[mplayer] probleem met afmetingen en sync

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb met mijn tv-carde (philips saa7134 chip) met powerVCR onder windows een video opgenomen als mpeg 2 file. Met xine kan ik hem correct afspelen. Omdat ik hem met mencoder naar divx wil converteren test ik de film eerst met mplayer. Ik krijg dan twee problemen:

- De eigenlijke film is te smal ten opzichte van de hoogte. Ik heb geprobeerd dit te corrigeren met de -aspect optie, maar daarmee pas ik de zwarte randen rond het beeld aan. Verder heb ik met de -vop il=x:y optie geexperimenteerd, omdat een tv signaal geinterlaced is, maar volgens mij is de mpeg file dat niet meer. Met il=d krijg ik twee beelden boven elkaar, met il=i wordt de boel door elkaar gegooid.
- het geluid gaat steeds verder achter lopen op het beeld. Ik heb naar de -autosync optie gekeken, maar die begrijp ik niet.

• The_Wounded
  • Laatst online: 19-10-2021
Welke versie van mplayer heb je? Ik heb al redelijk wat versies geprobeerd maar mplayer is duidelijk nog beta software.

Verwijderd

Non-Windows Operating Systems

Verkeerde sectie binnen het forum misschien? aangezien het hier over mplayer gaat...

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Issie al naar NWOS gemoved, of kent Jherer mplayer niet? Want we hebben het natruurlijk niet over die vage Windows variant he?

Zou Sir Isaac anders het eerste stuk van het bestand ergens ter download kunnen neerzetten? (even wat spelen met dd is voldoende)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Speel die file eens af met "mplayer -vo sdl file".

• Sir Isaac
Ik heb mplayer 2 a 3 weken geleden gecompileerd uit cvs. Mplayer -vo sdl <file> werkt niet. sdl ondersteuning is blijkbaar niet meegecompileerd. Op kabel237160.kabel.utwente.nl heb ik een webservertje draaien waar je drie filmfragmenten neergezet. Ze heten filmXX.mpg. XX is de grootte in megabytes, zodat jullie kunnen kiezen hoeveel je download.
Ik hoop dat het jullie (en mij :) ) helpt het probleem te vinden. Mijn schijf raakt vol en ik moet nodig gaan divx-en.

[ Voor 5% gewijzigd door Sir Isaac op 07-03-2003 22:50 . Reden: typo in adres ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

"mplayer -vo xv file" dan. SDL output is meestal wel handiger, dus daar wil je de volgende keer dat je het compiled misschien rekening mee houden ;)

• Sir Isaac
Ik ben inmiddels al wat verder: met sdl is het formaat van de video goed, met x11 niet. Het lijkt er dus op dat de combinatie van de mplayer X11 backend met deze file fout gaat. Xv is niet beschikbaar omdat ik een heel irritant probleem heb met m'n nvidia drivers: Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic? Ik kan dus niet schalen.
Het synchronisatie probleem blijft. Ik heb drie verschillende audio drivers geprobeerd: oss, alsa9 en sdl.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op 09 March 2003 @ 22:39:
Ik ben inmiddels al wat verder: met sdl is het formaat van de video goed, met x11 niet.
MPEG files kunnen een andere resolutie zijn dan die waarin ze worden weergegeven. In de MPEG header staat dan de aspect ratio waarin het beeld eigenlijk weergegeven moet worden, en de player moet het beeld dan scalen. En mplayer kan zelf niet realtime scalen. Daarom gaat het met de x11 output plugin mis, en met sdl en xv niet (die kunnen zelf scalen).
Xv is niet beschikbaar omdat ik een heel irritant probleem heb met m'n nvidia drivers: Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic? Ik kan dus niet schalen.
Dat is vervelend; xv is toch wel praktisch als je filmpjes wil kijken.

Maar het geluid loopt achter op het beeld? Ik dacht dat je synchronisatie probleem misschien veroorzaakt werd door het feit dat het displayen van het beeld teveel CPU kost (wat opgelost zou worden door xv - al dan niet via sdl - te gebruiken).
Probeer eens met -framedrop, is het dan beter? Zo ja, dan was het toch CPU power.

• Sir Isaac
deadinspace schreef op 10 maart 2003 @ 01:34:
[...]

MPEG files kunnen een andere resolutie zijn dan die waarin ze worden weergegeven. In de MPEG header staat dan de aspect ratio waarin het beeld eigenlijk weergegeven moet worden, en de player moet het beeld dan scalen. En mplayer kan zelf niet realtime scalen. Daarom gaat het met de x11 output plugin mis, en met sdl en xv niet (die kunnen zelf scalen).
Bedankt voor je uitleg.
Dat is vervelend; xv is toch wel praktisch als je filmpjes wil kijken.

Maar het geluid loopt achter op het beeld? Ik dacht dat je synchronisatie probleem misschien veroorzaakt werd door het feit dat het displayen van het beeld teveel CPU kost (wat opgelost zou worden door xv - al dan niet via sdl - te gebruiken).
Probeer eens met -framedrop, is het dan beter? Zo ja, dan was het toch CPU power.
Het geluid loopt inderdaad achter, maar het is zeker niet mijn cpu (Duron@1250Mhz). Zolang ik de film op de originele resolutie speel is mijn processor belasting ongeveer 35%, maar loopt het geluid toch achter. Als ik het window vergroot krijg ik wel problemen met mijn processor, maar dat is geen wonder met x11 output, of met sdl die x11 gebruikt.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, ik heb even de 25 MB versie gedownd, en inderdaad, het geluid loopt achter. Met mplayer -fps 25 file is het wel goed. De vraag is dan een beetje: zit mplayer fout, of schrijft het opneem-progsel in Windows 29.97 fps weg terwijl hij 25 bedoelt?

Overigens is dat bij het transcoden allemaal wel te forceren.

• Sir Isaac
Bedankt voor het meedenken en proberen. Feit blijft dat xine het wel goed doet, dus is het zo dat of de info wel in de file staat, maar dat mplayer het niet leest. Of dat de info niet in de file staat, en dat mplayer 30 fps als default heeft, en xine 25.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Zegt Xine misschien ergens iets over welke framerate hij detect ofzo? Ik ken Xine niet zo goed.

• Sir Isaac
Xine geeft daar geen info over bij het opstarten. Er is ook geen --verbose optie op zo iets :(

• Sir Isaac
Nog een vraag. Hoe zorg je er voor dan mencoder twee (of meer) genereert van 650 Mb. Je kunt de scalingsfactor en de bitrate specificeren, en daaruit volgt de grootte van de totale output, maar hoe dat verdeeld is over verschillende files.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mencoder heeft verschillende opties om aan te geven tot hoever ge-encode moet worden (zowel op tijdseenheden als op hoeveelheid frames). Daar is dat volgensmij wel mee te bereiken.

• Sir Isaac
OK. Aspelen gaat nu goed met -vo sdl en -fps 25. Maar hoe moet ik mencoder vertellen wat de aspect ratio is? Ik kan met -aspect iedere waarde invullen die ik wil, maar het heeft geen enkel effect.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

http://mplayerhq.hu/DOCS/encoding.html

Happy reading ;)
Oh, en zie ook mplayer/mencoders manpage eens, daar staan alle opties uitgelegd.

[ Voor 42% gewijzigd door deadinspace op 12-03-2003 01:01 ]

Pagina: 1