Toon posts:

Mijn gebrande cd's krijgen een tik

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het aan mijn brander ligt of aan mijn brandprogramma, maar mijn cd's zijn niet goed te fikken. Ik heb echter met deze brander nog nooit problemen gehad en alles ging altijd soepletjes. Nu vroeg ik me af of het uitmaakt of hij master is. Hij is namelijk altijd slave geweest. Maar mijn master kon de cd's niet meer goed lezen dus ik denk ik wissel ze even om.

Nu mijn brander master is gaan drm mijn cd's naar disco/cd hemel?

PS: Ik krijg aanhet begin van een nummer allemaal rare tikken en dan begint hij het nummer af te spelen. Sommige doen het helemaal niet.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-03 15:18
misschien is je brander langzaam aan het overlijden ??

Verwijderd

Topicstarter
Neej dat zeker niet. Voordat ik ze om had gewisseld deed hij het nog perfect.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
FAQ: check even of DMA nog aanstaat.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio wijs je hiermee op dit:
DMA
Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in windows? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.
Ik heb hier namelijk nog nooit aangezeten zou je dit aan en uit moeten schakelen, omdat ik de master en slave om heb gewisseld. En hoe doe je dat?

• pinockio
In apparaatbeheer. Bij de eigenschappen van de CD-ROM (Windows 9x). Bij de eigenschappen van de IDE Controller 1e/2e kanaal (Windows 2000/XP). Zie ook search.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar screenshots genomen. Heb ik het nu goed gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/primair.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/secundairA.JPG
en die heb ik gewijzigd in dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/secundairB.JPG

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad correct uit. Hopelijk verhelpt het ook je probleem.

• pinockio
Zoals je ziet staat de secondary slave op PIO only, wat je hebt gecorrigeerd. Het is te hopen dat na herstarten die instelling zo blijft staan (kijk dat even na).

Echter, de secondary slave is niet de brander. Ging het om het maken van copietjes van de drive die vroeger op master stond? Dan kan het zijn dat het probleem opgelost wordt. De drive die vroeger op master stond kan ook kapot zijn, en dan helpt het natuurlijk niet. (Net als wanneer je brander inderdaad aan het overlijden is ;( )

Sowieso kan het handig zijn de drive die nu slave is (ik begrijp een CD-ROMspeler?) als primary slave te zetten als je veel 1-op-1 copietjes ('on the fly') maakt van je CD-ROMs. Overdracht van gegevens tussen apparaten op 1 kanaal van een IDE-controller is minder snel dan tussen de twee kanalen onderling. Gebruik dan wel een 80-aderige kabel, dan wordt de snelheid van de harddisk niet (mogelijk) verminderd. Succes!

Verwijderd

Ligt het misschien aan het merk CD'tjes dat je gebruikt?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

je hebt het hier over muziek cds??? mag ik vragen hoe snel je ze op dit moment aan het branden bent? of zoek ik het nu te simpel

[ Voor 13% gewijzigd door Pixal op 07-03-2003 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet hetnog steeds niet. Eerst allemaal rare tikken en daarna begint het liedje af te spelen. Het rare is ook dat hij geen secondes afspeelt maar de hele tijd -0.01 en dan weer overspringt naar -0.02. Die 2 secondes tussen een liedje. Zeer vreemd. Weet iemand waar dit aan ligt?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik vroeg iets maar je blijkt er overheen gelezen te hebben.. hoe snel brand je je muziek cds? en hoe snel is je brander?

als je hoger dan 8x (meen ik) brand kan het voorkomen dat het er niet lekker op staat. en dan komen er tikken en ander geirriteer door je muziek heen

ik speel het altijd op safe en brand ze op 4x.. kost effe tijd maar ik brand toch nooit muziek cd's

• satcp
  • Niet online
CeNoAtSrA: Die twee seconden tussen een track is de gap (pauze). Ik zie niet meteen welk programma je gebruikt, maar veel programma's zetten standaard een 2 seconden gap voor elke track (doorgaans kun je dat instellen). Nu is het wel zo dat die gap absolute stilte zou moeten bevatten - Iets wat bij u blijkbaar niet het geval is.

Als ik het goed begrijp wordt de muziek wel correct en foutloos gebrand en doen de tikken zich enkel voor in de 2 seconden gap?

Probeer eerst al eens een ander brandprogramma... Alleen door te testen kun je het probleem vinden. Exact Audio Copy bijvoorbeeld is een goede (gratis) keuze. Om hiermee te branden kies je van het 'Tools' menu 'Write CD-R'. Zorg ervoor dat de optie 'Add 2 second gap on append' aangevinkt is in het 'Layout' menu. Nu kun je nieuwe tracks aan je project toevoegen met 'Append files as new track (Index 1)' van het 'Layout' menu. Op deze manier zullen je tracks voorzien worden van de 2 seconden gap. Branden doe je via 'CD-R' -> 'Write CD'. Voor 'Write mode' kies je 'No test write' en bij 'Close mode' 'Close CD'.

