
Die luidsprekers kan ik nog wel terug brengen als ze niet bevallen. kosten trouwens 279,- PER PAAR. die versterker was 355,-
dus kzit onder het budget, maar ik heb ook nog een mixer gekocht. simpel 2 kanaals mixertje met bass en trble regeling voor 111,- Wat mensen hier soms niet doorhebben is dat het om een soos gaat. er zitten helemaal geen Dj's daar en het geluid staat 90% van de tijd op een normaal rustig niveau. Daarom heb ik ook van PA speakers afgezien. Deze speakers in deze prijsklasse klinken echt belabert, pas als je meer betaald klinkt het wat. Dus voor minder geld kun je beter een 'hifi' luidspreker kopen. Maar iedereen natuurlijk hartelijk bedankt voor de moeite en voor de adviezen, het heeft me iig een eind op weg geholpen!

[ Voor 7% gewijzigd door DaOverclocker op 28-03-2003 11:39 ]

systeem specs

• kroegtijger
henri schreef op 28 March 2003 @ 11:38:
Nou ik heb wat gekocht hoor..hou je hart vast!

LEM Procom 400 2x125 watt 8 ohm
4x Pioneer cs-7070. ala 190 wat.

Die versterker heb ik op aanraden van een verkoper gekocht en die speakers heb ik bij een witgoed zaakje vandaan. Tja waarom ik dit nou koop? omdat het a) niet te duur moet zijn b)moet altijd redelijk klinken, ook als achtergrond muziekje. C) het duurde anders veels te lang.
Die luidsprekers kan ik nog wel terug brengen als ze niet bevallen. kosten trouwens 279,- PER PAAR. die versterker was 355,-
dus kzit onder het budget, maar ik heb ook nog een mixer gekocht. simpel 2 kanaals mixertje met bass en trble regeling voor 111,- Wat mensen hier soms niet doorhebben is dat het om een soos gaat. er zitten helemaal geen Dj's daar en het geluid staat 90% van de tijd op een normaal rustig niveau. Daarom heb ik ook van PA speakers afgezien. Deze speakers in deze prijsklasse klinken echt belabert, pas als je meer betaald klinkt het wat. Dus voor minder geld kun je beter een 'hifi' luidspreker kopen. Maar iedereen natuurlijk hartelijk bedankt voor de moeite en voor de adviezen, het heeft me iig een eind op weg geholpen!
Maar dan nu de grote vraag: Bevalt het?? ben nu wel nieuwsgierig geworden of je tevreden bent met het geluid

iRacing Profiel

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

m.m schreef op 18 March 2003 @ 13:57:
Nee een zwaardere hoeft niet, omdat je per kanaal 2 speakers aansluit (4 in totaal dus) is de weerstand voor de versterker 4ohm, en dan levert de P-1200 volgens de specs niet 2x400 maar zelfs 2x600 watt. De A10's zijn 200w RMS, je hebt dus nog per speaker 100Watt aan piekvermogen over. Als 'ie sowieso nooit helemaal open gaat is een nog zwaardere versterker niet nodig, trouwens ook helemaal niet nuttig, je speakers kunnen niet nog harder ofzo als je er een zwaardere versterker aan hangt. Dan zou je ook weer zwaardere boxen moeten kopen, en zo blijf je bezig.

2 versterkers hoeft ook niet, deze versterker kan gewoon 4ohm aan dus het gaat heus geen problemen geven.
Zolang hij maar niet op volle kracht hoeft te werken. anders gaat ie:
1. in beveiliging als ie na een tijdje te warm word (want hij moet meer vermogen leveren dan waar ie voor gemaakt is.)
2. clippen
3. defect

Make your choice... Ik zou het gewoon doen en goed opletten dat niet 1 of andere halve gare die versterker ff open draait. Hangslot erop!

Alles kan stuk.

Pagina: 1