[CSS] Transparante cel

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 10:15
Ik wil iets wat misschien niet kan: ik heb plaatjes in een tabel staan die niet de hele cel vullen, zodat je op verschillende plekken de achtergrondkleur van de tabel ziet. Maar ik wil nou juist dat je op die plekken de achtergrond graphic van de pagina ziet! |:( Nu ken ik het style="filter:alpha(opacity=0);" truukje al en daarmee ben ik al iets verder, ik kan hiermee een hele cel onzichtbaar maken, maar dan zie je het plaatje in de cel dus ook niet meer. :X

Is er een manier om de achtergrondkleur van een cel op transparant in te stellen? Of moet ik wellicht gaan vogelen met DHTML, zodat de cel onzichtbaar wordt en het plaatje in een layer erboven zweeft? En hoe zorg ik er dan in het laatste geval voor dat het plaatje precies boven zijn celletje blijft hangen? Dat is namelijk wel een vereiste... Alvast bedankt. :/

• RSchellhorn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 12:41
Een tabel heeft toch 'van zich zelf' geen achtergrond kleur???

Als je die er expres ingezet hebt, kan je natuurlijk ook alleen de cellen kleuren, die wel gekleurd moeten zijn...

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
style="filter:alpha(opacity=50);" denk ik..
want 0 staat voor 0% en 50 voor 50% :) (duh)

Het idee van Slayer08 klopt ook volgens mij.. standaard hebben ze idd geen kleur..

[ Voor 37% gewijzigd door geez op 06-03-2003 19:38 . Reden: aanvulling ]

• Morrar
  • Laatst online: 22-08 08:30
Een tabelcel heeft geen achtergrondkleur van zichzelf inderdaad. Het filter-gebeuren is in principe IE-only (er is wel een Moz variant maar die heeft een andere syntax) en gaat je niet helpen omdat dan zowel foreground als background doorzichtig worden.

De oplossing is inderdaad om alleen bepaalde cellen een backgroundcolor te geven en anderen niet, via een stylesheet.

Verwijderd

Bedoel je dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
CSS:
.gekleurd { background:#FF0000; }
.transparant { background:transparent; }

HTML:
<table class="gekleurd">
    <tr>
        <td class="transparant">niet</td>
        <td>wel</td>
    </tr>
</table>

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wat jij wil is iets wat ik pas ook wilde en voor elkaar heb gekregen.

Check daarvoor m'n homepage en klik bijvoorbeeld op Onderhoud-item Alleweder.

Ik heb een CSS'je aangemaakt met:

body{
background-color:transparent;
}

Hierbij heb ik een iframe met daarin een tabel in de pagina geplaatst.

• Morrar
Blues code is denkik wat je wilt hebben. Evt kun je het gekleurd en transparent nog omdraaien afhankelijk van het aantal cellen dat gekleurd/transparant moet zijn. Ook kun je met CSS-selectors soms nog wel wat handigheden uithalen als je bijvoorbeeld altijd de eerste cell moet hebben. Meer info daarover staat hier:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html

De IFRAME optie werkt volgens mij niet in Moz/Netscape dus die zou ik niet gebruiken. Sowieso is het vind ik een wat omslachtige methode voor wat je wilt.

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 10:15
wfvn schreef op 06 March 2003 @ 19:46:
body{
background-color:transparent;
}
Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 19:46:
.transparant { background:transparent; }
Hey bedankt, dit zocht ik! :D _/-\o_ :Y)
Morrar schreef op 06 March 2003 @ 21:17:De IFRAME optie werkt volgens mij niet in Moz/Netscape dus die zou ik niet gebruiken.
De nieuwe Mozilla's (en dus ook Netscape 6+) ondersteunen IFRAME gewoon, jij hebt het over de oude Netscape 4.7's en lager. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mosymuis op 07-03-2003 11:48 ]

• Morrar
Het probleem is niet dat ze IFRAME niet ondersteunen, maar dat ze transparante IFRAME's niet ondersteunen :)

... zover rijkt mijn (D)HTML kennis nog wel hoor :) ...
Pagina: 1