Benieuwd of ook hier tikken gaan zijn...

Btw, mocht EAC je brander ofzo niet zien, dan moet je waarschijnlijk eerst nog ASPI installeren. ASPI vind je hier.

Pixal: Met moderne kwaliteits opneembare cd's kun je gerust op 16-voudige snelheid opnemen. Het verschil in brandkwaliteit tegenover een trager gebrande cd is negeerbaar. Boven 20x neemt de kwaliteit sterk af. Voor meer informatie hierover, lees m'n post in Branden op 1X ?

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 10 March 2003 @ 01:18:
ik vroeg iets maar je blijkt er overheen gelezen te hebben.. hoe snel brand je je muziek cds? en hoe snel is je brander?

als je hoger dan 8x (meen ik) brand kan het voorkomen dat het er niet lekker op staat. en dan komen er tikken en ander geirriteer door je muziek heen

ik speel het altijd op safe en brand ze op 4x.. kost effe tijd maar ik brand toch nooit muziek cd's
mijn brander ken max 8 speed aan. Daar brand ik ze dan ook op.
CeNoAtSrA: Die twee seconden tussen een track is de gap (pauze). Ik zie niet meteen welk programma je gebruikt, maar veel programma's zetten standaard een 2 seconden gap voor elke track (doorgaans kun je dat instellen). Nu is het wel zo dat die gap absolute stilte zou moeten bevatten - Iets wat bij u blijkbaar niet het geval is.

Als ik het goed begrijp wordt de muziek wel correct en foutloos gebrand en doen de tikken zich enkel voor in de 2 seconden gap
Neej ik bedoel dat heel het nummer 3 minuten duurt (Bijvoorbeeld). Maar normaal telt hij de secondes dan gwn op, maar nu blijft hij de hele tijd -0.01 en daarna -0.02 en daarna weer -0.01 enz aangeven.
Doet iets verkeerd ofzo.
Ook als ik een cd brand met 19 nummers dan doet de helf het maar, maar dan ook slecht (met tikken en stiltes enz) en de ander helft doet het helemaal niet.

Ik zal ook wel thuis proberen met een ander brandprogje. Excact Audio Copy had ik er tog al opstaan duz da is geen probleem. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exact Audio Copy doet het ook niet. Dan krijg ik 1`of andere foutmelding.
Ik zal al ik thuis ben (ben nu nl. op school) de foutmelding wel even posten en daarna uitleggen hoe ik probeerde te branden. Want dat vind ik allemaal wel een bietje raar gaan.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

En ik zal meteen even de foutmelding posten

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/cenoatsra/EAC_Fout.JPG

• satcp
  • Niet online
Die foutmelding betekent helaas dat je brander nog niet ondersteund is door EAC. Daar had ik aan moeten denken. Philips recorders staan nog op het 'to do' lijstje van EAC :(

Je kan anders wel de demo van Feurio! proberen, een ander zeer geavanceerd audio-brandprogramma. Feurio staat momenteel niet op deze machine dus ik kan je niet snel eventjes instructies geven over wat je moet doen, maar het programma werkt relatief eenvoudig.

Met de gap heeft het waarschijnlijk dan toch niets te maken als ik je eerdere bericht nalees. Overigens, heb je dat tijdsweergave probleem met elke cd-speler? Erg vreemd verschijnsel hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het niet. Ik zal het wel een keer met het windoows brandproge in XP zelf proberen. DIt is toch ook een vrij stabiel programma. Dan zet ik op de cd gwn 6 liedjes ofzo.
Dan zal ik het weer ins een keer doen met een gewone CD-R ipv een CD-RW. Niet dat ik dat niet eerder heb gedaan, maar vind het een bietjue sunt van mijn cd's :(

Verwijderd

Weet je zeker dat het niet aan de RIP ligt?
Kopieer je CD's 1 op 1? Dan weet ik vrijwel zeker dat het aan de RIP ligt! RIP eerst je CD, beluister de kwaliteit en, mits OK, brand de boel daarna.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je of ik de CD's goed rip ofwa? Want dat doe ik zeker weten goed!
Ik zal zo even gaan branden met Feurio en zal het dan wel melden.

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ligt het aan mij of heb je nergens vermeld WELK programma je hebt gebruikt?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Nero Burning Rom v5.5.10.0
Ik heb ook EAC gebrobeert, maar dat werkte niet zoals hierboven
en ik ga windoos XP brandprogje proberen en Feurio
Ik zla wel melden wat het resultaat is :)
Pagina: 1