Toon posts:

[Excel] voorraad 60 <60 bestellen >60 niet hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In een sheet heb ik een voorraad van 49 en 70
De minimale voorraad moet 60 zijn.
Het geval van 70 is dus voldoende die van 49 niet

Is er een Excel functie waarmee je in het geval van 49 er in bijvoorbeeld het vak eronder 11 komt staan, en bij 70 blanco blijft.

Het is dus meer een soort if of als functie. Zelf kom ik er niet uit. VB is niet echt een optie.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Pseudocode:
als [cel erboven] > [minimum] dan "" anders [minimum] - [cel erboven]

Lijkt me best logisch? Het vertalen naar echte code kan je zelf ook wel, ik ga weer aan het werk ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu dus met de functie als geprobeerd
logische test (iets willekeurigs ingevuld)
waarde-als waar (cel>60)
waarde-als onwaar (<60)

In dit geval krijg ik dus in de cel Waar of Onwaar te zien, vrij logisch allemaal.
Waar ik naar toe wil is dat er dus 0 = geen extra bestelling of bij 49 11 (60-49)komt te staan waarna ik weer verder kan doorrekenen met die 11

Verwijderd

dan maar werken met aantal_extrabestellingen..
ken je de werking van DIV en MOD?
66 div 12= 5 (aantal keren dat iets in een getal past)
66 mod 12=6 (restant dus)

Verwijderd

Zomaar vraagje maar kan je dit soort dingen beter niet regelen met acess? Maar goed kan je niet iets van X-60 en dan kijken of hij kleiner is dan 0?

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Dat wordt zoiets als : ALS((Eerste - Tweede)<0; ABS(Eerste-Tweede);0)

edit:
Dat betekent dus. Als de voorraad minus de voorraad die er moet zijn negatief is je de absolute waarde (het verschil) moet bestellen ander hoef je niets te bestsllen.

Je kunt zelfs nog voorwaardelijke opmaak aan de cel geven. Als de waarde van de desbetreffende cel goter is dan nul (ik moet iets bestellen) maak hem dan rood (ofzo).

edit:
No 2:
Oh ja je wilde blanco. Dan wordt het: ALS((Eerste - Tweede)<0; ABS(Eerste-Tweede);"")

[ Voor 86% gewijzigd door doemaarwat op 06-03-2003 22:34 ]

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:12
Even aangenomen dat je een nederlandstalige excelversie hebt en dat je voorraad in cel A1 staat, dan wordt de formule in cel A2 =ALS(A1<60;60-A1;" ")

Doodeenvoudig dus. Je kunt het nog veel mooier maken ook, door bijvoorbeeld de gewenste voorraad in A1 te zetten, de huidige voorraad in A2, en de bestelhoeveelheid in A3. De voorraad wordt dan vergeleken met de gewenste voorraad en indien nodig wordt er alarm geslagen: =ALS(A2<A1;A1-A2;" ")

En nog weer een stapje verder: als je dit voor verschillende artikelen doet, dan kun je onderaan je sheet een bestellijstje maken dat automatisch wordt ingevuld. Voor elk artikel dus één cel, met daarin de volgende formule: =ALS(ISGETAL(A3);A3;" ") enzovoorts. Er zijn nog veel meer leuke grapjes mogelijk in excel, maar dit zou je al aardig op weg moeten helpen. Schiet me maar een mailtje als ik een voorbeeldsheet voor je in elkaar moet draaien. 8)

[ Voor 76% gewijzigd door Kurgan op 06-03-2003 22:45 ]

Pagina: 1